• Comeback?

Publicerad av joakimc på 20 maj, 2005 vid 12:11

Hej alla!

Är en som behöver råd o dåd!

Jag har haft en kortare paus från windsurfingen. 11 år för att vara exakt…
    På juratiden (11-20 år sen) tävlade jag en hel del i rundbottnat och kombinerade med småbrädor (våg- o slalom). Favorittillhållet var (förutom Varberg, Tylösand o Fiskebäck) Danska Västkusten. Det var tider det……..

Men men, jag föll för det klassiska krokbenet: karriär + familjebildning + villa -> minmalt med tid över. Dessutom förlorade sporten sin lyster när man förutom 4 riggar även behövde sjuttielva olika fenor för att hänga med… Orkade inte riktigt med det där (framförallt inte plånboken).

Men nu , 3 söner och några gråa hår senare så har suget kommit tillbaka. Har hört en del om Formula-konceptet som verkar kul.
    Jag vill gärna börja igen i ngn form men känner mig helt lost vad gäller bräder o riggar. Att kunna plana i 5 m/s låter dock lockande….!

Är det Formula som gäller om man även är ute efter lite socialt umgänge? Om så, kan ni tipsa om bra formula-bräda o rigg samt bra o hyfsat billig vågbräda? (Har bara några Wallén-riggar kvar…). Är 190cm lång o väger 87kg.

Dessutom; jag tänkte lära barnen att windsurfa på frugans gamla windsurfer, men, mastfoten är väck. Någon som känner till en (antik)-affär som ev kan ha dylikt?

Tack på förhand!
    Jocke Carlsson
    Göteborg

anonym-anvandare svarade 19 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-496

Medlem
    20 maj, 2005 vid 18:34

Formulabräda: Du kan i princip köpa vilket märke som helst. Den bör inte vara äldre än max 4 år tycker jag. Bra märken som är erkänt bra enligt vad som har hänt på VM och Europacupen är Fanatic och Starboard, andra märken är Lorch, Exocet, AHD, och F2. Den sistnämnda har det dock ointe skett så mycket med de senaste åren. I år har de däremot en bräda som verkar vara riktigt lovande. Per Boström kör på årets F2 och kom 2:a på den i första Svenska Cup tävlingen för i år. Köper du en Fomula så se till att du får med en schysst fena, djupet ska ligga på 70cm.

Rigg: De riggar som har varit hetast på svenska vatten de senaste åren är Neil Pryde(RS och upp till årets modell som heter RS5) och Gaastra, där heter modellerna Nitro1 upp till Nitro4, årets heter Neutron. Phil McGain har varit med och utvecklat dessa modeller. Han har i år startat ett eget märke (Maui Sails) tillsammans med några andra stora namn inom Formulacirkusen. Det finns andra märken också, såsom KA-sails(australienskt märke), GUN-sails, Tushingham, Windwing(amerikanskt märke) och till sist har vi ju Northsails.
    Vid köp av rigg så se till att du får med den mast som är rekommenderad till seglet. Oftast brukar man sälja seglet med den mast som är rekommenderad.

Storlek jag skulle köpa om jag vore dig med tanke på längd och vikt är ett segel runt 11 – 12kvm. om du bara har tänkt dig att gå ut i vindar från 5-8m/s.

Hoppas att du har fått ett bra svar.
    Kolla köp och sälj här eller ta dig ner till Göteborgs Windsurfing Club. De håller till nere i Fiskebäck.

• joakimc

Medlem
    24 maj, 2005 vid 12:58

Tack för infon! Mycket värdefullt. Jag får sondera terrängen efter utrustning enl dina förslag.

/Mvh Jocke 🙂

• swe-496

Medlem
    24 maj, 2005 vid 16:23

Ett tips till. Vill du komma billigt undan så köper du något av de märken som inte är så stora. KA-sails bl a. Det är inga dåliga segel men rätt okända i Sverige. Jag kom 8:a totalt i Svenska Cupen förra året på KA och Lorch. Johan E som säljer dessa segel och brädor kom 6:a. Han driver shopen vindsurfing.se.
    Men ska du bara ha ett segel med mast och bom så finns det bra segel till bra priser här på Köp och sälj.

• lbj

Medlem
    24 maj, 2005 vid 20:39

Tror du att denna passar?

• joakimc

Medlem
    27 maj, 2005 vid 10:44

Hej!

Jag är osäker…
    Min var av plast. Din ser ut att vara av den ännu äldre modellen. Vet Du måtten på passbiten som sätts i brädan?

/Mvh Jocke

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juni, 2005 vid 20:39

Svar ja. Hör av did
    LBj

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.