Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Converting vegetarians (Lost windsurfers)

  • Converting vegetarians (Lost windsurfers)

    Publicerad av psychonauten på 18 november, 2003 vid 09:01

    Finns det några här som windsurfade innan, men som nu mera är förlorade till kitesurfing?
    Intressnt att höra er historia! cool.gif

    surfsmurf svarade 20 år, 6 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • gugge

    Medlem
    18 november, 2003 vid 09:15

    Absolut,

    kite: lättare viktmässigt, kan åka oftare, mer adrenalin, tar mindre plats.

    Windsurfing är ju inte mindre kul för det, mer kite är en helt annan dimension!

    Räcker det?

    /H

  • fredrik-no1

    Medlem
    18 november, 2003 vid 10:02

    Jag har fått för mig att de flesta kajtare är gamla windsurfers. Jag själv har inte tagit i vindsurfprylarna sedan jag kommit upp på kajtboarden. Jag tror det är lite nyhetens behag. Har man kört samma grej i 10 år så är det klart man är lite mer intresserad av något nytt. Jag tror dock att jag på sikt kommer att vilja hålla på med både och. Problemet är dock att det blir dyrt att hålla sig med bra prylar inom båda samtidigt.

    Det som är roligt med kajt är att det är nytt, tar mindre plats och att man får mer luft.

    Det som är roligt med vindsurf är farten (Jag läste på Naish-sidan att han satt nytt speedrekord på kite. Strax över 70 km/h… det är ju jordnötter om man jämför med windsurfing) och att jag är jävligt mycket bättre på det än kajt. Dessutom känns vindsurfing säkrare.

    /Freddan

  • patrikol

    Medlem
    18 november, 2003 vid 10:53

    Enda anledningen till att jag aldrig brytt mig om vindsurfingen är att jag varit intresserad av surfing inte segling. Det är mer segelbåt än surfing. Nu ser jag det som så att kitesurfing är vindsurfing inget annat. Det är bara utvecklingen som gått framåt, brädan har blivit mindre man har kastat iväg masten och skickat upp seglet lite grann. smile.gif

  • wiseguy

    Medlem
    18 november, 2003 vid 11:03

    Jag tror snarare att de som börjar kajta från början antingen är gröna inom brädsporter eller kommer ifrån snowboard eller skate. Jag tror inte att det är så många som gått över från ws till kite.
    Jag som är wsare ser vissa fördelar med kite där den största är att man slipper släpa all denna utrustning. Men jag ser oxå många nackdelar såsom att det tar så mkt yta att starta osv plus att möjligheterna för utveckling är så mkt mera begränsade.

  • stebe

    Medlem
    18 november, 2003 vid 11:18

    Svar till:


    Men jag ser oxå många nackdelar såsom att det tar så mkt yta att starta osv plus att möjligheterna för utveckling är så mkt mera begränsade.

    [/ QUOTE ]

    Vad menare du med det och vad grundar du det på????? confused.gif

  • surfskutt

    Medlem
    18 november, 2003 vid 13:42

    Skulle tro att han grundar det på att det e grymt mycket svårare att bli grym i vindsurfing än i kite!
    Ja menar hur lång tid tar det för en normalt begåvad person att lära sig snurr trick med en kite?
    /Andreas

  • stebe

    Medlem
    18 november, 2003 vid 15:01

    Så HAN menar att en grym kiteåkare är en som kan göra ett snurr trick????????

    Det är inte så svårt.. men att lära sig snurra åtta varv, eller byta rotations håll i hoppet krävs det nog lite mer. Att det är lätt att lära sig kitesurfa är bara en fördel det är ju mycket roligare att kunna hoppa och göra trick första säsongen.
    Om du tror att man blir fullärd på ett år och sen inte kan utvecklas längre är du riktigt fel ute.
    Att hoppa 15-20m är inget du lär dig på en helg att sen kombinera det med alla trick inom skateboard, snowboard och wakeboard och du har en sport med enorm potential. Nya trick uppfinns medan du läser detta och jag har svårt att se någon sport som uvecklas så fort som kitesurfing gör och har gjort de senaste åren.

    Varför inte testa…

  • surfskutt

    Medlem
    18 november, 2003 vid 19:50

    äähh vadå kombinera med trick från wakeboard,snowboard etc. ni hänger ju hela tiden i ett snöre så hoppar du bara tillräckligt högt så är det nog inte så mkt svårare att snurra några varv till. det e bara att jämföra proffsen! hur många år ligger bakom ett ws-proffs o hur många år krävs för att bli proffs inom kite?

  • stebe

    Medlem
    18 november, 2003 vid 19:57

    Det kan ju (rätta mig om jag har fel) bero på att sporten är cirkus 5år gammal…

  • kitelife

    Medlem
    18 november, 2003 vid 20:50

    Svar till:


    äähh vadå kombinera med trick från wakeboard,snowboard etc. ni hänger ju hela tiden i ett snöre så hoppar du bara tillräckligt högt så är det nog inte så mkt svårare att snurra några varv till. det e bara att jämföra proffsen! hur många år ligger bakom ett ws-proffs o hur många år krävs för att bli proffs inom kite?

    [/ QUOTE ]

    Ehhh proffs och proffs? menar du svenska proffs? eller internationelt…

    Jag menar jämför lou med typ pepps crille mike och hugo…

    //Pan

  • wind_freak

    Medlem
    18 november, 2003 vid 20:55

    personlig åsikt men snow kite ser bllare ut än kite surf men ricktigt grymma ws surfare e nog det aldra ballaste just för att kite ser lite enformligt ut vist det e as balt när dom hoppar sjukt högt och snurrar upponer och med brädan i handen och så men ändål lite enfromlig

    lite rörigt men det e min persolniga åsikt

  • rambo_johnson

    Medlem
    18 november, 2003 vid 20:57

    Svar till:


    Jag tror snarare att de som börjar kajta från början antingen är gröna inom brädsporter eller kommer ifrån snowboard eller skate. Jag tror inte att det är så många som gått över från ws till kite.
    Jag som är wsare ser vissa fördelar med kite där den största är att man slipper släpa all denna utrustning. Men jag ser oxå många nackdelar såsom att det tar så mkt yta att starta osv plus att möjligheterna för utveckling är så mkt mera begränsade.

    [/ QUOTE ]

    utvecklingen jaa, men man kan ju alltid börja köra vågor med kite…sjuukt gött, korta linor små kites maximal frihet på vågen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 november, 2003 vid 21:04

    Är det nåt som är enformigt så är det vindsurfing på plattvatten. Bästa med kite är att det inte krävs så bra förhållanden. Vindsurfa Hookipa är lika roligt som att köra kite i insjö.
    Finns det vågor så behövs ingen kite!
    Å andra sidan, finns kite behövs inte vindsurfing…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 november, 2003 vid 21:07

    några riktigt kokade uttalanden i den här debatten ser jag.

    klart det tar längre tid att bli proffs i windsurf fyfan vad korkade folk är ibland.

    kite har funnits i ca 5 år så såklart det inte tar mer än ett par år att bli proffs.

    windsurf har funnits i typ 50 år tror ni de körde jaws och gjorde dubbla framåtloopar då med…? nej precis.

    kite är fan inte enformigt isåfall är väl alla sporter enformiga.
    du kan köra vågor, göra speed-runs och sen hoppa på ett otal olika sätt och varje sätt ger olika känslor, enorma g-krafter, ett jävla sug i magen etc.
    windsurfare kan man ju annars lika gärna säga att de bara köra fram och tillbaka och sen gippar å trillar…

    om 10 år kommer vi se trippla kite-loops med trippla handlepass, där har ni utveckling om ni vill.
    personligen hoppas jag dock att det går mer åt snowboard-hållet med stora rena hopp men sitället väldigt rena och snygga.

    snälla små svenskar, någon gång kan ni väl försöka tänka efter…

    inget ont om windsurfing, grymma wind-surfare i stora vågor ser sjukt kul ut.

    peace out gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 november, 2003 vid 21:09

    surfskutt borde verkligen läsa mitt inlägg.

    visst en vanlig 360 ikrokad är pisslätt men du borde kanske sätta dig in mer innan du utalar dig…

    kom igen när du vridit axeln ur led 5ggr när du färsökt göra handlepass eller knäckt 3 revben när du försökte göra en kite-loop…

    gustav

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Converting vegetarians (Lost windsurfers)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.