Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cross-on Torö

  • irieman

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 18:00

    Japp, södra G-land levererade idag med, kul vind och vågor! Faktum är att det fortfarande blåser bra, funderar nästan på att rigga upp igen…….

  • maca

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 11:05

    Nu önskar jag/vi se pics från Torö & G-land…

  • jesper-b

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 12:15

    Har bara pics på Humlan, blåbärsplockande och kantarellplockande dotter. MEN, är ändå rejält utsurfad.

    Kom ner lite senare än tänkt, typ halv 9. Morgonpasset med planing var över. Fina vågor, lätt och cross-on. Typisk Torövindsurfing med mycket motion, bra drag i vitvattnet löjligt lätt vind och lite slöa front-side smackar – sååå mycket roligare ÄN att sitta på land eller inte åka ner alls. Efter ett par timmars hyfsat harmoniska guppande blev det kaffe och bullar (tack Calle N för de sistnämnda) utanför Humlan i kurvan.

    Vinden lättade allt mer och vid lunch blev det surf på udden. Tillräckligt stort för 1a och 2a, men enligt de surfare som kom därifrån var det rejält crowded där borta. På gränsen till fett ett par timmar innan det gick ner ordentligt. Men vinden vred över på väst och det blev cleanare och cleanare. Sjukt kul surf var det.

    Jag blev helt slut, och tänkte ägna resten av dagen åt bärplockning och hänga med min medföljande dotter Svea. Stämningen på Stenstrand var dock så där fantastiskt skön. Varmt och glada vattenlekande människor överallt. Surf, vindsurf, kite, sup mm.

    När det kom ett gäng riktigt gamla vindsurfkompisar från tidigt 80-tal med både surfbrädor och surfande barn kunde jag inte säga nej till ett sista session. Nu var det supercleant på udden om än lite mindre. Dock skitkul set som bjöd på riktigt fina väggar och jag surfade in i kvällsmörkret. Middag med Svea på vägkrog på vägen hem. Sedan ned i bubbelbad och kall pilsner. Idag sköööööön träningsverk all over.

    MER…………

    /JB

  • maca

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 13:46

    Humlan-pics är supernice de också – posta nu 😉

    Antar att det saknas ett litet “än” i ditt andra stycke. Annars drog jag vinstlotten…

  • jesper-b

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 14:38
    MacA;693913 wrote:
    Humlan-pics är supernice de också – posta nu 😉

    Antar att det saknas ett litet “än” i ditt andra stycke. Annars drog jag vinstlotten…

    “ÄN” är numera ditskrivet. Och surfar du så drog du nitlott! /JB

  • nachoman

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 17:47

    Själv valde jag strandalternativet. Tog dock några foton som blev helt skruvade pga nån inställning. Kanske kul iallafall för någon. Såg ju inte direkt lätt ut att gå i och ur.

  • irieman

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 18:36

    Grymma bilder! Ser hårt och brutalt ut, behåll den inställningen på kameran!

  • maca

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 19:31

    Härligt med pics. Ser ut att ha vart trevlig size.

  • dude

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 21:41

    Tack för bilder! Ser ut att ha vart najs! 🙂

  • oldschool

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 07:06

    Det var trevligt värre. Man har inte varit bortskämd med vågsegling i år. Men jag trodde nog att folk skulle vara lite morgonpiggare så man slapp köra solo första timmen….men inte ska man klaga. Synd bara att man inte kunde göra det till en heldag.

  • schnitzler

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 18:58

    Masse, kan inte du posta bilderna du tog senare på kvällen?

  • dr-masse

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 22:00

    Jomenvisst. Lite mörka och inte den bästa skärpan, fotoskolan har börjat…

    Mest på en kitande Filip, men en vindsurfare slank visst med. Det var rätt skoj att kolla på all vattenlek – vågsurf med både shortboards och längre saker, duktiga SUP:are på udden, kite- och vindsurfare. Allt samtidigt, önskar jag kunde fångat det bättre på bild men man måste ju börja någonstans.

  • maca

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 07:07

    Bra jobbat Masse – tack för najs bilder!
    Skön spray i bild 10 (din bild 5).

    Svär väl i kyrkan nu, MEN…måste säga att kite alltför ofta ser ut att ge bäst “funfactor” i lättvind Torö.

  • dr-masse

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 07:21

    Ja, så är det absolut. Lika överlägset som kite var vs. vindsurf i lättvind, lika många fler vågor plockade SUP killarna jämfört med vågsurfarna på udden…

    Är rätt sugen på en vågSUP nu. :santa:

  • jesper-b

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 20:31
    dr Masse;694046 wrote:
    Ja, så är det absolut. Lika överlägset som kite var vs. vindsurf i lättvind, lika många fler vågor plockade SUP killarna jämfört med vågsurfarna på udden…

    Är rätt sugen på en vågSUP nu. :santa:

    Njaä, det där sista vet jag inte riktigt om jag håller med om. Det är absolut enklare att plocka många vågor med SUP jämfört med de flesta andra surfvarianter, i vart fall i klena vågor som udden och om det inte blåser en massa, men man får väga in vad man upplever på vågen också. Såsom både SUPare och surfare skulle jag vilja slå ett hårt slag för surf utan paddel. Inte för att SUP suger, utan för att surf är ännu roligare. Dessutom mer allround på t ex Torö solm ofta är för fett för SUP, i vart fall om man inte är uberpro.

    Det känns som väldigt många vindsurfare som inte surfat inte riktigt orkar ta steget till att paddla in på vågor med armarna. Visst tar det ett tag att få upp musklerna och visst är det lite svårare att ligga rätt, men belöningen!!!!!!!!!!

    SUP kan dock vara ett bra insteg till surf. SUP gör att man kan skärpa blicken lite för var på vågen man ska ligga, men som sagt, tveka inte att ladda på riktig surf direkt Masse mfl! SUP kan också bli en omväg… Riktigt kul är att faktiskt en och annan hardcore-vågseglare som inte surfat tidigare dyker upp på line-up med varken rigg eller paddel – way to go!

    Just my två ören,

    JB

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cross-on Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.