Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing CrossBow och Bomtryck -En nybörjares tankar

• CrossBow och Bomtryck -En nybörjares tankar

Publicerad av jocke_l på 21 mars, 2006 vid 19:33

Har läst en hel del kommentarer från och till om nackdelar med CB’s bomtryck och ärligt talat fattar jag ingenting av detta. Precis hemkommen från några dagars skön surfing på Fuerte där jag testade min 16m2 i vindar från 5m/s och uppåt. Visserligen är jag nära nog nybörjare på kite och har vindsurfat en hel del innan men jag tänkte inte en sekund på något bomtryck. Jag är bara sjukt lycklig av att 100% kunna kontrollera kraften…
    Rekommenderar varmt CB’n till andra nybörjare!

ollefax svarade 19 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • luuddee

Medlem
    21 mars, 2006 vid 19:52

ja du märker de med tiden.. men de e laom kul när ens nya drake vänder sig ut och in hela tiden.. syns minst 5 gånger per dag här i cabarete ( detta händer även med switchbladen)

• tomw

Medlem
    21 mars, 2006 vid 20:04

Ludde,

Vad gör kitesurfern för att få kiten att invertera? Gör dem någon trick och kör under kiten och få slak linor??

Eller med en plötslig de-power med kiten vid 1200??

Nyficken

TW

• jocke_l

Medlem
    21 mars, 2006 vid 20:15

Har också lyckats få min CB att invertera men endast då LE varit dåligt uppblåst och vinden totalt dött. Har inte haft problemet annars.

• luuddee

Medlem
    21 mars, 2006 vid 20:27

ofta händer de vid depower av kiten när den är i vindfönstret (den 100% depowern är ju just till för att få bort kraften när kiten är i vindfönstret) annars händer de när ngn annan kör bakom kiten så att det blir lite turbolens i vinden då viker den sig gärna.. och ofta när folk rider vågor med den och kör förmycket downwind med den.. detta händer även när kitearna är stenhårt pumpade

• eagletech19

Medlem
    21 mars, 2006 vid 21:00

Luuddee
    Sluta snacka så jävla mycket skit det är bara du som har problem.
    Om du bara har sett kitar ut och in från cabrinha så är det jävligt konstigt att ingen annan lägger ner så mycket skitsnack som du gör.
    Du är ett skit dåligt föredömme för sporten.

Jag är mycket nöjd med mina kitar och har kört dom mer än du anar utan att dom viker eller trillar eller vad fan du nu kommer på för skitsnack.

JJAG ÄLSKAR MINA CABRINHA CROSSBOW *
    osv
    Roger Ö

• luuddee

Medlem
    21 mars, 2006 vid 21:04

vill itne att de ska låta som nått skitsnack.. bra att du e nöjd med deina kites. kanske inte så kul för folk att köpa kties som iten fungerar som de ska. . till och ed cabrinha här nere har tycker det är dåligt och säger detta till kunder som vill köpa deras kites. om du inte sett eller märkt att de viker sig utochinkanske du skulle komma hit o se det med egna ögon folk som surfar stora vågor på revet och kiten bara viker sig det får släppa skiten och simma in. likadant med nybörjare som bodydragat ut en bra bit när kiten sen viker sig ut och in så det får släppa kiten och simma in. . detta är ingen jävla skitsnack det e ren fakta. du kanske skulle ta och testa en annan bow istället för att stirra blint på cabrinha så märker du att den inte är speciellt bra prestanda mässigt heller

• mrmille

Medlem
    21 mars, 2006 vid 21:16

C-shapade kites har sin enkla och stora fördel vilken är enkelheten. Dom är kompromisslösa med allt vad man nu kan tyda ut ur det.

Söker man något annat finns ju alternativen där.

Att bowkites strular ibland är ju ingen nyhet längre. Men det hade snarare varit roligt att se statistik på hur många vattenstarter som blivit mer smärtfria samt möjliga med bow kites vid en jämförelse mot vanliga C. Om nu 5 bowkites inverterar om dagen hur många C kites är det som vägrar att restarta alls?
    Sen ska vi ju kanske ta oss från Cabs till andra stränder där åkarna inte har samma skills på att återstarta C-kites och jämföra där!

Vad gäller framgångarna av bow norr om skåne är dom små, vi har väl en crossbow här hittils, vad jag sett verkar den fungera fint och inverterar inte eller något ens i våra skitvindar. De enda C kites som jag sett fungera nästan helt utan anmärkning i år är NORTH. Men då snowkitar vi ju fortfarande så klart. Monkeykites verkar ha ett bra system också för återstart. De kites som vi ständigt däremot får springa runt och kasta upp överallt är Eric Hertzens avlämningar. Och ja, det är vanligt att vi får göra detta.

Men det hänger väl återigen så klart på den som kör dem, eller hur?
    Borde inte detta då också gälla crossbows som inverterar?
    Dom som kör dem kanske rent av pressar dem som en vanlig kite och vips…

Åter till topic.
    Det finns en enkel fix till crossbowen som ger mycket mindre bomtryck. Ska tydligen vara tokskönt och göra kiten i allmänhet bättre. Sök lite här på forumet så hittar du!

• eagletech19

Medlem
    21 mars, 2006 vid 21:26

Tjenare
    Jag har haft mina crossbow från dag ett i sverige och har provat dom flesta kites som har varit i sverige ,så att jag stirrar mig blind på ett märke det kan jag inte säga utan skillnaden är att jag snackar inte skit om något märke utan om folk trivs och tycker sina kites är bra då är det bra för sporten, och det är det jag tycker är viktigt att skita i vad grannen har om man är nöjd själv då är väl allt perfekt.
    Dom flesta jag känner har haft många olika märken och springer inte och snackar skit om sitt gamla märke utan vill bara prova något nytt.
    Och det är ju så det ska vara.
    Jag får många samtal om EH och hur tror du jag säger??
    Jo att det är säkert bra kitar och det samma om det är andra märken det gynnar oss inte att säga att ett märke är kass för om dom har bestämt sig eller hört gott om ett märke då är det väl bara roligt att säga lycka till och hoppas vi ses på vattnet.
    Roger

• nilsson

Medlem
    21 mars, 2006 vid 21:38

Att en drake inventerar är ingen ”ny” sak händer även dåligt pumpade C drakar med full depower och inget drag i baklinorna, detta oavsett märke EH, Naish, wipika etc.

• hbgsurfer

Medlem
    21 mars, 2006 vid 22:28
    Luuddee wrote:
    ja du märker de med tiden.. men de e laom kul när ens nya drake vänder sig ut och in hela tiden.. syns minst 5 gånger per dag här i cabarete ( detta händer även med switchbladen)

Luuddee min kompis, ibland blir man riktigt trött på att höra negativa saker från dig och alla andra här på Steffo gääääsp,
    har man inget positivt att säga så
    är det bättre att hålla käften eller? som jag har försökt säga innan så handlar det inte om att vad som är bra och dåligt utan att hjälpa varandra till att utvecklas och ha roligt inom sporten, man blir bara trött och vill inte in på Steffo mer, folk vill inte längre!!!!!

Hepp//Marcel

• sidpiraya

Medlem
    22 mars, 2006 vid 07:59

Asså jag fattar inte ni gnäller på Ludde för att han lägger fram fakta som är dålig men inte när han promotar? kanske för att fler gör det?

Mer fakta åt folket, föresten har jag aldrig sätt en C kite vika sig ut och in i luften.

Om vi alla bara ska prata lent om egna/sponsrade märke + alla andra märken och aldrig ren fakta så kommer detta forum dö ännu mer än det redan gjort.

/Michael

• skye10

Medlem
    22 mars, 2006 vid 08:23

Tycker Ludde har vettiga synpunkter.

Det skiljer sig ju en del från farfar-cruise och hardcore newschool åkning.

• nic

Medlem
    22 mars, 2006 vid 08:25
    sidpiraya wrote:

Mer fakta åt folket, föresten har jag aldrig sätt en C kite vika sig ut och in i luften.

/Michael

Innan femtelinan gjorde sitt intåg så var det möjligt att göra exakt samma sak med c-kite, fast det var inte vanligt. (jag har lyckats)
    Efter femte linan så lägger sig istället kiten upp å ner å bara svävar utan att man får ner den. Också enerverande om det händer men samtidigt ovanligt.

Ozones nya SLE-kite har en fix som gör det omöjligt för kiten att vända sig. Kika på den.
    http://www.flyozone.com/kitesurf/ksframe.htm

nic

• sidpiraya

Medlem
    22 mars, 2006 vid 08:47
    nic wrote:
    sidpiraya wrote:

/Michael

Innan femtelinan gjorde sitt intåg så var det möjligt att göra exakt samma sak med c-kite, fast det var inte vanligt. (jag har lyckats)
    Efter femte linan så lägger sig istället kiten upp å ner å bara svävar utan att man får ner den. Också enerverande om det händer men samtidigt ovanligt.

Ozones nya SLE-kite har en fix som gör det omöjligt för kiten att vända sig. Kika på den.
    http://www.flyozone.com/kitesurf/ksframe.htm

nic

märkligt vad för kite använder du har aldrig hänt mig och har aldrig sätt det hända nån annan..

• skye10

Medlem
    22 mars, 2006 vid 08:49

Han kanske menar när vinden tar slut, och som mer är känt som ”Hindenburg” bland fjoil-folket :-D. Det har man ju sett åtskilliga gånger

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing CrossBow och Bomtryck -En nybörjares tankar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.