Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing custom vs produktionsbrädor?

• custom vs produktionsbrädor?

Publicerad av anonym-anvandare på 11 oktober, 2003 vid 23:46

visst custom, man kan få brädan precis som man vill.

men hur är det med kvalite och ja egentligen även prestanda?

finns en hel del shapers i tarifa tex och alla där kör ju på deras brädor`men ändå…
    hur kan de egentligen mäta sig med riktiga produktionsbrädor? borde inte naish, north etc ha riktigt bra shapers själva med enorm erfarenhet samt att de har råd att experimentera och bättre verktyg samt världens bästa kajtare som input…

alltså är verkligen custom så jävla bra? kan nån som börjat som hobbybyggare verkligen mäta sig med stora företag?

mvh gustav

anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • rambo_johnson

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 10:49

så här ligger det till:

en produktions bräda blir aldrig som som en custom du kan alldrig få smma kant, vikt shape etc. mycket svårt att göra en bar ”form” för massproduktion.

Det finns ett par shapers i världen som är jävligt bra. Eric Hertsens i DR, Jimi Lewis på Hawaii, o Shapes i Tarifa.

Alla proffs kör custom plankor, dom har egna shapers men oftast är deras shapers inte så vassa jämför tex Norths shaper emd Eric Hertsens hur många brädor tror du Norths kille bygger på ett år (max 25)? EH bygger 150-200ST!!!! tror du inte han har liiite bättre koll än nått blåbär på north?

Naishs teamriders kör på customs gjorda av Jimi Lewis han har också en jevla bra koll.

Jag förstår hur du tänker men många ”stora” kiteföretag är inte så stora och är nästan helt inriktade på att bygga bra kites och skiter lite i brädorna. Har man kommit över en viss gräns så är det bara ett måste med custom bräda.

Jag kom till cabarete med min slingshot DRAKE(brädan) trodde den var värledns bästa bräda för det hade jag ju hört…

Fan alla små kids körde dubbelt så snabbt hoppade tre gånger så högt, jaha va fan jag förökte hänga med men hade inte en suck! det var bara o punga ut 7000 spänn på en EH planak, o jävlar vilken skillnad bästa 7000 pesetas jag har spenderat på mycke länge.

”men klart, vet man inte bättre så får man skylla sig själv” rite!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 11:54

ok, tack för ett väldigt uttömmande och bra svar. kanske köber maj en rick shapes nästa gång jag är i tarifa.

mvh gustav

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA