Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att ta tag i Trollis

  • Dags att ta tag i Trollis

    Publicerad av styret på 1 mars, 2011 vid 19:29

    Fick idag ett samtal från Chefen för Naturum i Trollskogen.

    Hon lät glad och trevlig och undrade om vi vindsurfare ville ta ett möte med länsstyrelsen för att snacka lite som vindsurfandet uppe i Trollis.
    Jag antar att hon tog kontakt med mig som företrädare för ÖWC. Huruvida det är ÖWC eller någon ny konstellation som blir förhandlingspart är fortfarande oklart men nu till trådens skapande.

    Vad vill vi ha, vad kan vi rucka på och behöver dessutom hjälp av någon eller några som är insatta i det juridiska. Vad kan vi hävda rätt till och vad får vi lov att acceptera?

    christian svarade 13 år, 2 månader sedan 21 Medlemmar · 44 Svar
  • 44 Svar
  • oscar

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 19:51

    Först och främst ska man poängtera hur få dagar det verkligen är folk (eller MYCKET folk) där. För ölänningar kanske det är en del dagar men de ggr jag varit där har det max varit 5-6 bilar uppe vid vindsurfbreaket. Vad jag förstår var det sjukt mkt bilar där i somras (när jag själv seglade det nu outade point elsa) men det var mitt under semestern. Kan inte vara mer än 2-3 dagar per år som det är mer än 5 bilar där???

    Så det slitage vi skulle orsaka de få dagar det gäller har mkt tid på sig att läka. Tyvärr är ju bil ner till stranden en förutsättning för vår sport.

    Det har väl vindsurfats där i minst 20 år och vad jag har sett så har det inte inneburit ngt slitage på naturen?

    Sen ska man nog säga vilket fantastiskt bra och vackert ställe det är och att de flesta vindsurfare är naturmänniskor som älskar miljön och de vågor så Trollis erbjuder.

    Eftersom det (VÄL?) är naturreservat så har de rätt att stänga stället för motortrafik. Vore tragiskt om naturälskande frisksportare skulle bli avstängda därifrån.

  • surfslusken

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 20:03

    Vill ha:
    – En bro från sverige (aka fastlandet) till NORRA Öland.
    – Veggo burgare i fiket vid Trollis o gärna pilsner till.
    – Breddning av vägen genom naturreservatet, träden repar bilen när man kör ner till vattnet.
    – Nåt ställe där man kan käka/tjacka frukost, så man slipper bakfylle köra flera mil på morron.
    – Maxgräns på 200mm regn/dygn, va ju löjligt sist ja va där.

    Hör av mej om ja kommer på nåt mer.

  • jopi

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 20:15

    Torhamns surfklubb har nog en hel del erfarenhet av detta, du kan ju kolla med dem Styret.

  • mag

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 21:06

    Bra synpunkter Oscar!
    Och fråga vad de upplever som problem idag med vs-arna. Gör en så konkret lista som du/ni kan med deras synpunkter övertydligt beskrivna. Då kan vi enklare göra något åt punkterna, eller bemöta dem. Men försvara inte, utan använd era stora öron för att lyssna.

    Erbjud strandstädningshjälp som ett initiativ.

    /Magnus

  • styret

    Medlem
    2 mars, 2011 vid 07:22

    gött snack allihopa.
    Tar till mig er input och hoppas på fler inlägg.

  • oaxen

    Medlem
    2 mars, 2011 vid 08:02

    Man kan väl poängtera att OM vi fick ta bilen lagligt, de få gånger förhållandena är de rätta, ner till den första stora öppna ytan så fick de gärna blockera stigen i skogen upp till den minimala parkeringen där man seglar.

    När jag var där i somras så var det ett par bilar som parkerade inne vid naturstigen. Det kändes lite fel. Om man betänker de som går på stigen så är det väl ingen skön känsla att helt plötsligt möta 2-3 bilar mitt i skogen, även om det ligger härliga surfprylar garnerat runt bilarna.

    Ola H och jag parkerade vid den öppna ytan och valde lite olika strategier upp till brytet. Han kryssade upp och jag packade min lilla portabla kärra och gick upp till brytet. Nästa gång kommer jag också att kryssa. : )

  • mag

    Medlem
    2 mars, 2011 vid 13:01

    Ja, det är en kompromiss att få använda den första “P-ytan”. Ungefär samma avstånd som i Åsa, om jag minns rätt (länge sen jag var där tyvärr…).

    /Magnus

  • erik-g

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 22:40

    Hej allihop jag heter Erik Gustafson. Har surfat (inte vind) i trollskogen sen runt 1995.
    Det har aldrig varit några direkta problem tidigare med att komma ner och surfa i Trollis.
    Jag misstänkte att det skulle gå åt h-vete med det här. Ni vindsurfare verkar ju älska att trängas och glappar kanske lite väl mycket om surfställen..Eller hur???

    Hur som helst undrar jag lite vad som hänt eller händer? Är tillträdet slut? Har grinden låsts???
    Jag har kört en del på vägarna därinne i mina dagar men ALDRIG ner på vägarna i skogen som en del j-la nötter verkar göra

    Hade fint men ta nu och lär er läxa och knip igen kakhålet om surfställen. SPECIELLT om de ligger i känsliga områden som detta.:mad:

  • svenne

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 01:48
    Erik G;648352 wrote:
    Hej allihop jag heter Erik Gustafson. Har surfat (inte vind) i trollskogen sen runt 1995.
    Det har aldrig varit några direkta problem tidigare med att komma ner och surfa i Trollis.
    Jag misstänkte att det skulle gå åt h-vete med det här. Ni vindsurfare verkar ju älska att trängas och glappar kanske lite väl mycket om surfställen..Eller hur???

    Hur som helst undrar jag lite vad som hänt eller händer? Är tillträdet slut? Har grinden låsts???
    Jag har kört en del på vägarna därinne i mina dagar men ALDRIG ner på vägarna i skogen som en del j-la nötter verkar göra

    Hade fint men ta nu och lär er läxa och knip igen kakhålet om surfställen. SPECIELLT om de ligger i känsliga områden som detta.:mad:

    Wow. Kool kille det där.
    Stoppa ner brylkrämen i fickan igen och taggar ner.

  • mattias-j

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 05:31

    Styret, PM:a mig ditt nummer, jag är gärna med på ett möte. Jag har halva min släkt där uppe. För vad jag vet är hon kanske min syssling…. Men man får nog vara med på en kompromiss. Ibland kan det t.o.m vara så att de faktiskt vill hjälpa till, de är oftast inte lika trångsynta som fågelskådare….
    Ja, jag ska rida norra uddens vågor igen…

  • styret

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 07:23

    Tjena Erik.
    Jag är på din sida. Men så är ju jag egoist också enligt alla humanister här på konfen.

    Men nu har vi en situation där även om vi bara dyker upp ett fåtal så blir det strul med parkvakterna. Vi behöver reda upp det här.

    Jag vet inte vad som har lett fram till den här situationen, det var väl någon dag i somras då det var sjukt mycket folk men redan innan det verkar det som att lsty har trappat upp bevakningen på området.

    Jag tror definitivt att vi har en roll i det hela men en stor del är nog också att lsty/naturum har ökat sin aktivitet däruppe och därför blivit mer aktiva i “skyddandet”.
    Eller? Jag kan inte minnas att det var så mycket lst-folk där uppe efter högsäsong för 6-7 år sen.

    Sist, vad menar du att du kört bil därinne men inte på vägarna ner till skogen? Är det inte bara skog där inne?

  • dr-masse

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 08:46
    Erik G;648352 wrote:
    Hej allihop jag heter Erik Gustafson. Har surfat (inte vind) i trollskogen sen runt 1995.
    Det har aldrig varit några direkta problem tidigare med att komma ner och surfa i Trollis.
    Jag misstänkte att det skulle gå åt h-vete med det här. Ni vindsurfare verkar ju älska att trängas och glappar kanske lite väl mycket om surfställen..Eller hur???

    Hur som helst undrar jag lite vad som hänt eller händer? Är tillträdet slut? Har grinden låsts???
    Jag har kört en del på vägarna därinne i mina dagar men ALDRIG ner på vägarna i skogen som en del j-la nötter verkar göra

    Hade fint men ta nu och lär er läxa och knip igen kakhålet om surfställen. SPECIELLT om de ligger i känsliga områden som detta.:mad:

    En del av det du skriver håller jag helt med om, annat inte alls.

    Det jag håller med helt och hållet om är att det är makalöst korkat att köra bil på småstigar bara för att komma lite närmare surfet. Kan man inte respektera natur och omgivning på ett spot skall man inte vara där. Ta för fasiken reda på vad som gäller på de spots ni surfar på!

    Att sedan lägga någon slags skuld på “ni vindsurfare” är rätt larvigt. Alla, surfare, vindsurfare, kitesurfare, söker sköna spots och Trollskogen har varit ett känt spot för vind- och vågsurfing i väldigt många år nu. Jag har själv känt till det i minst 20 år, och då har jag endast varit på Öland att par-tre gånger och vindsurfat. Är det några spots som “alla” känner till på öland så är det Trollis – Haga – Grönhögen (och kanske Ängjärnsudde).

    Man behöver ju inte direkt vara ett geni för att hitta dit – det går ju till och med järnväg till området… 😉 “Åh, det skall blåsa hård N-NO på norra Öland, var skulle jag kunna åka då…. ” verkligen jättesvårt att hitta.

    Antingen så tar man tag i frågan gemensamt och gör något åt det eller så kan man stå och skylla på andra och bli av med tillgång till sitt lokala spot. Så enkelt (och svårt) är det.

    Nivån på surfare, vindsurfare och kitesurfare vad gäller att kunna köra i vågor har gått upp väldigt mycket de senaste åren och det gör att vi är fler och fler som aktivt söker bra spots, och är beredda att åka rätt långt om det är rätt förhållanden. Så, ser du någon som gör fel på ett spot där du vet att man inte skall köra hela vägen ner till stranden, informera snyggt om att “du, där skall du nog inte parkera för då riskerar vi att bli av med tillgången till hela det här stället” så lär bilen flyttas snabbt.

    På flera spots här har det faktiskt blivit klart bättre när vi börjat prata med varandra om vad som gäller.

    Men visst, även jag har med åren blivit mer försiktig med att prata om vissa spots då kombinationen naturreservat, känslig miljö och brist på parkering har en förmåga att ställa till problem. Se bara på Torö, Salnö och Mats väg, för att nämna tre här i 08-land. Och “vi vindsurfare” är inte ensamma om att ha ställt till det.

    Ta hand om våra spots!

  • oaxen

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 11:25

    Inne i naturområdet som kallas Trollstigen finns INGA vägar eller stigar som är tillåtna att köra bil på.
    Snacka om skott i foten Erik. : )

  • erik-g

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 13:28
    Oåxen;648375 wrote:
    Inne i naturområdet som kallas Trollstigen finns INGA vägar eller stigar som är tillåtna att köra bil på.
    Snacka om skott i foten Erik. : )

    Det är nog du som skjuter dig själv i foten. Jag har aldrig påstått att det skulle vara tillåtet att köra på vägarna i området.
    Vad jag däremot har påstått är att ni vindsurfare verkligen provocerar fram såna här ageranden.
    1 Genom att ni inte kan hålla käft om surfställena och därigenom drar dit HORDER med människor.
    2 Ni har verkligen totalprovocerat i detta fallet genom att inte bara utnyttja de små bilvägarna utan genom att gå ett steg längre och börja köra på de småstigar som är gångstigar.

    Visst är jag lika skyldig som alla andra genom att ha kört på bilvägarna. Jag har däremot aldrig gått igång med kampanjer för att göra ställena välkända och därigenom dra dit horder med folk.
    Fram tills horderna med vindsurfare dök upp var detta ett ickeproblem. Vill ni inte erkänna detta så är det ert problem inte mitt.
    Det blir tyvärr hela tiden fler och fler surfare, vindsurfare(?) och kitare. Det kan man ju se som både något bra och dåligt. För oss som surfar är det mestadels bara negativt. Trängseln börja bli rätt trist på många ställen i Sverige.
    Vad som vore önskvärt vore ifall ni som vindsurfar kunde börja inse problemen på de ställen där parkeringen är tajt, naturkänsligt område eller nåt annat som blir lidande när det dyker upp för mycket folk och bilar.
    En del av er verkar inte fatta vad problemet är eller “låtsas som det regnar” när det tas upp. Det är en rätt egoistisk inställning inte minst mot kommande generationers surfare.

    Jag hoppas givetvis problemen går att lösa. Ni som är i kontakt med myndigheten bör framhålla att det rör sig om ett fåtal bilar ett fåtal dagar om året.
    Är själv delvis inblandad i fajten med hamnföreningen i Mölle som velat begrava en surfvåg där under vågbrytare.

    Hade

  • erik-g

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 13:39
    Svenne;648360 wrote:
    Wow. Kool kille det där.
    Stoppa ner brylkrämen i fickan igen och taggar ner.

    Verkligen konstruktivt inlägg..ööh:santa:

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att ta tag i Trollis

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.