Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dags för ny kamera

  • dannep

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:36
    JohanW;508200 wrote:
    jag kör d80 me ett 70-200/2.8.. de e fan najs:)

    Precis… erkänt fin glugg, i alla olika modeller som finns! 🙂

  • yeeah

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:36

    @JohanW 508200 wrote:

    jag kör d80 me ett 70-200/2.8.. de e fan najs:)

    räcker det med en glugg? för “normal” foto, antar att det trots allt blir mest surf bilder =)

  • dannep

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:38
    patrikol;508223 wrote:
    Klart att du kan välja en Canon bara lite skoj! 😉 Brukar vara lite gnäll vilket man gillar.

    Själv har jag alltid haft Nikon så det är dom enda jag vet något om.

    Men det finns många här som gillar Canon så du får säkert tips av dom!

    Japp, det är antingen eller… Välj sida 🙂 Canons hus är dyrare och många proffs använder Canon. Dock en del som bytat över till Nikon när D3 kom…

  • patrikol

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:39

    @pjoter 508092 wrote:

    går i samma tankar fast i en lägre prisklass typ 5kkr.

    Valet står mellan canon 1000d, nikon d60, pentax k200 eller en beggad nikon d80.
    Vetitusan vad man ska välja, råd? canon är nog fin men känns sjukt plastig tyvärr. Enda som känns som en riktig kamera är ju pentax och den är väderskyddad och har vanliga batterier vilket är rätt gött när man ska ut å resa utan el ett tag. Dock finns det inte lika mkt beg optik till den vilket är lite trist.

    Av dom skall du utan tvekan välja Nikon D80.

    Enda anledningen för dig att välja Canon är väl att du har Canon optik sedan innan eller?

    En beg D300 (10000:-) är absolut inte för dyr för dig Eddie så den är nog trots allt det bästa just nu. Ljusårs skillnad på den och dom andra kamerorna förutom D700 och D3 då förstås

    “Autofokus
    D300 har hela 51 punkter, varav 15 sensorer är av korslagd typ. De klarar dessutom lägre ljusstyrka (5,6) än sina konkurrenter. Fokuseringen är så snabb och exakt som man vågar hoppas på. I läget där du kan välja AF-punkt så styr du den med kamerans multiväljare på baksidan och den kan styra i 8 olika riktningar så det går både snabbt och lätt att sätta rätt punkt. Men det är inte slut där. D300 har också igenkännande AF som kan följa en person i bilden. Ja, även om personen vänder sig om och tillbaka så kan kameran följa personen. Låter det otroligt? Javisst, men det fungerar.

    Slutaren
    D300 ska tåla minst 150000 exponeringar vilket är mycket bra. Du kan fotografera med 6 bilder per sekund men om du skruvar på batterigreppet MB-D10 så får du upp hastigheten till hela 8 bilder per sekund. Batterigreppet går inte in i batterikammaren som de flesta andra batterigrepp så du kan ha ett batteri kvar i kamerahuset. Kameran startar på bara 0,013s och tid från avtryck till tagen bild är 0,045s och spegelblackouten ligger på 0,1s.”

  • yeeah

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:39

    ngn som provat Nikon D40x? bra/ dåliga sidor?
    jämförelse mot D80/D90? är trots allt ett bra prisgapp är det värt det?

  • dannep

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:41
    yeeah;508226 wrote:
    räcker det med en glugg? för “normal” foto, antar att det trots allt blir mest surf bilder =)

    Surfbilder kräver ju teleobjektiv och ett stadigt stativ eftersom det är så långa avstånd.

    Ett fast 300mm kanske? 70-200 når kanske inte alltid hela vägen fram. Dock är 70-200 en grym glugg om du klarar dig med den brännvidden.

    Tips, finns en del trådar om det var i Windsurfingkonfen om foto, kolla de trådarna…

  • patrikol

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:42

    @DanneP 508228 wrote:

    Japp, det är antingen eller… Välj sida 🙂 Canons hus är dyrare och många proffs använder Canon. Dock en del som bytat över till Nikon när D3 kom…

    Inom reklam (Inomhus studiofotografering så är det som du säger Canon eller Hasselblad eller i vissa fall Storformats kameror som gäller.

    Men bland proffsen på fältet typ Press och krigsfotografer, Natur så är det Nikon som gäller.

  • kirre

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:46

    Försök hitta en 20 D eller 30 D beggad borde ligga under 10k och är grymt kompetenta kameror tycker jag har haft båda och har nu en 40 D och en 5 D så visst är jag lite partisk 😉

    Kläm o känn lite på dom olika modellerna ifall du siktar på nytt, finns inga dåliga alternativ ifall du siktar på antingen Nikon eller Canon. Bådas mindre modeller tycker jag har blivit för små, dom passar liksom inte in i handen ( om man inte är tjej)

    Ska du kunna hitta billig optik senare så är dessa två märkena att föredra också, det finns högvis med bra begagnad optik.

    Lycka till nu

    Kirre

  • nundy

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:51

    Testa att hålla en Canon och en Nikon. Det är ju plast mot metall!

    Jag har precis köpt min första systemkamera själv då jag tydligen hade brutit foten så även jag har stått och observerat lite. Eftersom man inte kan tillgodogöra sig alla fancy funktioner som finns i de dyrare ändå när man är ny så la jag lite mer pengar på att köpa en extra glugg. Jag hamnade på en beg Nikon D70s med 18-70 mm objektiv och då hade jag råd att köpa mig en 70-300mm nikon glugg också! Ruggigt nöjd. Gluggarna har man ju kvar när man uppgraderar huset så jag rekomenderar att lägga mer pengar på det.

    Det sägs att videofunktionen i D90 har samma problem som Casio EX-F1 med autofokusen.

    Kolla http://www.kenrockwell.com – han har massa tips!

  • kirre

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:55

    @nundy 508246 wrote:

    Testa att hålla en Canon och en Nikon. Det är ju plast mot metall!

    Jag har precis köpt min första systemkamera själv då jag tydligen hade brutit foten så även jag har stått och observerat lite. Eftersom man inte kan tillgodogöra sig alla fancy funktioner som finns i de dyrare ändå när man är ny så la jag lite mer pengar på att köpa en extra glugg. Jag hamnade på en beg Nikon D70s med 18-70 mm objektiv och då hade jag råd att köpa mig en 70-300mm nikon glugg också! Ruggigt nöjd. Gluggarna har man ju kvar när man uppgraderar huset så jag rekomenderar att lägga mer pengar på det.

    Det sägs att videofunktionen i D90 har samma problem som Casio EX-F1 med autofokusen.

    Kolla http://www.kenrockwell.com – han har massa tips!

    Då har du bara hållt i dom minsta modellerna 😉

    Magnesium rules 🙂

    Kirre

  • nundy

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:58

    @kirre 508253 wrote:

    Då har du bara hållt i dom minsta modellerna 😉

    Magnesium rules 🙂

    Kirre

    Jag har hållt i de modellerna i den aktuella prisklassen ja!! 🙂

  • patrikol

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:59

    @SWE22 508029 wrote:

    450D är en mycket trevlig kamera.. Varning för Nikon D90 i filmläge. Grym jelly effekt: http://s477.photobucket.com/albums/rr134/jamesmel9/?action=view&current=DSC_0012.flv och så funkar inte autofokus i filmläget vilket gör den värdelös att filma surf.

    Tack för infon då faller den ju ganska platt jämfört med D300 huset som du kan få för 10000:- just nu

  • kirre

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 19:10

    @nundy 508256 wrote:

    Jag har hållt i de modellerna i den aktuella prisklassen ja!! 🙂

    Vad ligger 40D på hemma i svea?

    Jag betalade runt 900 Euro för min.

  • johanw

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 04:28

    @yeeah 508226 wrote:

    räcker det med en glugg? för “normal” foto, antar att det trots allt blir mest surf bilder =)

    har ett 18-70/3,5-4,5 oxå 🙂 blir lite nytt najs nästa år

  • davids

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 04:52

    @yeeah 508230 wrote:

    ngn som provat Nikon D40x? bra/ dåliga sidor?
    jämförelse mot D80/D90? är trots allt ett bra prisgapp är det värt det?

    D40x kan du glömma direkt. Skjuter inte mer än 2.7 eller nåt fps och det räcker oftast inte för kitesurf. Vill du spara pengar för att köpa objektiv köp istället D40n. EXAKT samma kamera som D60, D40x och D80, bara små skillnader i hastighet och megapixel (som vi ju alla vet bara är ett försäljningsknep ändå). MP är, i 99% av fallen helt ointressant, vad som är viktigare är hastighet, stryktålighet, batterilivslängd och såklart vilka objektiv du har. D90 verkar ok men varför betala extra för “filmfunktion” som inte funkar särskilt bra ändå.

    D200 kan du också glömma. D200 är ljusår ifrån D300n på alla punkter och D300n är inte såå mycket dyrare men kommer hålla i evigheter när det kommer till dem ovan nämnda viktiga specs.

    Surfbilder kräver ju teleobjektiv och ett stadigt stativ eftersom det är så långa avstånd.

    Ett fast 300mm kanske? 70-200 når kanske inte alltid hela vägen fram. Dock är 70-200 en grym glugg om du klarar dig med den brännvidden.

    Tips, finns en del trådar om det var i Windsurfingkonfen om foto, kolla de trådarna…

    Surfbilder kräver helt klart teleobjektiv i dem allra flesta omständigheterna. För att få djup, helt klart. 300mm är nice, men mycket dyrare och billigare 300mm objektiv är utan VR vilket är A och O i denna branschen. 200mm räcker i dem allra flesta fallen (kom ihåg på en DX kamera motsvarar 200mm digitalt 305mm FX eller 35mm film). Köp en 55-200mm VR lins så behöver du absolut inget stativ, inte när du fotar med så snabba slutartider man gör i kite och med VR är stativ helt överflödigt. 55-200mm VR är billig dessutom och överlägsen optik mot säg 18-200mm VR som visserligen täcker allt men också är mycket dyrare och sämre optik.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dags för ny kamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.