Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab i December

  • Dahab i December

    Publicerad av larry på 4 december, 2009 vid 14:16

    Hej igen.
    Snart dags för avresa. Tänkte komplettera med en fråga.
    Vilka segel kan behövas i december.
    Jag tänkte bara ta freestyle plankan och har 3.7 4.2 4.7 5.4 och 6.1.
    Tror ni jag kan lämna 3.7 och 4.2 hemma? (Jag är dryga 80kg)
    Sen fattar jag inte hur prognoserna ska tolkas. Någon som fattar?
    Verkar blåsa varje natt, men inte dagtid. Är det korrekt?
    //L

    larry svarade 14 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mahi

    Medlem
    4 december, 2009 vid 14:53

    Korrekt, går bara att surfa på nätterna i Dahab…

    Skojar bara, vet inte vilka segelstorlekar som bör prioriteras i dec.
    Var i Dahab i Feb i år, det var iaf fel tid att åka, jättedåligt med vind.

    /Magnus

  • larry

    Medlem
    4 december, 2009 vid 15:05

    Jag har inte så höga förväntningar, men tänker ändå släpa dit prylarna. Råkar det blåsa en dag eller två så blir jag lycklig och vill verkligen ha rätt prylar på plats i så fall.

  • johan-g

    Medlem
    4 december, 2009 vid 17:24

    Prognosen såg likadan ut många dagar när jag var där nere. Blev inget surf de dagarna när det såg ut att sluta blåsa klockan 8 och sen vrida över på syd. Var nere vid stranden 07:00 varje morgon och kollade men inte tillräckligt med vind. På Windguru är det den “modifierade vinden” som du ska kolla på då den räknar ut den lokala vindeffekten

    Segelstorlekar vete fan i december, jag körde 4,7 som minsta (90kg) men jag hade ju rätt otur med vinden. När jag kollade vindstatistik på Clubvass hemsida innan jag åkte tyckte jag att det verkar som att vinden ligger mellan 8-14 M/S de dagar när det är vind.

    Kör hårt!

  • kinabalu

    Medlem
    6 december, 2009 vid 10:38
    LARRY;591066 wrote:
    Hej igen.
    Snart dags för avresa. Tänkte komplettera med en fråga.
    Vilka segel kan behövas i december.
    Jag tänkte bara ta freestyle plankan och har 3.7 4.2 4.7 5.4 och 6.1.
    Tror ni jag kan lämna 3.7 och 4.2 hemma? (Jag är dryga 80kg)
    Sen fattar jag inte hur prognoserna ska tolkas. Någon som fattar?
    Verkar blåsa varje natt, men inte dagtid. Är det korrekt?
    //L

    Även om chansen till 4.2 segling är lite mindre i December, så skulle jag inte ”våga” lämna 4.2:an hemma. (Finns det nått bättre än en perfekt 4.2-dag!). Dom hade 2 dagar med bft7 nu i November!

    När jag var där visade vindgurun också mest vind på natten, men då blåste det även bra på dagen. Jag hade konstant mer vind än vad Windgurun visade under hela veckan, men det här var i Maj…

    Fick du förresten tag på Palma Bedouin?

    /Anders

  • larry

    Medlem
    6 december, 2009 vid 13:15
    Kinabalu;591227 wrote:
    Även om chansen till 4.2 segling är lite mindre i December, så skulle jag inte ”våga” lämna 4.2:an hemma. (Finns det nått bättre än en perfekt 4.2-dag!). Dom hade 2 dagar med bft7 nu i November!

    När jag var där visade vindgurun också mest vind på natten, men då blåste det även bra på dagen. Jag hade konstant mer vind än vad Windgurun visade under hela veckan, men det här var i Maj…

    Fick du förresten tag på Palma Bedouin?

    /Anders

    Ringde aldrig Palma Bedouin, fick mailkontakt med http://www.sheikhsalemhouse.com/getting_here.asp innan och bokar genom dem.

    Överlägset billigaste jag hittade var http://www.holidaytaxis.com/resorts/products/13/118/1059/dahab-transfers.html . Kanske bokar genom den firman på hemvägen.

    //L

  • tsss

    Medlem
    11 december, 2009 vid 14:17
    LARRY;591248 wrote:
    Ringde aldrig Palma Bedouin, fick mailkontakt med http://www.sheikhsalemhouse.com/getting_here.asp innan och bokar genom dem.

    Överlägset billigaste jag hittade var http://www.holidaytaxis.com/resorts/products/13/118/1059/dahab-transfers.html . Kanske bokar genom den firman på hemvägen.

    //L

    Det är väl egyptiska pund??? annars är det dyrt. Oklart på sidan du länkar till, eftersom ju Egyptiska pund väl förkortas LE?? – Har jag för mig.

  • larry

    Medlem
    11 december, 2009 vid 21:11
    tsss;591955 wrote:
    Det är väl egyptiska pund??? annars är det dyrt. Oklart på sidan du länkar till, eftersom ju Egyptiska pund väl förkortas LE?? – Har jag för mig.

    Jag funderade också på det, men är det brittiska pund så tycker jag det verkar orimligt dyrt. Jag kommer betala 250 Egyptiska på ditvägen. Ca 340 SEK. (Som referens tror jag Apollo skulle ha 600 SEK tur och retur för familjen, men då garanterade dom inte att jag fick med utrustningen.)

  • tsss

    Medlem
    11 december, 2009 vid 23:00

    för två år sen var priset 25 Euro. Vilket man kunde betala i egyptiska pund om man ville. priset var oavsett om man var ensam eller flera. Jag bokade via boendet i Mosbat.

    Det rimmar ju med ditt bokade pris på ett ungeför, har väl blivit litet dyrare på två år troligen

    (Åker ev ned i slutet av januari)

  • kinabalu

    Medlem
    12 december, 2009 vid 11:04

    Larry, titta gärna in på Palma Bedoun och se om du kan få någon fungerande email adress dit. Stället ligger direkt på vänster sida efter bron nere på stan (när du har vattnet och restaurangerna på höger sida). Fick bra pris på transport där tidigare i år (180LE).

    Var inne och suktade lite på resor på club-mistral sidan. Såg att Dahab haft 7 dagar i streck utan vind… men nu verkar den komma igång igen. Du får väl hoppas att det bara var vindguden som tog ett stort jäkla andtag… 😉

    Ha en riktigt bra resa! När åker du?

    /Anders

  • 7503

    Medlem
    17 december, 2009 vid 20:26

    Sola lite gran i solstolen, kostar det extra för det trots att man betalar för förvaring?
    verkar som det är ok hos ibs&friends. Hur är det med club Dahab?
    Ligger ibs och club dahab brevid varandra?
    och hur är det med sharks lite längre ut vid vågorna? lite scary för det där med hajar.
    åker ditt 30dec i två veckor, gött blir det.

  • tsss

    Medlem
    17 december, 2009 vid 23:33

    Jag har hyrt på club Dahab, ingen kostnad för solstolar. Tror det är samma om man hyr utrymme. Ibi o friends ligger längst in i viken -västsidan, närmare bergen alltså.

    Finns inga hajar mig veterligen i Aqabaviken.

  • larry

    Medlem
    29 december, 2009 vid 10:09
    Kinabalu;592045 wrote:
    Larry, titta gärna in på Palma Bedoun och se om du kan få någon fungerande email adress dit. Stället ligger direkt på vänster sida efter bron nere på stan (när du har vattnet och restaurangerna på höger sida). Fick bra pris på transport där tidigare i år (180LE).
    /Anders

    Hej Anders,

    Jo. Palma Bedouin finns kvar och tar 180LE. Dom visste om att deras adress inte funkade, men verkade inte som det bekymrade dem så mycket. Kanske blir lite lugnare på kontoret så :wink:.
    Ahmed_desrt@yahoo.com var en adress jag fick som skulle funka.
    Tel 0020182162989 ska också funka.

    MVH

    //L

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab i December

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.