Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing dakine Cold water mittens

  • dakine Cold water mittens

    Publicerad av matsb på 30 januari, 2008 vid 20:54

    hej,

    Har vant mig vid Prolimits handskar – med öppen hand, men u har dom gett upp och köpte mig ett par dakine…..?

    Ingen som provat att klippa upp inne i handflatan….hur skulle materialet reagera..?

    mats

    nikke svarade 16 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jeppo_f

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 20:57

    Har du provat dom än? Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att börja klippa i dom. Skulle tro att det blir ganska mycket kallare och att kanten kan börja vecka sig och vara ivägen.

    /jeppo

  • perrapops

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 21:14

    mina sprack på mitten av insida, körde två repor sen höll jag på att frysa sönder fingrarna… rekomenderar inte att klippa.

  • stefan_gbg

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 09:13

    Jag tycker inte det finns behov av att klippa upp dom. Prova dom först.
    Jag är helnöjd med mina.

    /Stefan

  • charlieb

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 10:01

    Det går att klippa då det är skin i handflatan så det kommer inte att rippa. Men som alla skriver testa först utan att klippa.

  • dude

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 16:25

    Nästan alla jag vet kör med vad jag skulle säga är en för stor storlek på vantarna, men de e klart att en mindre storlek kanske också är tajtare över underarmarna och därmed skulle kunna ge kramp lättare….:wink:

  • matsb

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 18:33

    japp

    testa ska jag göra …..innan jag tar fram saxen….:-)

    återkommer med bilder sen på den nya handsken!

    mats

  • jaca

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 08:03

    Mats, du kan prova mina Dakine mittens, men du får f@n inte klippa sönder dom! Jag köpte dessa i höstas som komplement till mina Prolimit “öppna” vantar. Några refektioner/erfarenheter….
    – Dra inte åt kardborrebandet, för då är det lätt att få kramp! Skaffa en “tight” storlek så behöver man inte kardborrebandet alls! Tror att detta gör mycket mer än att klippa upp insidan av greppytan. Klipp bort kardborrebandet istället!
    – Se till att få igång cirkulationen i fingrarna ordentligt, annars fryser man i dessa också.
    – Har noterat att sömmarna går upp (använd liqusoile) och sy eventuellt med 100% polyestertråd också.
    – De har en tendens att vrida sig, men det beror nog mer på mig själv än vantarna.
    – Jag är mycket nöjd med dessa och nu när det lite kyligt i vattnet så är de guld värda!

  • matsb

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 16:39

    Redan inhandlat – så det blir nog bra….:-)

    a och o känns som att man ska hålla tempot uppe – kör vändningar tätare och jobba mer aktivt => man slipper frysa!

    När jag inhandla min torrdräkt som – verkligen var värd sina slantar och som gjorde att man frös betydligt mindre än tidigare säsonger!
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55511

    mats

  • nikke

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 19:20
    MatsB;442126 wrote:
    Redan inhandlat – så det blir nog bra….:-)

    a och o känns som att man ska hålla tempot uppe – kör vändningar tätare och jobba mer aktivt => man slipper frysa!

    När jag inhandla min torrdräkt som – verkligen var värd sina slantar och som gjorde att man frös betydligt mindre än tidigare säsonger!
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55511

    mats

    Du har inte kört med Ascan Icehawk 5/4/3 och kan göra en jämförelse med GUL 6/5/4/3 när det gäller värmen?

  • walle_gbg

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 19:54

    Är det någon som kört med ION Claw Gloves?
    Kändes OK på handen i affären men svårt att avgöra hur bra grepp man får runt bommen.

  • matsb

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 20:01

    Tyvärr Nicke – vad är prisskillnaden…mellan dessa två dräkter?
    199 euro….!!
    http://www.online-surfshop.de/start.htm?neopren_anzuege_ascan.htm

    Tror att Gul dräkten är mer välgjord efter vad jag kan se på bilder ..m.m

    Men komplettera med väst med huva eller monoshorty….och du kan segla året om ……tror jag……;-)

    Har haft några Prolimit dräkter som är lite för känsliga (enligt mig) – svårt att sätta på sig utan att neoprenen ….går sönder..?

    Gul är mitt råd – möjligen lite stelare neopren – men hållbart!!

    mats

  • gurra1978

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 20:07

    Jag har kört med en söndertrasad handflata på en DCWM och en hel under samma pass. Det knappt något skillnad i grepp och det du vinner i grepp förlorar du i längden i värme så det blir sämre om du får för dig att modifiera dem. Verkar väldigt dumt. Ett tips för att få DCWM ännu varmare är att dra över våtdräktens ärmar ÖVER handsken och inte tvärtom som typ merparten verkar ha. Då slipper du att kallvattnen kommer in lika ofta och så spar du energi och värme = mer segling.

  • nikke

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 20:13

    Kanske man ska satsa på gul då. Vet du om man kan klicka fast en luva på våt/torrdräkten?

    MatsB;442172 wrote:
    Tyvärr Nicke – vad är prisskillnaden…mellan dessa två dräkter?
    199 euro….!!
    http://www.online-surfshop.de/start.htm?neopren_anzuege_ascan.htm

    Tror att Gul dräkten är mer välgjord efter vad jag kan se på bilder ..m.m

    Men komplettera med väst med huva eller monoshorty….och du kan segla året om ……tror jag……;-)

    Har haft några Prolimit dräkter som jag är lite för känsliga (enligt mig) – svårt att sätta på sig utan att neoprenen ….går sönder..?

    Gul är mitt råd – möjligen lite stelare neopren – men hållbart!!

    mats

  • senomar

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 20:18

    MatsB, du är för gammal för att hålla på med sånt där ändå mitt i vintern. Jag fick en sån total flashback från mitten/tidigt åttiotal när jag, Anders och Peppe såg dig köra järnet på Farstanäset med NPU-segel och ett hemmabygge. Du blev genast våran stora idol för du kunde vattenstarta på 5 sekunder och sätta alla gippar, vi bara stod och gapade av avund vid tretton-fjorton års ålder. Snacka om att tiden går. Stötte på Ölverud och Henke Karlsson strax innan jul, tog en spontanlunch och tyckte jag kände mig som en gammal jävla gubbe med dem. Nåväl, kul att se dig häromåret på Ölands norra. Har du vägarna förbi där när det blåser så får du dra ett PM eller nåt.
    Ha det/Tomas

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 februari, 2008 vid 20:26

    @NIKKE 442181 wrote:

    Kanske man ska satsa på gul då. Vet du om man kan klicka fast en luva på våt/torrdräkten?

    Har inte sett det – men det finns flera alternativ med väst med huva. Många har antingen väst med huvan innanför dräkten..!

    Eller så kör man den utanpå – dräkten……har själv inte kört detta….men det är nog okej om man har rätt storlek på grejerna….:-)

    Kragen till Gul:en är verkligen supertät (blank fin mjuk neopren….)

    Hoppas att du hittar nåt som blir bra….:-)

    mats

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing dakine Cold water mittens

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.