Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing DaKine CVM storleksfråga?

  • DaKine CVM storleksfråga?

    Publicerad av mes på 6 mars, 2005 vid 15:16

    Jag fick mina CVM i brevinkastet ca en vecka efter beställning. 260 kr alles. Klart smidigt. Jag undrar nu över storleken. När jag stoppar in handen och låter den följa den grumma förböjningen sitter den smäck över fingarna och tummen stramar liiiiite lite. När jag försöker räta ut de fyra långa så tar det emot rejält. Vad har ni som redan kört med dom att säga. Har jag köpt för små??? Jag beställde L och min hand 21 cm lång och övriga mått se bild.
    smile.gif Mes (stora händer stor….)

    tont svarade 18 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • nordgren

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 15:35

    Jag inväntar också spänt svar inför mitt köp av handskarna. Kul föresten du har nästan exakt lika stora händer som mig, skiljer bara ett par mm här och där.

    Men spontant känns det som dina är bra, det är ju när man har fingrarna böjda som de ska passa perfa.

  • jpeter

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 15:44

    Någon som vet om det är S eller XS som gäller om man har en 18,5cm lång hand?

  • feg

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 21:35

    Tja
    Förutom att din hand har helt äckliga färger vilket jag hoppas är annat än cp-lepra, kallbrand eller spetälska så låter det som om du har för små vantar.
    Jag har inte mätt och haft mig tyvärr men har full rörlighet utan stramanden osv och det funkar kanon på vattnet, dina vantar är nog för små.

    /Jocke

  • jonasp

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 07:19

    om det nu e så att du inte har lepra utan gjort rabarberpaj eller nåt så kan jag köpa dina handskar om du ska skaffa nya.

  • mes

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 12:47

    Varken lepra eller rabarberpaj utan för mycket dataspelande i ungdomen Stroker 64. Förslitningsskadorna börjar visa sig nu efter 20 år…
    Minst 260 spänn kostar dom. Hämtas i Bergshamra eller kring Fältöversten.
    …bara å beställa nya XL alltså… SUCK! Ska nog beställa en huva från samma ställe oxå. Kan ju vara en smart deal!
    frown.gif

  • dude

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 14:06

    Tjena “mes”

    Det låter inte som att du har för små vantar. De ska strama när du försöker sträcka på fingrarna. Du ska nämligen inte ha sträckta fingrar förutom om du vill släppa taget på bommen och då sträcks fingrarna automatiskt.

    Själv har jag testat L, XL och ska testa M när du kommer. Jag har lika stor hand som du, faktiskt desamma där du mätt. Men vi har alla lite olika form på våra händer och du har missat två av de viktigare måtten här.

    Ett är omkretsen av handflatan (the circumference of your palm). Storleksangivelserna hittar du på http://www.windance.com, men jag skickar dem här för er alla att kolla på en gång med ett måttband:
    GLOVE SIZE CHART – Measure around the palm of the hand at the widest point (excluding thumb).

    Size
    Inches
    cm

    XS
    6 1/2 – 7″
    16.5 – 17.8 cm

    S
    7 – 7 1/2″
    17.8 – 19.1 cm

    M
    8 1/2″
    21.6 cm

    L
    9 1/2 – 10″
    24.1 – 25.4 cm

    XL
    10 – 10 1/2″
    25.4 – 26.7 cm

    Själv har jag 23.5 till 24 cm i handflateomkrets beroende av om jag mäter närmare knogarna eller närmare insidan av tummen. Detta säger också helt riktigt att jag borde ligga mellan en medium och large

    Var köpte du själv handskarna förresten?

    Annars är det en fråga om preferens hur tighta du vill ha vantarna. Det finns en massa saker att tänka på och sen är det upp till var och en att föredra en tightare eller slappare vante.

    * Är den för tight över underarmarna?
    * Är det stram över någon del av handen så att du du blir kall där?
    * Är den för stor så att vanten roterar kring handflatan och du tappar känsla för greppet på bommen? (Det gjorde XL för mig.)
    * Hamnar vantarnas fingerkrökning för långt ut på fingrarna (om du har en för stor vante) så att du i princip inte har nytta av krökningen? (Detta var definitivt fallet för mig med XL-vanten. L-vanten har också fortfarande krökningen lite för långt ut på fingrarna för att den ska hjälpa till optimalt. När jag kröker fingrarna nu så får jag ett veck i vantarnas handflata vilket inte känns optimalt.)

    (Det andra med att vi alla har olika form på händer gäller tummen. Min tumme sticker ut mer från handen vilket gör att vanten stramar lite över tumm-knogen närmast handen som kan bli kall. Du verkar ha en tumme som ligger mer parallellt med handflatan och har nog inget problem med det, men däremot blir din tumme längre utmed handen varvid spetsen på din tumme kan strama mot vanten. Jaja, den här skillnaden säger inget om vad vi ska välja för storlek, men den finns ändå och skulle väl helst formas in i vanten.)

    /Niklas

  • s

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 14:18

    Låter som helt rätt storlek. De ska absolut inte vara för stora men de skall inte heller klämma åt runt handled eller övre delen av handen. Det stoppar blodflöde. Att de är korta då du sträcker ut fingrarna är inget du kommer märka då du seglar, de kommer dessutom att glida ut lite på handen och hade de då varit för stora hade du haft massa glapp.

    Jag seglar själv inte med DaKine men har en annan variant som är väldigt förböjd (NRS kajakhandske). Den kändes alldeles för liten på då jag stog på land, men på vattnet är den perfekt.

    /Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 15:37

    Det står på windance sida att man ska välja en storlek större än man tänkt sig då de är små. Med dina händer skulle jag defintivt gå på XL. Själv är jag 19 där du är 21 och jag har valt large som jag hoppas passar!

  • donpedro

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 18:04

    Det där med storlek e ju en smakfråga. Mina hänskar tar också emot när man sträcker på dom och jag tycker att dom e klockrena. Fördelen med mindrevantar e ju att det inte kommer in så mycket vatten å andra sidan kanske man krampar lättare eller not. Jag vet inte, men testa hanskarna så kommer du väl känna om de är för små. Men det låter för mig som du har rätt storlek.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 19:56

    Hej DP,

    Jag köpte dem på Windance men nu är det backorder på XL till april….fast isen lär nog ligga till dess… Jag ska känna lite mer på dom och kolla mina mått. Jag blev dock lite sugen på att beställa nya igen från Islandsports och skulle då testa att lägga till Core Control Straps (407 sek), Pro Tech Full helmet (200sek), O’neill Cold water hood (283sek)…det skulle bli en hel del billigare än här även om paketet fastnade i tullen.
    smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 20:22

    Å jag har glömt mitt lösen såklart…. Om min hand är helt avslappnad ligger alla fingertoppar mot botten utom lillfingret (iofs inget som stramar). Tummen känns dock direkt stram. Runt handen är jag ca 22 på 4 fingrar och 24,5 med tummetott. Jag har pianofingrar…det verkar som XL är rätt för fingrarna och L/M för handen…knepigt….
    smile.gif mes (bäst med fjällbrynt)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 20:27

    Å igen…f_n vad jag är virrig… När jag sträcker på fingrarna ser det ut som jag dragit en black jack över handen.
    smile.gif mes

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 05:36

    Hallå där Lepra och Spetälska är samma sak…. Ju!

    Ich bin eine messerschmidt! smile.gif

  • el_duderino

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 09:54

    Tror du har helt rätt size, jag har lika dana och kan heller inte räta ut fingrarna… men det är ju heller inte meningen!
    HAr däremor lite problem med att handksarna vrider sig lite konstigt när man e ute å rippar! Men dock jävligt bra handskar, ingen tendens till kramp å sån shit! cool.gif

  • dude

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:38

    Du ANONYM, var står det på windance:s hemsida att man ska välja en storlek större?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing DaKine CVM storleksfråga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.