Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dålig balans med huva?

  • Dålig balans med huva?

    Publicerad av viggo på 22 mars, 2004 vid 14:43

    Tja, har problem med balansen när jag seglar med huva, blir liksom “lock” för öronen vilket resulterar i dålig balans. Finns det någon smart lösning om man vill slippa klippa sönder hela huvan?
    /Viggo

    ola_p svarade 20 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • ian

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 14:57

    alltså, har verkligen balansringarna nån skillnad av om det är täckt för öronen? jag tror inte det iaf. Däremot tror jag mer på att luvan skär in lite i synfältet och på detta vis stör.

  • ian

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 15:03

    om det nu är så att det stör så finns det väl en del olika sätt att lösa detta på, pro limit har fem hål ett par millimeter i diameter vid varje öra. Annars kanske man kan klippa upp hål för öronen och ersätta med något slags tunnare material?

  • viggo

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 15:06

    Man skulle vilja få lite distans mellan örat och huvan, det blir lite vakum när det smiter åt vilket resulterar i balansproblemet. Kanske någons distansring i gummi runt örat o sen på med huvan?

  • ian

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 15:07

    prova såndär mössa som man har när man spelar vattenpolo, med kåpor för öronen.

    blir ju inget vakum med prolimitluvan heller eftersom den har hål, de är också bra när man fått vatten i öronen (underifrån) då kan man skaka ur det

  • imported_borje

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 15:09

    Klipp hål i huvan vid öronen, det har jag gjort. Blir mycket bättre och man fryser inte mer för att man klippt hål. Klipp dock små hål! Det räcker.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 15:09

    Ett gammalt trick som faktiskt är riktigt bra, är att köpa en sån badmössa för gamla kärringar. Det finns en modell med små luftbubblor på och den värmer riktigt bra, men håller öronen fria (har själv drabbats av samma problem med öronen).

    Tyvärr ser man rätt löjlig ut…. så köp en rosa så ser det maximalt fånigt ut!

    Enda problemet i övrigt är att rejäla kastfall kan skicka mössan av huvudet…

  • viggo

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 15:11

    Vem säljer Pro Limit i svedala?. Vattenpoloidén är bra! Om inte annat rätt så snygg!

  • ian

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 15:14

    http://www.activesports.se

    inte säker men tror att http://www.surfcompaniet.se säljer också

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 17:10

    Släng huvjävlen o på med en mössa som sitter bra o hårt och håll huvet ovanför vattnet så mkt som möjligt. Om man inte kör i värsta vågorna funkar det.

  • manno

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 19:16

    Precis! Jag kör med en ullmössa (olles brorsa från lumpen). Den funkar perfekt, ramlar inte av och eftersom det är ull värmer den även när den är blöt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 21:50

    viktigt att det är 100% ren ull.
    Själv köpte jag min i Helsingfors hamn av dom gamla gummorna som sitter och stickar längst in i hamnen, där Esplanaden börjar.
    Sen kan man ju köpa litet dricka när man är i Helsinki, så tjänar man in mösskostnaden

  • ian

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 22:58

    körde också med yllemössa innan, fungerade ju rätt bra men det är jobbigt när man plaskar (vilket jag ofta gör, till exempel när jag tränar kastfall) speciellt då iaf min luva trillade av hela tiden. ett jäkla meck att leta rätt på en svart mössa någonstans i kallt vatten medan man skulle simma efter prylarna. Men annars måste jag säga att ylle e grymt!

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    23 mars, 2004 vid 15:29

    Ian: Det där är nog en helt korrekt analys. Visserligen är balansorganet intimt förknippat med hörseln, men utgör ett slutet system. Det påverkas av gravitationen och acceleration i olika ledder, så att tillsluta hörselgången kan knappast påverka. Idén med synfältet är nog helt rätt.

  • the_novice

    Medlem
    23 mars, 2004 vid 15:43

    Jag har mest problem med att det väsnas så mycket när vinden blåser över hålen i huvan. Låter som värsta stormen hela tiden och det är svårt att snacka med folk, då funkar ylle mössa mycket bättre men det får nog bli lite varmare innan den åker på.
    (bilden är från 22/3 förra året)

  • kamaaina

    Medlem
    23 mars, 2004 vid 15:44

    Ha ha ha
    Klipp ut ett hal for oronen…..kan se det framfor mig nu, fan va kul…laettroad som man e.
    /BigF

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dålig balans med huva?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.