Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Dålig laddning?

  • Dålig laddning?

    Publicerad av ollefax på 5 februari, 2006 vid 13:20

    Samma bil som i föregående inlägg. (golf GLD (diesel) -81 )

    När man startar bilen lyser ett fast sken från laddningslampan, gasar man till en gång slocknar den. Sen börjar den lysa mer och mer ju längre man kör.

    Jag mätte späningen över batteriet 2ggr när den var igång, 13.5V och 13.7V visade den. (har hört att det ska vara 14.4)

    Tror ni detta bör åtgärdas? Någon nämnde att det eventuellt var en växelströms generator utan kol (?) i den, stämmer det? Då borde det ju inte vara generatorn.

    Laddningsrelät vet jag inte var det sitter, jag antog att det skulle sitta i säkringsboxen, men den hittar jag inte(!) (har dock inte letat så mycket)

    the_novice svarade 18 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • getwet

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 14:01
    ollfa297 wrote:
    Samma bil som i föregående inlägg. (golf GLD (diesel) -81 )

    När man startar bilen lyser ett fast sken från laddningslampan, gasar man till en gång slocknar den. Sen börjar den lysa mer och mer ju längre man kör.

    Jag mätte späningen över batteriet 2ggr när den var igång, 13.5V och 13.7V visade den. (har hört att det ska vara 14.4)

    Tror ni detta bör åtgärdas? Någon nämnde att det eventuellt var en växelströms generator utan kol (?) i den, stämmer det? Då borde det ju inte vara generatorn.

    Laddningsrelät vet jag inte var det sitter, jag antog att det skulle sitta i säkringsboxen, men den hittar jag inte(!) (har dock inte letat så mycket)

    Jag kan sätta nästan vad som helst på att det är generatorn som är på G, och du måste åtgärda det annars står du snart där. Symtomen som du beskriver tyder helt klart på att det är dags att byta lite prylar.
    Generator utan kol…? Hmm..aldrig hört talas om, men det kanske finns:confused2:
    Lättast är att ordna en utbytes gen, men undvik att gå till VAG, du blir rånad! Sök upp någon lokal start och gen. renoverare, dom kan både reno. eller fixa en utbytes.
    Laddningsrelät är det troligen inget fel på, vanligtvis brukar laddningen upphöra helt om den strular.

  • men

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 14:43

    Gå till närmaste skrot och fixa en, bör inte kosta över 500kr och bytet gåt på några minuter, där får man alltid en med nya relän och kol eller vad det nu heter, det är ingen ide att försöka laga själv, det blir bara strul.

    micke

  • ollefax

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 19:36

    Tack tack för svaren. Kan alltid lita på steffos surfbuss forum 🙂

    Hoppades in i det sista att det inte var generator. Försökt mäta spänningen över generatorn men jag kom inte åt kontakterna. Kan den ta skada om man kopplar bort sladdarna från den och mäter direkt på generatorn? Eller måste den ha ett motstånd för att inte brännas? För kommer jag åt att mäta där vet jag ju 100% om det är generatorn eller inte har jag listat ut.

  • Johan!!

    Gäst
    6 februari, 2006 vid 20:10

    Det sägs ju att man inte får koppla ifrån kablarna från generatorn. Fast jag har själv varit med om att en mekaniker i chile bytte batterier medans motorn var igång. Samtidigt varvade han motorn! Bilen gick många sköna mil efter det men jag vet iof inte om den tog skada.

    Generatorer utan kol tror jag förekommer i lågvarviga motorer. Fast i bilar har jag aldrig hört talas om. Men det är ju möjligt på en diesel.

    Glöm inte att kolla jorden och kablarna. En 81a har ju ett par år på nacken.

    Mät också spänningen då du gasar. Får du ett mycket högt värde då så kan det vara laddningsrelät.

    //Johan

  • getwet

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 20:42

    Risken är överhängande att laddningsregulatorn går åt he…… om den inte har ett motstånd. Så prova inte det. Montera hellre bort gen. och lämna in hos en mindre lokal snubbe som fixar sådant. Han kan mäta upp den direkt och se vad som är strul.

  • svenne

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 21:43

    Du kan inte koppla bort kablarna på generatorn för att mäta. Inte för att du “bränner” generatorn, men om du tar bort t.ex. laddningslampan kommer aldrig generatorn att börja generera det du vill mäta.

    Du kan lika gärna börja med att testa med ett nytt laddningsrelä, köp ett på Biltema så kommer du billigt undan.

  • rille

    Medlem
    9 februari, 2006 vid 21:23
    ollfa297 wrote:
    När man startar bilen lyser ett fast sken från laddningslampan, gasar man till en gång slocknar den. Sen börjar den lysa mer och mer ju längre man kör.

    13.5V och 13.7V visade den.

    Tror ni detta bör åtgärdas?

    Öh, om generatorn är på G att gå sönder borde väl laddningslampan lysa svagare ju längre du kör… 🙂

    Allvarligt, tycker inte det verkar så farligt. 13.5-13.7 V på tomgång är OK och absolut inget som måste åtgärdas i brådrasket. Vad har du utan laddning på batteriet? 12.2-12.8 V? Testa o varva och se om inte laddspänningen ökar lite då. Ökar den med varvtalet är det ett sundhetstecken (såvida spänningen inte går över ca 14.5 V dvs fel på laddreläet). Ta bort kontakter och oxid, ryck lite i sladdarna och gör rent o kolla jorden.

    Om laddningen verkligen skulle va kass lär du märka det efter fem mil…så långt kommer man ungefär på ett batteri som ej får laddning.

  • getwet

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 15:23

    Måste bara poängtera att 13.5-13.7 volt är PÅ TOK för lite. En växelströmmare levererar i princip samma volt hela tiden, oavsett tomgång eller fullvarv. Det är laddningsregulatorn som sköter det hur mycket än generatorremskivan snurrar. Minsta volt på batteriet med motorn igång ska vara 14.4 volt. Med 13.5v på batt bevisar bara att det är något som är fel, och det kommer bara att bli värre och till slut står man där längs med vägkanten.

  • ollefax

    Medlem
    11 februari, 2006 vid 18:42
    getwet wrote:
    Måste bara poängtera att 13.5-13.7 volt är PÅ TOK för lite. En växelströmmare levererar i princip samma volt hela tiden, oavsett tomgång eller fullvarv. Det är laddningsregulatorn som sköter det hur mycket än generatorremskivan snurrar. Minsta volt på batteriet med motorn igång ska vara 14.4 volt. Med 13.5v på batt bevisar bara att det är något som är fel, och det kommer bara att bli värre och till slut står man där längs med vägkanten.

    Nu har den börjat lysa mindre 🙂 så den kanske “självläker” 🙂

    Nej men jag ska väll kolla upp det där. Det är ju en diesel (-81), och de går väll utan generator? bara man inte behöver lyse. Så det är ju inte katastrof om den ger upp.

  • rille

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 11:25
    getwet wrote:
    Måste bara poängtera att 13.5-13.7 volt är PÅ TOK för lite. En växelströmmare levererar i princip samma volt hela tiden, oavsett tomgång eller fullvarv. Det är laddningsregulatorn som sköter det hur mycket än generatorremskivan snurrar. Minsta volt på batteriet med motorn igång ska vara 14.4 volt. Med 13.5v på batt bevisar bara att det är något som är fel, och det kommer bara att bli värre och till slut står man där längs med vägkanten.

    Äh, tankar du direkt bensinlampan tänds oxå eller? Vad säger att en reparation är direkt nödvändig när det magiska talet 14.4 V underskrids?
    Laddningsregulatorn ser till att spänningen MAX blir ett värde, säg ex vis 14.4 V så batteriet inte degenererar genom kokning. Ökar varvtalet på motorn när generatorn ligger under denna brytgräns, ökar också laddspänningen upp till dess att regulatorn bryter. Vad som är intressant i Olles fall är vad generatorn ger vid normalt varvtal, dvs när han kör med bilen och ej står stilla på tomgång. Även på tomgång laddas ju faktiskt i detta fall batteriet då potentialen 13.5-13.7 V ligger över batteriets potential, och höjer han varvtalet borde laddspänningen hänga med. I Olles fall med en ej helt fräsch golf – 81 gäller nog att vänta med reparationerna till dess de verkligen behövs. Lagar han generatorn säg 1000 mil innan det verkligen behövs så kanske det är arbete i onödan då bakaxeln går av två timmar senare.

    Men för tusan Olle, det är korrekt att själva motorn går utan ström när den väl startat, men du behöver ju lysen under färd och kraft i batteriet till glödtändningen och startmotorn ifall du vill få igång den igen när du stannat…

  • getwet

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 12:29
    Rille wrote:
    Äh, tankar du direkt bensinlampan tänds oxå eller? Vad säger att en reparation är direkt nödvändig när det magiska talet 14.4 V underskrids?
    Laddningsregulatorn ser till att spänningen MAX blir ett värde, säg ex vis 14.4 V så batteriet inte degenererar genom kokning. Ökar varvtalet på motorn när generatorn ligger under denna brytgräns, ökar också laddspänningen upp till dess att regulatorn bryter. Vad som är intressant i Olles fall är vad generatorn ger vid normalt varvtal, dvs när han kör med bilen och ej står stilla på tomgång. Även på tomgång laddas ju faktiskt i detta fall batteriet då potentialen 13.5-13.7 V ligger över batteriets potential, och höjer han varvtalet borde laddspänningen hänga med. I Olles fall med en ej helt fräsch golf – 81 gäller nog att vänta med reparationerna till dess de verkligen behövs. Lagar han generatorn säg 1000 mil innan det verkligen behövs så kanske det är arbete i onödan då bakaxeln går av två timmar senare.

    Men för tusan Olle, det är korrekt att själva motorn går utan ström när den väl startat, men du behöver ju lysen under färd och kraft i batteriet till glödtändningen och startmotorn ifall du vill få igång den igen när du stannat…

    Det var det som jag syftade på i mitt inlägg, men det kanske inte framgick. I vissa generatorer finns det justerbara regulatorer som kan justeras upp för att få täckning på bortfall under resans gång till batteriet, tex långa kablar eller något annat. Regulatorn sköter volten oavsett varvtal, om den sjunker så pass lågt som till 13.5v så är det naturligtvis något fel, regulatorn kan ju knappast ÖKA laddningen på en generator som inte orkar ge mer……

    Vi kan iaf lätt konstatera att generatorn inte är frisk, sedan är det upp till var o en om man vill köra runt med en potentiell risk av att bli stående…..jag gör det inte, men det är min värdering.
    Bärgningskostnaden borde bli ganska likvärdig en ren. gen., eller kanske en förstörd surfdag…illa illa.

  • svenne

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 13:17

    Det behöver inte vara generatorn, om laddreläet är trasigt eller är på väg att gå sönder så kan det bli samma fenomen. Det kostar rätt lite att testa.

  • the_novice

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 19:55
    Rille wrote:
    Äh, tankar du direkt bensinlampan tänds oxå eller? Vad säger att en reparation är direkt nödvändig när det magiska talet 14.4 V underskrids?
    Laddningsregulatorn ser till att spänningen MAX blir ett värde, säg ex vis 14.4 V så batteriet inte degenererar genom kokning. Ökar varvtalet på motorn när generatorn ligger under denna brytgräns, ökar också laddspänningen upp till dess att regulatorn bryter.

    Jag vet inte vad du har för konstig regulator på din bil men vi andra har en likadan regulator som Getwet… :blush:

  • judo-freddan

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 21:36

    Mät spänningen direkt på generatorn (och nej – koppla inte loss anslutningarna) för att utesluta att det är dåliga kablar/oxiderade anslutningar som är problemet. Kablar åldras ju sällan vackert och särskilt inte på äldre bilar där skorna ofta var dåligt pressade. Är det det som är felet så är det ju ganska lätt och billigt åtgärdat jämfört med att byta generator.

  • rille

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 22:10
    The_Novice wrote:
    Jag vet inte vad du har för konstig regulator på din bil men vi andra har en likadan regulator som Getwet… :blush:

    Så bra då att du och alla andra har en sådan regulator som just Bliblöt har… Inte för att jag förstår vad du menar, men det är ju bra att du är nöjd. Du kanske inte förstår vad jag menar? Spänningen blir alltså max (som högst) det värde regulatorn är inställd på, sen ökar inte spänningen mer, utan den ligger kvar vid brytvärdet och därmed förstörs inte batteriet av kokning. Förmår däremot generatorn pga ex vis brända lindningar, oxid, skatbon etc inte ge mer än ex vis 13.5 V så aktiveras inte regulatorn (om den som brukligt är inställd på ett högre värde ex vis 14.4 V). Comprende amigo? 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Dålig laddning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.