Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite DÄTTERN – bästa snökitespoten i Västsverige ?!

  • DÄTTERN – bästa snökitespoten i Västsverige ?!

    Publicerad av aviature på 17 januari, 2013 vid 18:30

    Dättern, ca. 3×6 km. Avstånd Göteborg: 9mil – 1:20 h med bil

    Google – karta
    Wiki – info
    SMHI – Vindobservation
    (gå in under VIND och välj Såtenäs FPL)

    När isen lagt sig och det finns snö – är detta en av de finaste spotarna jag kan tänka mig. Halle- & Hunneberg ligger i bakgrunden och man får känslan av att vara i fjällen…fast med 18 kvadratkilometers yta ! :laugh:

    Vindarna funkar från alla riktningar, ytan är ju närmast enorm. Isen lägger sig tidigt, viken är mycket grund bara 2-3m.

    smaskens svarade 10 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • aviature

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 18:37

    Istjocklek minst 25cm, kärnis och nedstöpt is.
    Snö mellan 5-20 cm puder

    Ideala förhållanden (underlagsmässigt) för snökite !!

    Tyvärr blåste det bara 2m/s så idag blev ingen kite. Men nästa tillfälle kör vi ! :laugh:

    Vilka hakar på ?

    MVH Denny

    PS. Du beträder alltid isen på egen risk – glöm aldrig isdubbar.

  • pripps

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 18:54

    Kul,ser ju jättefint ut !
    /Tommy

  • kris

    Medlem
    18 januari, 2013 vid 07:50

    Bra tips, tack! Speciellt när det är så snöfattigt här i Gbg.. Kan du ge tips på var man parkerar lämpligast?

    (Med tanke på din location, hur är isläget i Hjällsnäsviken nu?)

  • aviature

    Medlem
    18 januari, 2013 vid 15:24

    Japp, dessutom vilken spot…18 kvadratkilomter. Var där idag igen, blåste 5m/s ett tag på morgonen…men lagom dit hade det mojnat *suck* fin promenad på isen dock.

    Jag parkerar här

    Det SV huset är en sommarstuga, det NÖ året runt. Det är privat mark, så visa hänsyn och prata med folk & fråga om det går bra att parkera osv.

    Hör av dig om drar dit, just nu ser prognosen ut som tidigast måndag.
    Prognoser i all ära, observationen i Såtenäs säger det mesta…

    Hjällsnäsviken;
    isen ligger med snö ovanpå vilket gör att tillväxten är låg. Det är ca.6-7cm is vilket är i minsta laget . Men ge det ett par dagar till så blir det bra.

    Utanför viken är vattnet delvis öppet, denna tunna isen i kombo med snön gör att råkar bildas hela tiden och känns helt främmande just nu.

  • kneepad

    Medlem
    18 januari, 2013 vid 18:42

    Okej! Då satsar vi i första hand på måndag alltså!!!!:laugh:

  • aviature

    Medlem
    19 januari, 2013 vid 09:01

    Nu ser prognosen bra ut för imorgon, söndag. Måndag är fortfarande planerad, det gäller att passa på. 😀

    Kneepad och jag åker dit vid 11 imorgon om inget ändras, haka på Ni som känner för det !

  • kris

    Medlem
    20 januari, 2013 vid 15:59

    Jobbar tyvärr, men hoppas på nästa helg! Have fun och rapportera gärna!

  • aviature

    Medlem
    21 januari, 2013 vid 06:42

    3 tappra fick upp sina kiter och njöt till fullo av en närmast enorm yta.

    Vindarna ökade succesivt ju längre ut mot mitten man kom, det friskade på rejält emellanåt och höga farter uppnåddes.

    Det var en härlig känsla att dra på över isen, korsa den 3,5 km breda viken från V till O, för att vända tillbaka och se Halle & Hunneberg vissla förbi i överfarten till utgångspunkten.

    En ny kite provades u.a. (4kvm Access)

    Det blev flera mil i benen -vilket känns- men det är ju detta som är tjusningen. :laugh:

    En förbättring till nästa gång blir isskruv, så att man kan launcha och landa säkert och utan hjälp.

    Jag misstänker att knäskydd blir medtaget nästa session för de som åker snowboard, isen är och förblir hård och oförlåtande 😉

  • kris

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 06:51

    Härlig rapport! Någon som skall dit nu på måndag?

  • kneepad

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 09:44

    @Kris 706027 wrote:

    Härlig rapport! Någon som skall dit nu på måndag?

    yr.no säger plusgrader på måndag och det kanske blir lite blött…Aviature och jag kör preliminärt imorrn söndag start ca 12. Kan du då?
    Sedan kan man inte poängtera nog mycket att parkeringen är känslig. Ställ bilen till HÖGER mot sommarstugan för till vänster verkar det mer aktivt. Fråga och snacka om det är ok när det kommer folk. Sist så var han som bor till vänster beväpnad med kulgevär….fast han var på gott humör……den gången….

  • kris

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 15:47

    Hade tänkt Mjörn i morgon då jag fått rapport att folk kitat med skidor där idag (undrar förstås hur bra det blir, kan inte vara mer än någon/några få cm snö..). Ska träffa släkt där också.. Tyckte också att vinden såg bättre ut på måndag för Dättern, men slask är ju inget kul..
    Ska se om det går att styra om lite saker, är väldigt sugen att åka upp. Tror ni vinden räcker i morgon, har bara en 8:a som störst?

    Kommer absolut vara mycket försiktig vad det gäller parkering!

    Edit: Näe, det får bli Dättern, see you there!

  • aviature

    Medlem
    27 januari, 2013 vid 08:31

    Då var det nog mig “folk” såg, om det var södra delen, Hjällsnäsviken och något norrut. 😉

    Det ligger 2 cm snö, men det är gott om långa smala ispartier i sprickbildningar. Isen är rejält tjock, 25-30 cm. Dock har jag hört att den norröver mot Alingsås är tunnare, bara 6-7 på sina ställen.

    Det blev loggat 18km, på ca.1h, maxfart 51km/h.
    Vindarna var mycket byiga, 4-5m/s kunde snabbt bli 10m/s, men det ger bra träning.
    Drog grabben i en pulka efter mig ett litet tag, han skrattade gott !

    Kommer ev, upp till Dättern idag runt 13, skall bara återhämta mig från en fest & lite sömn…

  • kris

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 17:02

    Japp, det måste varit du 😀 Dättern blev en trevlig utflykt, vinden kom allt mer och det blev gott drag på slutet, jämna vindar också. Tack för sällskapet Kneepad, missade när du började packa ihop sen! Och ja, skulle gärna testa din bautakite, den såg väldigt stabil ut.

  • kneepad

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 18:19

    @Kris 706163 wrote:

    Japp, det måste varit du 😀 Dättern blev en trevlig utflykt, vinden kom allt mer och det blev gott drag på slutet, jämna vindar också. Tack för sällskapet Kneepad, missade när du började packa ihop sen! Och ja, skulle gärna testa din bautakite, den såg väldigt stabil ut.

    You’re welcome anytime…
    Vinkade i alla fall fast då var ni ju igång som bara den. Aloha på ditt tips att ha en extra isskruv med sig på ben eller bräda för “shit happens”-läge!:smile:

  • bfcsurf

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 08:06

    Är det någon som har koll på snöläget hur många cm på Dättern. Som det ser ut nu, så kommer jag och kneepad upp imorrn. Frågan är ju bara om det är skridskor eller snowboard som gäller.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite DÄTTERN – bästa snökitespoten i Västsverige ?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.