Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Den enda sanningen är att…….

  • Den enda sanningen är att…….

    Publicerad av tobas på 24 juli, 2005 vid 22:41

    PL Venom är den överlägset bäst kiten. På mitt senaste inlägg med lite fakta så fick jag inga svar. Här kommer några sanningar som borde svida i alla stackars lurade LEIåkares sinnen och plånböcker. Peter skrev tidigare ett inlägg om dessa drakars egenskaper som jag fyllde på.

    Peters inlägg
    “De fördelar som jag ser med Peter Lynn är följande:

    + Enkelt att få in luft i kiten utan att pumpa!
    + Mycket enkel att starta själv och ta ner själv!
    + När man startar den så gör man det en bit ut i vindfönstret, med vanliga foils så bruker de startas i powerzone (går också att starta längre ut i vindfönstret).
    + Förvånansvärt snabb, blev riktigt imponerad!
    + Går nästan aldrig ner i vattnet har mycket enklare att återgå till zentih än tube.
    + Vingtipparna viks inte in (vanligt problem med foil i lätt vind)
    + Inga blåsor som kan gå sönder.
    + Håller sig längre uppe i luften än tube, när det blåser lite.
    + Mycket bra på att ta höjd.
    + Grymt smidigt om man vill ha en kite som passar på både snö, land och vatten.

    Jag är förvånad i denna foil/tube debatt att de är så många som tycker så mycket och som inte har provat ex en Venom.”

    Mitt tidigare svar
    Bra sammanfattning av Lynndrakarnas fördelar. Tycker dock att du missade en del väsentliga punkter.
    + Fixa en fästpunkt(dragkroken,sandanker e dyl) så behöver du inte plocka ner kiten då du går in för en paus. Det är bara att fästa den och så flyger den tills det är dax att gå på det igen. Oxå en go egenskap vid taskiga launchingställen då man kan fästa bommen och sedan gå ut och starta kiten själv
    + Windrangen är fenomenal. Körde min V19 tillsammans med två EH åkare på 16 resp 12. Efter ett tag bytte dessa till 12 resp 8 och efter ytterligare lite vindökning bytte tolvan till 9. Själv var jag fortfarande ute och lajade runt med min 19 Snacka Depower
    + Har aldrig kört en kite som sväljer byar på samma sköna sätt. Åkningen i byiga förhållande blir långt ifrån lika ryckig som med LEI´s
    + Missar man ett hopp ordentligt( Vilket säkert inga LEI åkare någonsin gör) och hamnar downwind om kiten så kommer den snällt vandrande in i fönstret igen och det är bara att åka vidare.
    + Överlägset bästa kiten för nybörjare tack vare kvalitérna nämnda ovan.
    – Ger inte lika mycket tryck per kvadratmeter kontra LEI´s ,man får gå upp någon kvadrat med venom. Således en hel del mindre tryck än motsvarande bridled foils per/m2. Vet man dock om detta så är det ju inget problem

    Visst talar jag som en frälst men så är det ju oxå det jag blivit sedan den dag lade händerna på min första ARC(P12 i fjol) Det är till och med så illa att jag inte har kunnat sälja mina gamla LEI´s som borde vara ett bra nybörjarpaket bara för att det känns som att lura in dom i ett helvete som man själv har fått genomlida.

    SÅDESÅ mer gift åt folket / TOBAS

    SUG PÅ DEN LEISUCKERS!!!!! grin.gif grin.gif grin.gif

    PS! Och visst är jag som alla andra foilåkare extremt ful och kör nog med den fulaste dräkten osså DS! tongue.gif tongue.gif

    tobas svarade 18 år, 8 månader sedan 20 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • sj0gren

    Medlem
    24 juli, 2005 vid 23:11

    Hehe hur är det med din häl som bråkade med fenor? Hoppas det har läkt.

  • tobas

    Medlem
    24 juli, 2005 vid 23:39

    Jovars hälen och fenan har slutit fred. Lite taskigt med känsel längst bak men det kan ju va bra om man landar hårt. Så nu kan ju injicera så mycket gift jag vill i mina ådror laugh.gif grin.gif

  • sj0gren

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 00:09

    Gött att det blev bra till slut det såg rätt otäckt ut.

  • pepa

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 00:37

    Jag suger inte på nånting, jag testar.

    P

  • tobas

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 05:02

    Schysst Peps! Då kan ju kanske du gå i god på att det jag skrivit förutom vissa känslomässigt fundamentalistiska uttalanden såsom rubriken(där alla givetvis får ha en egen uppfattning) stämmer. Vi har ju alla våra egna små sanningar även om just denna nu råkar vara väldigt stor. wink.gif wink.gif

  • pepa

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 10:17

    För dig är den säkert stor, för mig mycket mindre.

    Pepolito

  • jacko

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 15:14

    du har missat att skriva att den är lätt att vattenstarta, eller det är den inte?

  • hugeo

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 16:01

    förstår ingenting, du menar att fjoil är det bästa som finns? när ska ni komma ner till habo så vi kan testa skiten?

  • eklov

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 18:14

    …varför inte ett battle mellan LEI mot Foil! Låt varje “gäng” slänga fram sina “top of the line åkare” och göra upp vilket som bäst!

  • hugeo

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 18:17

    ja fan det tycker jag är en fet idé, fan va spö ni ska få

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 19:11

    Svar till:


    PL Venom är den överlägset bäst kiten. På mitt senaste inlägg med lite fakta så fick jag inga svar. Här kommer några sanningar som borde svida i alla stackars lurade LEIåkares sinnen och plånböcker. Peter skrev tidigare ett inlägg om dessa drakars egenskaper som jag fyllde på.

    Peters inlägg
    “De fördelar som jag ser med Peter Lynn är följande:

    + Enkelt att få in luft i kiten utan att pumpa!
    + Mycket enkel att starta själv och ta ner själv!
    + När man startar den så gör man det en bit ut i vindfönstret, med vanliga foils så bruker de startas i powerzone (går också att starta längre ut i vindfönstret).
    + Förvånansvärt snabb, blev riktigt imponerad!
    + Går nästan aldrig ner i vattnet har mycket enklare att återgå till zentih än tube.
    + Vingtipparna viks inte in (vanligt problem med foil i lätt vind)
    + Inga blåsor som kan gå sönder.
    + Håller sig längre uppe i luften än tube, när det blåser lite.
    + Mycket bra på att ta höjd.
    + Grymt smidigt om man vill ha en kite som passar på både snö, land och vatten.

    Jag är förvånad i denna foil/tube debatt att de är så många som tycker så mycket och som inte har provat ex en Venom.”

    Mitt tidigare svar
    Bra sammanfattning av Lynndrakarnas fördelar. Tycker dock att du missade en del väsentliga punkter.
    + Fixa en fästpunkt(dragkroken,sandanker e dyl) så behöver du inte plocka ner kiten då du går in för en paus. Det är bara att fästa den och så flyger den tills det är dax att gå på det igen. Oxå en go egenskap vid taskiga launchingställen då man kan fästa bommen och sedan gå ut och starta kiten själv
    + Windrangen är fenomenal. Körde min V19 tillsammans med två EH åkare på 16 resp 12. Efter ett tag bytte dessa till 12 resp 8 och efter ytterligare lite vindökning bytte tolvan till 9. Själv var jag fortfarande ute och lajade runt med min 19 Snacka Depower
    + Har aldrig kört en kite som sväljer byar på samma sköna sätt. Åkningen i byiga förhållande blir långt ifrån lika ryckig som med LEI´s
    + Missar man ett hopp ordentligt( Vilket säkert inga LEI åkare någonsin gör) och hamnar downwind om kiten så kommer den snällt vandrande in i fönstret igen och det är bara att åka vidare.
    + Överlägset bästa kiten för nybörjare tack vare kvalitérna nämnda ovan.
    – Ger inte lika mycket tryck per kvadratmeter kontra LEI´s ,man får gå upp någon kvadrat med venom. Således en hel del mindre tryck än motsvarande bridled foils per/m2. Vet man dock om detta så är det ju inget problem

    Visst talar jag som en frälst men så är det ju oxå det jag blivit sedan den dag lade händerna på min första ARC(P12 i fjol) Det är till och med så illa att jag inte har kunnat sälja mina gamla LEI´s som borde vara ett bra nybörjarpaket bara för att det känns som att lura in dom i ett helvete som man själv har fått genomlida.

    SÅDESÅ mer gift åt folket / TOBAS

    SUG PÅ DEN LEISUCKERS!!!!! grin.gif grin.gif grin.gif

    PS! Och visst är jag som alla andra foilåkare extremt ful och kör nog med den fulaste dräkten osså DS! tongue.gif tongue.gif

    [/ QUOTE ]

    men sa var det det dar med prestandan…

  • walle

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 19:46

    Svar till:


    …varför inte ett battle mellan LEI mot Foil! Låt varje “gäng” slänga fram sina “top of the line åkare” och göra upp vilket som bäst!

    [/ QUOTE ]
    spännande tongue.gif

  • dmp

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 20:34

    Svar till:


    spännande tongue.gif

    [/ QUOTE ]

    Jätte… *jääsp*

  • luuddee

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 21:25

    tycker också det verkar som en rba idé ..

  • dadil

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 21:49

    phui!!!
    tobas, jag har inte uttalat mig här ang venom förut eftersom jag inte skulle skrivit ngt positivt isf. men nu har du givit mig en anledning… hehe, här kommer det:

    jag tycker din kommentar direkt efter min test av venom 19 (och försiktigt påpekade att den var väääldigt lååångsam) passade bättre: “nja, den passar bra till gubbåkning”

    det var ju faktiskt så här att din venom 19 hade ungefär lika mycket tryck som min EH12a, du ser det som fördel till venom… öhh, skärp dig. att behöva ha ett åbäke på 19kvm för att plana i typ 7m/s kan ju faan inte va positivt!

    venom 19 svängde ungefär lika snabbt som… äh, vafan den svängde knappt över huvudtaget… “förvånansvärt snabbt..” -skämtar ni eller?

    den enda fördelen jag kan tänka mig att hålla med om gällande venom är att man kan parkera den i dragkroken på bilen när man ska äta lunch. men det går utmärkt att fästa ett solparasoll där ist om det är den funktionen man vill åt…

    hoppa… ööh visst kommer man upp i luften me skiten men man har ju ett helvete om man vill hinna få fram den till landningen. men det är klart, man behöver ju inte få fram den till landningen eftersom den ändå inte trillar ner, och ändå inte har något drag.. (men jag har gärna fart i landningen, så jag kör LEI)

    /don D
    ps. jag har kört ARC i en hel säsong men kunde iaf till slut erkänna att de suger och böt till LEI. har förresten en, förlåt två, ARC 630 kvar om någon är intresserad. eller så fäster jag dem kanske i dragkroken på bilen där den hör hemma…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Den enda sanningen är att…….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.