Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Den perfekta vågbrädan som du kan ladda fethopp med?

  • Den perfekta vågbrädan som du kan ladda fethopp med?

    Publicerad av kiters_se på 27 oktober, 2008 vid 10:52

    Vet att DR Sam kan hoppa 40 metershopp med vanliga vågisar säker även med stora gamla vindsurfingbrädor, men för oss mer normala surfare så söker jag:

    En TT vågbräda utan konkav botten.
    En vågbärda som du även enkelt kan köra hopp och freestyle med i vågor?

    Någon som har bra förslag?

    Peter

    happymagnus svarade 15 år, 6 månader sedan 17 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • skotten

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:55

    Aint too good at the TT.. I wanna say the naish SOL but, I am not 100% its whatyou are looking for.. but the naish custom global is easily the best kite/surfboard I have ever ridden, and they beefed up the surface of the board this year so it can take a real beating.

  • haze

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:58

    Spleene Zone?? Eller personligen gillar jag Xcelator brädan för det 😉 Alltså på vågbräda. En TT? Spleene Zone-Bi Fast det är ju iofs en Mutant bräda. Kolla oxå North Fish eller vad den nu heter. en liten bräda som ser sjukt kul ut iaf…

  • skotten

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:01

    yeah its the rocketfish.. the only great thing to come from north lol… nah seriously. its a decent board….

    Pjoter had a spleene waveboard that didnt have any volume.. he was ripping withit, but its more of a board you use the kite to surf with and not really the wave

  • haze

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:04

    Rocketfish Var den jag letade efter 😉

    Nä Zone har ingen volym. Men har fått känslan av att den håller för en hel del hopp. Har inte kört den så jag har ingen aning om hur den är.

    Tyvärr så är det väl inte så många vågbrädor som håller för hopp. Xcelator gör det. Kolla på Mårtens hopp.

  • sourra

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:06

    De flesta brädor tål höga hopp men det är inte alla som tål hårda landningar 🙂

  • skotten

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:06

    this is true mate, he asked what he could jump with, the Zone would probably be the best choice.. the custom is still the best waveboard out there though.

  • mackan

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:18

    finns ju en extra förstärkt xelerator på köp&sälj.. hehe.

    Körde Naish Sol mina 2 senaste sessions (131cm tror jag) i axelhögt. Bättre än thorn i böljerna, lite mer loose och allround men något mindre pop.

  • highflyer

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:34

    http://www.eclipsekiteboarding.net/index.php?option=com_content&task=view&id=147&Itemid=161

    T-wave kanske kan vara något? Har inte testat den själv men klämde på den i tariffa och den såg trevlig ut. Kolla med björn på surfstore.se om han har någon att testa. Har för mig att jag sett andra märken med liknande koncept men kommer inte på något nu.

  • chohoo

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:52

    Jag har inte testat den själv , men Airrush Hammer är en twintip designad för att fungera bra i vågor.

  • above_the_law

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 12:09
    sourra;512111 wrote:
    De flesta brädor tål höga hopp men det är inte alla som tål hårda landningar 🙂

    Veckans sanning S!!!

    Ingen vågbräda gillar plattlandningar där det smäller som det “ska” göra i PKRA.
    Med god teknik funkar de flesta vågsurfbrädor. Lägg märke till hur mjukt t e x Sam och Mårten (oftast;-) sätter ner brädan i vattnet igen…

    Tips: Landa med kiten relativt högt i vindfönstret, sätt ner tailen först och lite på kant och böj på knäna så blir det hur mjukt och snällt som helst för brädan (och dig själv). Ett alterntiv är ju att landa med nosen först (som vissa vindsurfinghopp), men då gäller det att ha timing;-)….
    Alt kör med mindre tryck i kiten, (surfa ev strapless) och gör lägre men mer tekniskt svåra “surf-airs off the lip” med olika grabs. Omväxling förnöjer ju!

  • hbgkitare

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:14

    Går att ladda hopp med min RRD Toxic Wave! Tål hårda landningar också!

  • cortex

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 14:28

    Efter lördagens ultra-misshandel på Torö (där jag bland annat landade platt på ett bergflak med min Zone efter att ha droppat in i en 2-meters våg) och givet att Erik F inte lyckats ha sönder sin Zone under hela tiden han haft den så skulle jag säga att det är en av marknadens garanterat mest hållbara vågbrädor.

    Den är iofs directional… vilket en vågbräda ska vara. :smirk:

    Den Zone jag körde i lördags var 2009’an som är 174 cm lång; den kan ta betydligt mer kraft från vågen än sin lillebror (159 cm) som Pjoter kör på.
    Men visst, det är skillnad på Zonen och valfri traditionell vågbräda.

    Å andra sidan; hade jag utsatt min Caution Trespass (eller vilken annan vågis som helst med “vanlig” konstruktion) för min Torö tripp i lördags hade de varit mos nu.

    /Kaj(Tech)

  • gurra_g

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 14:45

    Underground freewave är nice, tror den pallar rätt mycket den osså…
    Fast rätt dyr…

    http://www.undergroundkiteboards.com/freewave.php

  • pjoter

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 14:48

    Zone-brädan är sjukt rolig i vågor! trots avsaknad av volym (i överflöd alltså) så flyter den trots sina mesiga 159cm väldigt fint över vitvattnet och genom bra tyngdplacering får man lite driv med vågen. Självklart är det inte samma flytiga surfkänsla som en ordentlig vågis (eller kanske nya 174 zonen) men betydligt mkt mer flyt än nån twintip jag testat. Kör den oftast med bara främre stroppen och då funkar de att både hoppa å sätta backroll transitions utan några problem. Sen är den helt grym på att rippa sönder vågor med! iom att den är så liten och smidig kan man “lätt” tima in brytet och spruta busigt mycket vatten. Vill man sen hoppa mkt eller bara sitta fast ordentligt slänger man på bakre stroppen å då sitter den som gjuten under fötterna. Eller så plockar man bort dom helt å ligger å jibbar strapless i småvågorna.

    Enda nackdelen är att den är såpass snabb så man får va grymt försiktig när man kör strapless, tappar man balansen så är det kört, brädan sticker direkt ifrån fötterna på dig.

  • johanneslarsson

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 17:01

    landa mjukt efter höga hopp:
    när du har ca 3-4 meter kvar ner till vattenytan, skjut bommen ifrån dig och depowra så mycket de går, dra sedan i full kraft precis innan du landar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Den perfekta vågbrädan som du kan ladda fethopp med?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.