Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den ultimata kombinationen?

  • Den ultimata kombinationen?

    Publicerad av dr-masse på 13 januari, 2000 vid 17:34

    Lek med tanken (inte med er själva) att ni befinner er i situationen då all er surfutrustning kan uppgraderas. Japp, jag förstår om ni blir lite upphetsade, men jag behöver ert lugn och analytiska förmåga nu.

    Jag skall nämligen tjacka nya grejjor i år. Många. Efter år av slitsamma uppoffringar på surfprylsfronten (1, uno, yksi, bräda på 3 år! Ett, one, uma, nytt segel på tre år!) kommer det att grävas i pluskan år 2000. Rejält.

    Så – vad skall man ha?

    Just nu är min plan följande:

    1 st Mistral Vision 130
    1 st Liten Freeride B&J (begagnad?) runt 260, typ Fanatic Bee 260
    1 st Freerace-segel runt 8.0
    1 st Freestyle/vågsegel runt 6.0

    Samt att jag behåller mina HeatWaves på 5.5, 4.7 å 4.2. Men de skall oxå bytas så småningom!

    Men nu till den STORA frågan. Vad är den ultimata kombinationen? Jag bor i Ståkhålm, men seglar även på andra håll, även i vågor. Eftersom det inte är världens blåshål här – skall jag köpa en större största bräda? Skall jag ge f-n i å köpa en liten BumpåJump (oj! vad jag vill ha en Naish Freeride!) och istället skaffa mig en riktig vågis?

    Jag väger 75 kg å har seglat i tio år så jag vet rätt väl vad jag vill ha. Det som jag egentligen mest funderar på är vart pengarna skall gå – stora prylar eller en riktigt cooooool liten bräda? Budgeten är bra, men dessvärre inte obegränsad…

    Dags för lite debatt – hur ser den ultimata två-brädes kombinationen ut och vilka segel bör man ha? Så få prylar som möjligt med så mycket segling som möjligt är mitt motto (har en polare vars enda tips är “köp fem brädor å en linje våg å räjssegel så slipper du fundera” men det håller inte…)

    Surfa På!

    anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 74 Svar
  • 74 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 18:52

    Hej du!

    Kan bara tala om vad jag har:
    Gaastra Wave foilpro 2,9
    Simmer On shore wave 4,2 4,7 och 5,7
    Gun sails Mega X2 6,5

    1st. Kinetic 268 hardcoreslalom
    1st. Seatrend 260:a

    Och för att få detta att funka så har jag 3st fiberspar(varav 2st Tidalwave)
    En ap kort till 2,9:an och de andra två till resten TW450/26 funkar både till
    X2:an och 5,7:an.
    Samt ett helt knippe fenor: våg17,22,24&26 och Slalom27,29,31,33cm:s.

    Detta funkar för mig i de flesta fall typ:6,5:an kommer jag igång på Ca:6-7m/s
    ner till 2,9:an som jag lyckades hålla i 38m/s(mycket twist) i slutet av Nov
    förra året.

    Väger 85Kg och har en bra säsong mellan 300-500 timmar på(i) vattnet.

    MVH///J.S.

  • johan-s-2

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 20:04

    Köp en stor Freestyle bräda på ca 120 l och till det en 7,0 och en 6,0 freestyle eller freeride segel.
    En våg på 80 l tiill det antingen dina gamla segel eller varför inte köpa nya tex en linje sailworks
    gryma segel och ganska billiga.
    Med freestylen och 7,0:an bör du plana i ca 5-6 m/s kör på den till en10-11 m/s, sedan drar du fram din
    värsting våg och en 5,0:a, och kör järnet.
    När du inte planar med Freestylen kan du alltid gå ut och träna på lite trick utan planing.

    Lycka till
    MVH
    Johan S

  • linsurfer

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 20:06

    Jag befann mig i samma situation som du förra säsongen. En sak kan man konstatera, du blir aldrig 100% nöjd för nästa år kommer ännu coolare prylar. Men jag kanske kan ge dig lite tips utgående från vad som finns idag.

    Lättvindsbräda: Jag köpte en Bee 289 men tröttnade fort. Den planade tidigt, snabb rakt fram men inte rolig att svänga eller hoppa med. Jag bytte den mot en TT max 265. Lika bred dvs nästa samma planing men betydligt roligare att svänga och hoppa med (det blir ju alltid lite vågor att hoppa eller göra willys på). Om jag vore du skulle jag nog satsa på AHD Freediamond 65 (8.0-5.5) eller 70 (9.0-6.0) , starboard carve 140, RRD avantride 70 (rrd var som alltid först med denna typ av bräda) eller liknande. Dessa nya breda freeridebrädor har bredden att plana lika tidigt som t.ex vision men är tunnare och smalare i häcken vilket gör dem mer lättsvängda och bättre i lite hårdare vind.

    Till denna skulle jag satsa på största möjliga segel, du blir alltid besviken när du inte planar med din 8.0a och förbannar dig själv att du inte köpte 9.0 istället. Skit i cambers om du inte ska tävla. Du planar MINST lika tidigt eller tidigare med ett modernt camberlöst segel än med ett cambersegel för att inte tala om manöverbarheten. EX: Sailworks retro, Naish Noa IV, båda dessa finns i 9.0-9.5.

    Angående liten bräda så köpte jag en RRD freeride 266 (96l) vilket jag inte ångrar en sekund. Har bara känt att jag skulle vilja haft mindre bräda en gång fast då blåste det 22 m/s i byarna (jag väger 85-90kg). Fast förra året fanns ju inte de små freestylebrädorna. Om jag skulle köpa nytt i år skulle jag nog köpa t.ex wave score, Air 255, carve 79 eller Maxxride 58. Alla dessa funkar nog lika bra i vågor (svenska, inte feta Hookipa) som på plattvatten. Fördelen med dessa mot t.ex en freeride är att de är lite mer vågorienterade. Ren vågbräda skulle jag nog bara satsa på om jag bodde i Varberg el. motsv.

    Segel:
    Jag tycker personligen att så fort man kommer över 5.0 så kan man hoppa 1 kvm mellan storlekarna och lungt 1.5 över 7.0. Jag har t.ex Simmer Os2000 4.2 5.0, Naish Koa 6.0, Naish NoaIII 7.0. På detta sätt sparar man in några tusen på ett 4.7 som man egentligen inte behöver. Många av de nya vågseglen har otroligt brett vindregister t.ex tyckte engelska windsurf att med sailworks revo (kolla betygen) kunde man lätt hoppa från 4.0-5.0, vilket jag tycker gäller för mina simmer också. har du redan ett 5.5 så köp minst 6.5. En halv kvadrat är pengarna rakt i asfalten (sjön kan man ju inte säga när man surfar). Hoppas att detta blir till lite hjälp.

    Oscar

  • erra

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 20:14

    Om man vill segla riktigt mycket är det en stor racebräda med ett typ 9.0 och sedan en freestylebräda med som största kanske drygt 6 kvm. Vill man sen segla wave kan man ju ha en vågbräda som matchar till freestylebrädan volymmässigt…
    De nya freestylebrädorna planar i och för sig tidigt men vill man komma någonstans är det en racebräda som gäller, och racebrädorna planar oxå snäppet tidigare…

    Ha det gött!

    Erra

  • frippe

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 22:12

    Hej! Jag skulle vilja säga som så, lite beroende på vad det är för bräda du har och om du hade tänkt att behålla den(ofta är det ju inte ens värt att sälja). Tänk inte för mycket “medelmes”. Jag tycker av egen erfarenhet att det blir alltid dyrare att välja ett mellanting och sen komma på att den brädan,seglet var för litet eller för stort. Så om du vill plana tidigt så kör på stort inte mitt emellan. Samma sak åt våghållet. Det är inte kul att segla 100 l bräda i 20 m/s i varberg,klittmöller eller liknande. Dessutom tycker jag att är man inte ute efter årets prylar så kan man tjäna mycket på det m.a.o i stället för ett stort segel kan du få segel+mast+bom kanske.

  • marcus-l

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 22:58

    Tjenare!
    Egentligen sitter jag nog i samma båt, jag är alltså lite sugen på att byta.
    Jag har idag:
    F2 277 RIDE och en F2 Axxis 262

    262:an tänker jag definitivt behålla och den är ganska nyinvesterad. Köpte den som våg/slalombräda till en Marocko o Tarifa vistelse under ett par månader i våras.

    Men här hemma i Jönköping saknar man något större! Jag har tänkt mig att byta 277:an till en racebräda som ex. F2 Xantos 285 eller större inklusive ett 8.5 segel
    Där tror jag att man kan finna den ultimata blandningen.
    Är det någon här på konfen som är intresserad av att byta “Riden -97:a” mot en raceer eller vill köpa den. Kontakta då mig på

    marcusljung@hotmail.com
    /Marcus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 23:29

    Ok, mitt kit -2000:

    Lättvind: Starboard Formula, Gaastra Nitro 10.9, Gaastra L.E 9.3, 8.7
    Mer vind: Starboard Carve 99, Gaastra Pulse 6.7, 5.7

    Funderar på att byta 6.7 o 5.7 mot 6.3 hmmm får väl se……

    Ok, Masse skaffa en Freestyle runt 80 liter……….

  • dr-masse

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 08:22

    Oj!

    Här hände det grejor minsann. Anar att det inte bara är jag som saknat en rejäl och härligt introvert pryltoksdiskussion här…

    Oscar – tack för info om Bee:n! Har haft allvarliga planer på en 289:a men efter din info så inser jag att det nog inte är rätt bräda för mig som gillar manövrar och hopp, hopp och mera hopp. Dessutom har jag seglat en del raceprylar i mina dagar och är nog lite bortskämd med brädor som är lite vassare.

    Tycker mig ana två läger här:

    – Ett som säger “köp så stort å fett du bara kan å komplettera med en mer all-round mindre bräda (dock ej riktigt liten)”
    – Å ett annat som säger “köp hyfsat all-round större grejor (dock ej jättestora)” och en liten bräda för underbar segling brutala dagar

    Och det är PRECIS det här som är mitt dilemma. Visst vill jag segla så mycket det bara nånsin går, = stora prylar, men inte f-n vill jag bara stå rätt upp å ner och kryssa i 10 knop hela tiden. Men kanske är det värt det för så många dagar på vattnet som möjligt?

    AHD FreeDiamond 65 å 70 samt Starboard Carve-brädorna ser onekligen superintressanta ut – tack för tipset!

    Hmm, börjar släppa tankarna på en Vision eller Bee 289 efter det här. Kanske kommer jag, som inte är så fläbbig, undan med en Score 111 å en 7.8? Lite enligt Johan S. recept. Mysigt…

    Eller kanske gå på Erras linje å tjacka mig en feting (har sett en Avantride 280 under “säljes” här på konfen) + stoooort segel för att i stort sett alltid kunna segla å aldrig behöva grina mer?

    Vilket läger har rätt? Erra eller Johan S.? Vässa tangentborden nu grabbar å tjejor för nu blir det fler inlägg…

    Intressant diskussion det här! Det handlar väl iofs vad för slags segling man är ute efter, men det är j-igt kul att ta del av era erfarenheter. J.S. (85 pannor!) verkar ju helnöjd med sitt “kit” med 6.5 å en Kinetic 268 som största grejor…

    Han bor nog inte i Ståkkhålm…

    Surfa På!

  • erra2

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 08:28

    Erra här!
    Köp min avantrace, du kan segla den i mer vind än 10 knop, jag lovar…jag har kört den i 12 ms med 8,5…och i 12 meter kör du lätt vågbräda, så det så!!!!!
    De nya seglen kan man hålla så jävla länge, toklänge!!!!!

    Ha det gött!!
    Erra

  • linsurfer

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 08:43

    Skilj på avantRIDE och avantRACE. Helt olika brädor. Kolla SPs eller skidsports katalog eller http://www.rrd.it. Tror säkert att SP har kvar en avantride -99. Funderade i våras på att köpa den men var rädd för den “konstiga ” formen 270*70. Men nu ser man ju att fler och fler brädtillverkare tagit efter så nu ångrar man sig lite. Fast TT-maxen är inte så dum måste jag säga men den tar ju inte mkt större segel än 7.5. Ett tips kan vara att gå på stockholms båtmässa i feb-mars. Förhoppningsvis kommer fler än Wallén och Bunk att ställa ut i år.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 08:46

    Dr. Masse, kungen av konfen,
    för att svara på din fråga som du egentligen måste svara på själv så måste du även utgå från dig själv. Du måste först och främst ställa dig några frågor:
    Vilken typ av segling vill du helst göra?
    För vilken typ av segling vill du ha ultimata grejjer?
    Var kan du göra avkall på prylhysterin?

    Av din befintliga segelgarderob att döma så är det vågsegling som är största
    intresset, i så fall skall du nog satsa på en riktig vågbräda som minsting
    och ingen freestyle eller kompromiss. En kompromiss är ju aldrig det bästa,
    det är väl vad ordet i sig egentligen betyder?

    Om du skall köpa en vågbräda, köp en hyfsat stor, speciellt om du inte planerar att spendera sommaren på Pozzo eller Guincho med 3,7 flera veckor i sträck. Med en bra stor vågbräda kan du utan problem köra 6,0-5,8 ner till 4,5-4,2 med ultimat prestanda, hur ofta kör du egentligen med mindre segel?

    Sen då? Vad vill du göra när det blåser lite?
    Vill du ge dig i kast med carbonhysterin och plana i 3 m/s? har du tid med det?
    orkar du åka iväg varje gång asplöven vibrerar? eller kommer du tröttna?
    Vill du plana rikstidigt eller kanske kunna göra lite mer än bara åka rakt fram
    då det blåser lite mer?
    Som jag ser det finns det två alternativ, antingen en lättvindsräcer av något slag, helst en hyfsat stor med segel på kanske 8,0 eller lite större. Troligtvis kan du om du biter ihop lite, gå från 8.0 och stor bräda till 6,0 och stor vågbräda utan att ha något däremellan. Det beror ju i stor utsträckning på dig själv hur pass duktig du är på att plana tidigt respektive hålla länge. Det andra alternativet är en FET freestylebräda med stora segel.

    Som sagt, mycket är upp till dig och när och hur du vill segla. Jag har redan min ultimata kombination, men det är den ultimata kombinationen för mig och för de prioriteringar och förutsättningar jag har. Jag vet när och i vilka förhållanden jag vill segla, jag vet när jag planar och jag vet på vilket sätt jag vill utvecklas.

    Bestäm dig, sen är det bara att köra.
    Lycka till med dina investeringar.

    /Frans G Bengtsson

  • ola-h

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 10:24

    Du är antagligen dig själv närmast, men med samma logik är jag mig själv närmast. Därför kan jag inte rekommendera en jättebräda och megasegel. SOm andra sagt, kommer du verkligen att orka köra vid minsta vindpust.

    Jag , skulle heller i så fall köra på en stor freestyle (Scor 111 t.ex.) och en mindre men lättplanad vågis. Om du är duktig behöver ju inte vågisen ha så där jättestor volym.

    Mad en stor freetylebräda har du ju roligt även om du kommer ut och vinden inte riktigt räcker till. Ett par timmar med lite trickträning står man väl ut med. Till en Score 111 fungerar säkert ett 7.0 freestylelinkande segel, kanske till och med lite större. Du missar lite planign och fart, men kan lungt koncentrara dig på det trevligande trixande istället och göra ett par backwind 360 runt killen med megaprylarna när han ramlat i gippen och du kommit ifatt.

    Ola H.

  • dr-masse

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 10:45

    Jo, jag menade Avantrace å inte -ride. Tänk vad tre bokstäver kan göra. Nåja, sladdade in på Stockholmsmässans hemsida och än så länge är det bara Beli som är bokade. Med tanke på förra årets inverterade crescendo vad gäller närvaro av surfprylar så lär jag nog undvika att åka dit, blir bara sådär äckligt nostalgisk varje gång och tänker på när jag och brorsan träffade Bringdal i Tiga/Neil Prydes flashiga monter 1986. Vi var ganska hårda fans efter det. Det var på den tiden då surfpryttlarna fyllde en hel hall. Snyft!

    Hmmm, TT max lockar ju en del!

  • pher

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 10:48

    Seglar i Mälaren, närmare bestämt Västerås för det mesta.

    Ja, jag slänger väl in ett meddelande om vad jag planerar att skaffa till våren. Är inte lika erfaren som dig, har bara hållt på i 3 år. Och mest seglat Big Board bräda…

    Hur som helst även jag sugen på att skaffa mig rejäla grejor, och då förmodligen två olika brädor om jag kan ta mig råd…

    För det mesta är det ganska dåligt med vind i Västerås förutom på hösten, men sommartid då jag har mest tid att vara ute gäller det att köra med en stor bräda om man vill vara ute och segla. Därför tycker jag Mistral storbräda vara ett hett alternativ:
    RTX — the new racing-program, shaped by Maurizio Ubaldi verkar jäkla intressant, 165 liter och 286 lång, vikt 6,5 kilo.

    Med den seglar man ifrån det mesta med segel från 7,5 till 10 kvm. Denna vind är det för det mesta på sommarn i Västerås. Men vissa dagar blåser det upp rejält och då skulle en 100 liters bräda passa mig fint, mindre vill jag nog inte ha,-har inte mognat tillräckligt… Och då skulle jag nog välja en Score bräda.
    Med mindre bräda går det ju knappt att ta sig in om man måste kryssa och vinden avtar vilket faktiskt händer…
    Men jag seglar förstås lite längre än bara på ett ställe. Brukar segla ganska långt ibland faktiskt. Men visst är man skraj att vinden dör ut och det tar timtal att ta sig tillbaka…

    Den bräda jag kommer få mest nytta med i sommar är utan tvekan RTX -en. Folket som bara har en liten bräda i Västerås trakten är nog bara ute till hälften mot vad en annan är.
    Fast de är nog lite för kräsna på vind.

    Jag gillar att vara ute och segla överhuvudtaget även om jag tycker det är roligare om det blåser lite extra.

    Men det är inte lätt att välja, och dyrt som f-n blir det.

    \Pher

  • dr-masse

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 11:00

    Som ni märker har jag gett mig f-n på att hålla igång detta å det går ju rätt fint än så länge.

    Frans G., att inleda ett inlägg med “för att svara på din fråga som du egentligen måste svara på själv så måste du även utgå från dig själv” är ju fullständigt LIVSFARLIGT. Hade jag inte varit den mentalt stabila grabb jag är, vilket kan diskuteras, så hade närheten till Värtahamnens gråkalla januarivatten kunnat få förödande konsekvenser.

    Men jag vet vad du menar. Skaffa prylar som du känner att du vill ha. Men det var ju därför jag drog igång hela det här! Obeslutsamhetens och investeringsvåndans fula anlete har slagit klorna i mig, och det rejält. Jag vill ha svar och inte frågor, det är jag jättebra på alldeles på egen hand.

    Men dina senare meningar hjälpte i krisen. Njäe, jag vill nog inte ge mig in i carbonhysterin, åka iväg varje gång asplöven darrar (kul formulering!) och plana rikstidigt (kul den med!).

    Grabbarna som pläderar för stora freestajl prylar börjar så sakteliga att vinna över mig till sitt läger. Ola Hs inlägg träffade rätt på många sätt, även om min oro över att stå still och snurra med seglet i 5 m/s när grabbarna på lite fetare brädor och 8.5:or blåser förbi är till stora delar kvar (till Erras glädje, misstänker jag).

    Så – hur tidigt kommer man igång med en Carve 140 å en åttanolla, tror ni? Är det ett vettigt komplement till en ren vågis? Har möjligheter att inhandla en tokfin 78 liters Drops till vettiga pengar. IS THIS THE WAY?

    Och när det här lugnar ner sig kommer jag att slå till igen – segelval!

    Surfa (skriv) på!

    /Röde Orm

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den ultimata kombinationen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.