Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dengufeber på Cabo Verde

  • crash151

    Medlem
    9 november, 2009 vid 20:30

    Haft Denguefever 2 gånger, inte kul. Första gången blev jag inlagd på sjukhus, fick dropp mm i 3dagar. Det ska inte finnas något göra åt det när man fått Dengue en att dricka mycket vatten och dom rekommenderar att käka c vitamin.

  • patriks

    Medlem
    9 november, 2009 vid 20:42
    crash151;587549 wrote:
    Haft Denguefever 2 gånger, inte kul. Första gången blev jag inlagd på sjukhus, fick dropp mm i 3dagar. Det ska inte finnas något göra åt det när man fått Dengue en att dricka mycket vatten och dom rekommenderar att käka c vitamin.

    Är inte dengufeber en sån där sjukdom som inte så farlig första gången men livshotande andra gången man får den? 😮

  • crash151

    Medlem
    9 november, 2009 vid 21:13

    För mig var det helt tvärt om.
    Det finns olika dengue grader. Första är ganska lätt feber och ont i leder.
    Andra sängliggande med hög feber några dagar, typ den jag hade första gången.
    Den tredje som andra graden men man börjar blöda inne i kroppen.
    Du kan läsa lite mer info om den på smittskyddsinstitutet.se

    Fick ta bussen till sjukhuset första gången. Gick runt med långbyxor och tjocktröja i 30plus grader och frös. Mötte några Amerikanska cruseships turister dom titta lite konstigt å mig där jag gick runt och huttrade.

  • pelle_o

    Medlem
    9 november, 2009 vid 21:15

    Eftersom den sprids av en mygga som är aktiv innan skymningen så är det väl bäst att surfa tills det blir mörkt:)

  • crash151

    Medlem
    9 november, 2009 vid 21:20

    Det sägs också att en Dengue bärande myggorna blir skälva galna av Dengue viruset och börjar ge sig på att suga blod mitt på dagen.

  • crash151

    Medlem
    9 november, 2009 vid 21:22
    Pelle_O;587560 wrote:
    Eftersom den sprids av en mygga som är aktiv innan skymningen så är det väl bäst att surfa tills det blir mörkt:)

    Så bäst att surfa hela dagen.
    Det finns solskydd men myggmedel i.

  • lotta

    Medlem
    10 november, 2009 vid 12:27

    Hej!
    Hur illa är det? Vi funderar nämligen över att komma ner om en vecka. Ska man avboka? En annan fråga: Vart är det bra att bo? Jag har aldrig varit där. Betalar hellre lite mer för lite göttare och nära surf än off och billigare. Tacksam för vägledning.
    Hälsningar,
    Lotta

    PS. Jobbar inom sjukvård så jag kan rekommendera D vitamin.

  • dane

    Medlem
    10 november, 2009 vid 20:57

    Det ser ju onekligen inte så jätttebra ut…
    http://www.ifrc.org/Docs/News/09/09111001/index.asp
    Första utbrottet på Kap Verde någonsin. Man är rädd för ett liknande förlopp som Kuba för 30 år sedan, där 1 av 100 behövde sjukhusvård. Frågan är vilka öar som drabbats, informationen är rätt knapphändig än så länge, nästan inga rapporter hos svensk media vad jag sett. Jag har en resa bokad först om tre månader, men att åka nu – hmm?

  • hengo

    Medlem
    10 november, 2009 vid 23:06

    bra bra bra, då blir det billigt lagomt till nyår

  • oaxen

    Medlem
    11 november, 2009 vid 07:56
    dane;587676 wrote:
    … Jag har en resa bokad först om tre månader…

    Hmm, en riktig dark horse!

    Familjen ville inte släppa iväg dig till maui så då drar du ner hela klanen till CV. Lite avis…
    : )

  • dane

    Medlem
    12 november, 2009 vid 06:07
    Oåxen;587716 wrote:
    Hmm, en riktig dark horse!

    Familjen ville inte släppa iväg dig till maui så då drar du ner hela klanen till CV. Lite avis…
    : )

    Japp, ibland måste man ju kompromissa.:wink: CV verkar ju vara rätt optimalt för en vindsurfare med fru och tonårsdöttrar. Sandstrand och vind snett ut från land, tjejerna kan ligga och bränna i solen medan jag plockar vågor 😀

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2009 vid 09:03
    dane;587846 wrote:
    Japp, ibland måste man ju kompromissa.:wink: CV verkar ju vara rätt optimalt för en vindsurfare med fru och tonårsdöttrar. Sandstrand och vind snett ut från land, tjejerna kan ligga och bränna i solen medan jag plockar vågor 😀

    Jag tror du har ett bra upplägg där… mina, ej tonårs, döttrar gillade CV hur mycket som helst… :cool2:

  • tobas

    Medlem
    12 november, 2009 vid 11:14

    Är ju på väg dit och kollade upp lite. Som det verkar så har den spridit sig ordentligt men ännu ej till Sal o Boa Vista med ? för den sistnämnda. Tydligen värsta utbrottet ever i Västafrika. Känns dock som att ex Sal med sin mer ökenlika miljö borde kunna klara sig från denna tropiska sjukdom. Men vad vet jag, mer än att man är obotlig optimist 😉
    __________________

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2009 vid 13:20

    Ja, inte fanns det mycket mygg på Sal när vi var där i alla fall. Kanske att någon i familjen fick ett bett, men faktiskt så har jag inget minne av det…

  • imported_borje

    Medlem
    12 november, 2009 vid 20:46
    hengo;587698 wrote:
    bra bra bra, då blir det billigt lagomt till nyår

    Ha ha ha 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dengufeber på Cabo Verde

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.