Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det är omöjligt att segla mot vinden..

  • johnjrambo

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 12:49

    va e det man skådar, Lasan o Svenne i en battle…HAHA! go lasan, go lasan!

  • canoya

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 12:57

    I fallet segelflygplan kan man ju säga att planet “kläms” mellan tyngdkraften och lyftkraften, eller hur? Och vad händer – jo, planet åker framåt! I alla fall så länge man inte ökar anfallsvinkeln för mycket så att planet stallar. Jämför med att överskota seglet.

    Jag är dessutom rätt säker på att det skulle gå att kryssa (åtminstone hjälpligt och i låg fart) med ett helt plant segel och dessutom en helt plan fena. Men att åstadkomma ett helt plant segel är nog rätt svårt om det inte ska bli för tungt för att hantera. 🙂

    Det har inte blåst på ett tag nu, va!?!

    Och prognosen de närmsta dagarna ser lika dålig ut, så vi måste hitta mer intressanta ämnen att diskutera när vi är på jobbet!

    /Håkan

  • lars_k

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 13:49
    Svenne wrote:
    Lars_K wrote:
    Vad menar du med “drivande” kraft? Vad du än håller upp i vinden ger en BROMSANDE kraft pga luftmotståndet! Varför tror du flygplan har motor?
    Vad som driver brädan framåt är som Ian så fint skrev, likt en tvål “kläms” ekipaget fram mellan seglets och fenans resulterande reaktionskrafter, som är riktade lite snett mot varandra.

    Eehh… Det finns ganska många flygplan som lever på att inte använda motor. Att vi skapar en större kraft än den BROMSANDE är faktiskt anledningen till att vi rör oss framåt. Fenans motriktade kraft är för att motverka vindavdriften, inte den framåtriktade kraften.

    Äh vafaen! Ett segelflygplan lever ju på att sjunka hela tiden. Glidtal kallas förhållandet mellan sträcka och höjdförlust. Tyngkraften och lyftkraften, snett motriktade, klämmer i detta fall planet framåt – i en svagt sluttande riktning. Dessutom finns luftmotståndet som bromsar planet, eller snarare håller farten konstant.
    På samma sätt bromsas vindsurfaren av riggens luftmotstånd och brädans/fenans flödesmotstånd i vattnet.

  • stewen

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 14:38

    Vilken fånig diskution…
    Märks så jela tydligt på konfen att det är stiltje… helt underbart:cool2:

  • marden

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 14:43

    [QUOTE
    Äh vafaen! Ett segelflygplan lever ju på att sjunka hela tiden. Glidtal kallas förhållandet mellan sträcka och höjdförlust. Tyngkraften och lyftkraften, snett motriktade, klämmer i detta fall planet framåt – i en svagt sluttande riktning. Dessutom finns luftmotståndet som bromsar planet, eller snarare håller farten konstant.
    På samma sätt bromsas vindsurfaren av riggens luftmotstånd och brädans/fenans flödesmotstånd i vattnet.

    jag byggde ett radiostyrt segelflygplan för många år sedan och tråden har fått mig att undra hur det i en stor backe och mot vind kunde både flyga uppåt o neråt och hållas i luften hur länge som helst för jag tycker också det borde leva på att sjunka hela tiden ok att det kan stiga i uppåt vindarna men det borde ändå hamma på minus när man kör tillbaks men det gjorde det verkligen inte det o känns som att kryssa utan fena , man kanske skulle gå ut i garaget o lappa i hop det o köra lite med grabben men det krävde också vind för att va nå roligt suck.
    sen undra jag om man kan säga att surfarn bromsas av riggen luftmotstånd när det är den som driver en framåt, riggen borde ha ett negativft luftmotstånd.

  • jeppo_f

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 14:56
    Mården wrote:
    jag byggde ett radiostyrt segelflygplan för många år sedan och tråden har fått mig att undra hur det i en stor backe och mot vind kunde både flyga uppåt o neråt och hållas i luften hur länge som helst

    Det är ju inte särskilt konstigt. Stor backe + motvind ger hangeffekt, som funkar skitbra som uppåtvind för segelflygplan. Om jag inte minns helt fel från skärmflygarkursen kan man ligga ungefär lika högt ovanför en backe som backen i sig är hög.

    Det är ju rätt många som flyger radiostyrda segelflygplan vid Fiskfabriken i Hanstholm, och dom kör ju när det blåser rätt mycket, i alla fall i 4.7-vind.

    Ok, nu börjar det bli ruskigt off-topic…

    /jeppo

  • lars_k

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 14:58

    Relativt den omgivande luften sjunker segelflygplanet hela tiden. Sen utnyttjas ju förstås gärna vertikala luftflöden, som termikblåsor, hangvindar etc för att vinna höjd. Ett segelflygplan kan vara i luften timtals och tillryggalägga långa sträckor genom att utnyttja termik.
    Och riggens framdrivande kraft är större än dess luftmotstånd. Totalt sett driver ju riggen surfarn framåt, med “sidstöd” av fenan.

  • svenne

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 15:16
    Lars_K wrote:
    Relativt den omgivande luften sjunker segelflygplanet hela tiden. Sen utnyttjas ju förstås gärna vertikala luftflöden, som termikblåsor, hangvindar etc för att vinna höjd. Ett segelflygplan kan vara i luften timtals och tillryggalägga långa sträckor genom att utnyttja termik.
    Och riggens framdrivande kraft är större än dess luftmotstånd. Totalt sett driver ju riggen surfarn framåt, med “sidstöd” av fenan.

    Å DÄR var vi överens. Men det var inte det som var problemet när jag började debattera med dig, är det fortfarande molekylerna som “avlänkas” som gör att vi färdas i en riktning? På den punkten lär vi inte komma överens…

    The_novice, Det kan du ge dig f*n på att jag har. I England finns det fortfarande flygklubbar som droppar segelflyg från berg för att få en lägesenergi att utgå från. Sen att de tar tillbaka lägesenergin med “hang” eller termik är samma grundtanke som att din surfbräda inte driver med vinden. Sug på den. 😉

  • judo-freddan

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 15:18
    argulander wrote:
    ____SA wrote:
    För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?

    Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas

    Mmm, eventuellt. Får gratulera honom då för nu kan han ju skriva ett fett kontrakt med Boeing. De kommer säkert att bli glada över att kunna driva sina plan utan att behöva tillföra någon värme.. Jag menar vattenpropellern måste ju skapa en högre framdrivande kraft än den som verkar bakåt på luftpropellern (och resten av farkosten.)

    Är du säker på att det inte var så att luftpropellern var riktad mot luftströmmen men att båtens färdriktning kanske ändå hade en liten vinkel..typ ungefär så liten som en båt kan ha när den kryssar..?

  • lars_k

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 15:24

    OK. Kanske uttryckte mej slarvigt…
    Luft-avlänkningen ger framdrivningen. Fenan ger färdriktningen. 🙂

  • the_novice

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 15:42
    Svenne wrote:
    The_novice, Det kan du ge dig f*n på att jag har. I England finns det fortfarande flygklubbar som droppar segelflyg från berg för att få en lägesenergi att utgå från. Sen att de tar tillbaka lägesenergin med “hang” eller termik är samma grundtanke som att din surfbräda inte driver med vinden. Sug på den. 😉

    Jösses, har inte en aning om vad du försöker säga här, termik är ju uppåt vindar och utan termiken så kommer dem inte tillbaka….

  • svenne

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 16:08
    The_Novice wrote:
    Jösses, har inte en aning om vad du försöker säga här, termik är ju uppåt vindar och utan termiken så kommer dem inte tillbaka….

    Jo, jag försöker säga att det har inte blåst på ett tag. Segelflygplansvingen och ett surfsegel fungerar ju likadant – skillnaden är bara vindriktningen (vertikal/horisontell). Det var nog vad jag egentligen ville säga…

  • swe-496

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 17:37

    Vilken rolig diskussion….
    Men vad fasen, mig veterligen är det inte omöjligt att segla mot vinden, eller vad säger du The_Novice? Vi kommer ju upp till kryssmärket på banorna eller hur?
    Sen vad det är för flöden hit och dit och vilka molekyler och dittan och dattan som gör att man tar sig upp mot vinden bryr jag mig inte mycket om…
    Märks som sagt att det ligger ett stiltjebälte över Sverige nu;)

  • getwet

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 17:41

    Äntligen lite fart på slökonfen….fortsätt grabbar! Ge inte upp, jabba lite med högern och sedan en underifrån, vänsterkrok och sedan 2 steg bakåt. Just nu gör ni konfen helt klart läsbar igen!

  • calle_b

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 21:19

    Måste bara eftersom vingprofiler är på tapeten. (och eftersom träden står stilla, och stått stilla, och kommer att stå stilla den närmaste tiden)

    FENAN är juh utformad som en symetrisk vinge, som genererar lyft och stabilitet åt våra surfbrädor. MEN, under överriggade förhållanden upplevs det som man ibland seglar endast på fenan. Är detta samma teori och bakgrund som “tvålen”, för enligt samma teori BORDE (underbart ord) flygplanskropparna tryckas ihop av de bägge vingarna som pressar inåt, liksom våra fenor pressar uppåt vid hög hastighet. Analyse this, ni surfande MIT-nissar. Taco.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det är omöjligt att segla mot vinden..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.