Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Det kan gå illa!

  • Det kan gå illa!

    Publicerad av langens_kite på 2 juni, 2006 vid 23:11

    Fick lite gåshud idag då jag testade min Ozone Instikt 13 för första gången.
    Kollade noga så jag viste att jag kopplade alla linor rätt.
    Kan börja med att beskriva Lillis(Umeå) som är en riktigt bra spott med sandbotten utan sten och fina vågor vid sydvind.Problemet är start och nertagning då området är litet och relativt stenigt. Lillis är en udde i en större bukt, där du startar blåser det längs med stranden som är kantad med sten. Du går rakt ut i knäjupt vattnet på en ca 5 meter bred sandremsa medans den som hjälper dig håller kiten på stranden.Tummen upp och iväg, funkar “alltid bra” då alla känner alla.
    Blåste på ganska bra idag så jag bad Lars följa med några meter ut i vattnet.
    Sträckte upp och kollade linorna OK, gav tummen upp.
    Kändes som kiten var seg att styra gick inte riktigt att få den att lyfta och släpper lite på Dpowern.
    Hinner inte alls med då kiten tvärvänder åt andra hållet och gör en jättebåge genom powerzon vilket medför att jag får en jätte slänggungga på minst 10-15 meter in mot stranden och lander sprattlande på rygg och höft 2 meter från stenkantens bumlingar.
    Varför hände det?
    Vet inte om det bara gäller Ozone men tycker att jag kan varna alla.
    Styrlinan på den tippen som var i vattnet hadde hakat runt första bladern och kortat den ca 20 cm.Testade sedan och den satt fast rejält
    Borde inte kunna hända på C-kites och vi har alldrig varit med om det men då fästet förstyrlinerna på de flesta bowkites sitter en bit inn borde det kunna hända fler märken.
    Va försiktig
    (kan som alla redan vet upplysa om att kiten var underbar när den sedan flög som den skulle)
    Peter

    niklas82 svarade 18 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • milkman

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 05:13

    Tack Peter, nu kanske någon annan slipper samma behandling 🙂
    Det sätt som du beskrev att Instinctens styrlinor fastnade i kitens yttersta strutt borde bara gälla alla kiter där styrlinans infästning är framför TE. Jag har inte varit med om detta men det känns som en bra idé att kolla linorna en extra gång innan man gör tummen upp, det borde ju synnas tydligt ifall man kikar efter.
    Jag har dock sett motsvarande hända med kiter som har bridles som även går till styrlinorna (altså fäster i TE). Fast då är det bridleslinorna som lägger riskerar haka fast på samma ställe.
    (Kul att du gillade kiten i alla fall)

  • dalen

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 06:23

    Det kan hända ALLA kites. Har det c-kites som fått samma sak att hända.
    Och det har hänt på bow kites som jag haft. Det är bara att ha ögonen öppna och handla snabbt.

  • skelljohan

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 07:30
    LANGENS_KITE wrote:
    Fick lite gåshud idag då jag testade min Ozone Instikt 13 för första gången.
    Kollade noga så jag viste att jag kopplade alla linor rätt.
    Kan börja med att beskriva Lillis(Umeå) som är en riktigt bra spott med sandbotten utan sten och fina vågor vid sydvind.Problemet är start och nertagning då området är litet och relativt stenigt. Lillis är en udde i en större bukt, där du startar blåser det längs med stranden som är kantad med sten. Du går rakt ut i knäjupt vattnet på en ca 5 meter bred sandremsa medans den som hjälper dig håller kiten på stranden.Tummen upp och iväg, funkar “alltid bra” då alla känner alla.
    Blåste på ganska bra idag så jag bad Lars följa med några meter ut i vattnet.
    Sträckte upp och kollade linorna OK, gav tummen upp.
    Kändes som kiten var seg att styra gick inte riktigt att få den att lyfta och släpper lite på Dpowern.
    Hinner inte alls med då kiten tvärvänder åt andra hållet och gör en jättebåge genom powerzon vilket medför att jag får en jätte slänggungga på minst 10-15 meter in mot stranden och lander sprattlande på rygg och höft 2 meter från stenkantens bumlingar.
    Varför hände det?
    Vet inte om det bara gäller Ozone men tycker att jag kan varna alla.
    Styrlinan på den tippen som var i vattnet hadde hakat runt första bladern och kortat den ca 20 cm.Testade sedan och den satt fast rejält
    Borde inte kunna hända på C-kites och vi har alldrig varit med om det men då fästet förstyrlinerna på de flesta bowkites sitter en bit inn borde det kunna hända fler märken.
    Va försiktig
    (kan som alla redan vet upplysa om att kiten var underbar när den sedan flög som den skulle)
    Peter

    Hej

    Var någonstans i Umeå är ni och åker, mer exakt?
    MVh Johan

  • hengo

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 09:30

    Kör mot Sörmjöle, sväng vänster vid ICA (in i sörmjöle by) fortsätt genom byn ut i skogen, sväng höger när du ser (inte passerar utan ser) ett gult hus. Ta sedan vänster och följ vägen ut till havet, kör sakta.

    Eller så är det ungefär här! 🙂 http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=&UCSB%3aTextBoxWhere=lillsk%e4rsudden+ume%e5&PlaceId=2516538

  • gurra_g

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 18:12

    Samma sak hände mig idag men jag såg det som tur var innan kompisen släppte kite. Bra o vara uppmärksam…

  • hugeo

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 18:17

    fan du måste väl veta att man ska koppla rätt vid det här laget??

  • langens_kite

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 17:00
    HugeO wrote:
    fan du måste väl veta att man ska koppla rätt vid det här laget??
    Det var rätt kopplat men styrlinan la sig runt första tuben och liksom hakade fast.
    Peter
  • gurra_g

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 18:47

    Precis

  • sj0gren

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 18:51

    Jag har sett samma problem, har själv aldrig upplevt det men om kiten inte kraschar i vattnet gör den bara massa kiteloops hela tiden. Jag fattar inte hur det kan hända och det händer inte ofta men när det händer är det bäst att släppa hela kiten och rädda sig själv.

  • langens_kite

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 19:31
    Sj0gren wrote:
    Jag har sett samma problem, har själv aldrig upplevt det men om kiten inte kraschar i vattnet gör den bara massa kiteloops hela tiden. Jag fattar inte hur det kan hända och det händer inte ofta men när det händer är det bäst att släppa hela kiten och rädda sig själv.
    Problemet är att hinna, det går jävligt fort.
    Peter
  • wikis

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 18:27

    Kan va värt att kolla selen också…Fick en lite extra tur upp i luften efter att fästet till kroken lossnat i ena sidan…resulterade i en par loops på raken+en rejäl simtur.Tur i oturen var att jag var en bra bit ut,vill int att d ska hända när man just riggat och är inne på land.

    Det var en rundstav som lossnat i den breda remmen,hittade den senare på pickisflaket(cabrinhasele).Allt sitter kvar tills det blir tryck på linorna,och sen blir d åka av.

    Wikis

  • mrmille

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 21:19

    Hur kan man konstruera en kite där det ens finns en möjlighet att detta kan hända?

  • hugeo

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 07:30
    LANGENS_KITE wrote:
    HugeO wrote:
    fan du måste väl veta att man ska koppla rätt vid det här laget??
    Det var rätt kopplat men styrlinan la sig runt första tuben och liksom hakade fast.
    Peter

    men då ska man ju inte launcha, kanske var den som tog upp dig som gjorde lite fel?

  • langens_kite

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 10:58
    mrmille wrote:
    Hur kan man konstruera en kite där det ens finns en möjlighet att detta kan hända?
    Säg han som kör med en luftmadrass som kan tvinna sig på mitten och bli propeller!
    Peter
  • mrmille

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 11:00
    LANGENS_KITE wrote:
    Säg han som kör med en luftmadrass som kan tvinna sig på mitten och bli propeller!
    Peter

    Äh, chill för fan. Same shit kommer hända med bowsen i vinter när ventilerna läcker så bespara oss.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Det kan gå illa!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.