Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen diesel skatten gör om??

  • diesel skatten gör om??

    Publicerad av mattap på 13 december, 2004 vid 16:45

    Hallå!

    Trodde jag hade allt klart för mig, jag skulle köpa en nyare transporter skåp, lastbilsreggad med diesel och köra billigt till å från jobbet och surfet!

    Sen får jag klart för mig att dieselskatten skall minskas och priset på pump öka!!??!! (skattas efter utsläpp istället för vikt tror jag) confused.gif

    Vad innebär det här? Behöver man inte längre lastbilsregga? Tjänar man inget på det? Tjänar man fortfarande på att köra diesel elller ska man välja bensin? Och när träder det i kraft? Är det beslutat? Vad är beslutat?Finns det någon “trucker” där ute som har koll på detta? confused.gif confused.gif confused.gif

    /Mats

    patrikol svarade 19 år, 3 månader sedan 24 Medlemmar · 84 Svar
  • 84 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    13 december, 2004 vid 16:47

    Dieselskatten ska väl öka?!

  • johan_m

    Medlem
    13 december, 2004 vid 17:17

    Skatten på drivmedlet diesel skall öka och därmed dieselpriset och dieselskatten på bilen skall sänkas så att den kommer i mer nivå med personbil har jag för mig.

    Men du tjänar ju fortfarande på att skaffa diesel då dom drar mycket mindre.

    //johan

  • mattap

    Medlem
    13 december, 2004 vid 20:37

    …men man tjänar inte på att lastbilsregga???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2004 vid 07:02

    Vet inte säkert, men jag tror att du får billigare försäkring med lastbil.
    //tobbe

  • mag

    Medlem
    14 december, 2004 vid 10:04

    Helt klart billigare att lastbilsregistrera!!! Flera tusen om året.
    /Magnus

  • mattap

    Medlem
    15 december, 2004 vid 07:13

    vad är det som är flera 1000 billigare om året??

  • brickan

    Medlem
    15 december, 2004 vid 09:05

    Skatten!

  • sinclair

    Medlem
    15 december, 2004 vid 10:03

    Har du sedan en parkeringsplats på jobbet kommer du att förmånsbeskattas för det i framtiden som det ser ut.

  • mattap

    Medlem
    15 december, 2004 vid 13:24

    jag får inte ihop det här! Observera att jag inte pratar om hur det är nu utan hur det kommer att bli! Efter vad jag har förstått så ska man skattas efter hur mkt koldioxid man släpper ut, inte vikt. Alltså som jag förstår det så kommer man inte att tjäna på att lastbilsregga. Finns det nån här som VET hur det kommer att bli eller är det bara chansningar?

  • jonasp

    Medlem
    15 december, 2004 vid 13:43

    Koldioxiden som bilen släpper ut blir ju samma oavsett reg. och alltså samma skatt om det nu stämmer att det ska bli så.
    Men du kommer ända att spara (aldrig tjäna) på att lastbilsregistrera eftersom försäkringen är lägre. För det ska väl inte ändras?

  • judo-freddan

    Medlem
    15 december, 2004 vid 16:14

    Vi pratar om två olika skatter:

    1. Vägskatten. Denna är oförändrad för lätta lastbilar om jag förstått det rätt. För personbilar kommer den däremot att minska drastiskt.
    2. Skatten på drivmedlet diesel (som alltså påverkar vad du betalar på macken.) Det är den här skatten som kommer att öka.

    Vet någon hur mycket skatten kommer att öka och vilken procentsats den har idag så vi kan göra ett räkneexempel och jämföra med en bensinare?

  • gurra1978

    Medlem
    18 december, 2004 vid 08:58

    Webbplats

    Grön skatteväxling
    Det var den 24 november som riksdagen beslutade att chockhöja fordonsskatten på personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar.
    Höjningen är ett led i den så kallade gröna skatteväxlingen – regeringens budgetöverenskommelse med miljöpartiet, som inneburit generellt höjd skatt på energi, till exempel bensin och el.
    Höjningen för bensindrivna personbilar blir 23 procent. För lätta lastbilar och lätta bussar höjs skatten med 40 procent. Höjningen gäller både bensin- och dieseldrivna fordon.
    För dieseldrivna personbilar höjs skatten med två procent.

  • judo-freddan

    Medlem
    18 december, 2004 vid 13:52

    Åhå. Men ska inte skatten på drivmedlen också höjas?

  • peter-andersson

    Medlem
    18 december, 2004 vid 20:03

    Svar till:


    För dieseldrivna personbilar höjs skatten med två procent.

    [/ QUOTE ]

    Regga in dieselbussen som personbil då?

  • mag

    Medlem
    18 december, 2004 vid 20:51

    Ingen lysande idé!
    En dieseldriven personbil kostar mellan 4000-6000kr / år i skatt! Det är den som minskar betydligt om man lastbilsregistrerar.
    /Magnus

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen diesel skatten gör om??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.