Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen dieselskatten upp 60%

  • dieselskatten upp 60%

    Publicerad av mattap på 18 november, 2005 vid 14:55

    Tjenare!

    Läste i nån motortidning nyss att diesel-skatten går upp med 60% på lätta lastbilar från 1:a april! Detta gäller tydligen åxå husbilar! K-k va trist!

    jonaish svarade 18 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • jonaish

    Medlem
    18 november, 2005 vid 15:53

    men man kan ju köra med etanol E 85

  • ola_p

    Medlem
    18 november, 2005 vid 17:45

    Sen när började man köra dieselbilar på etanol?

  • sbjorne

    Medlem
    18 november, 2005 vid 19:11

    Svar till:


    Tjenare!

    Läste i nån motortidning nyss att diesel-skatten går upp med 60% på lätta lastbilar från 1:a april! Detta gäller tydligen åxå husbilar! K-k va trist!

    [/ QUOTE ]

    Tråkigt…. skatten gick ju upp 40% i början på detta året med mad.gif

    Det blir iofs ändå billigare med lastbilsreg… nu betalar jag ca 2000….. som personbil skulle den kostat minst 15 papp… *urk*

  • jonaish

    Medlem
    18 november, 2005 vid 19:15

    Skattechock för etanol och diesel
    Citat från Leif Nilsson miljöchef på Vägverket. “En dieselbil kan köras 30 procent längre än en bensinbil och orsakar därmed 30 procent mer kostnader. Därför borde också skatten vara 30 procent högre. Men eftersom etanol har 28 procent lägre energiinnehåll än bensin borde skatten också vara lägre. Det viktiga är att beskattningen blir neutral mellan olika bränslen.”
    Vad säger man?
    Är det inte dags att börja bli lite förbannade.
    Kör själv en diesel i dag med partikelfilter som släpper ut 30% mindre koldioxid än en bensinbil, då skall man straffas.
    Lika vansinnigt är det att syntetisk diesel inte är ett miljöbränsle, det är inte ens MK1 klassat.
    Syntetisk diesel framställs av biomassa, alltså lika bra som etanol ur miljösynpunkt fast den har samma energivärde som vanlig diesel. Dessutm så kan alla dieselbilar köra på denna tydligen, ingen konvertering alltså. Hur många lastbilar rullar på diesel det borde vara mer miljömässigt att satsa på syntetisk diesel än etanol.
    Skrota bensin o etanolbilarna.

    ja du jag sa nog lite fel där du,
    men det går ju att bygga om bilen så den klarar det lr så köper man KCR Diesel Power som ökar effekten och vridmomentet med 20 – 35 % + att Bränsleförbrukningen bibehålls eller så får man en lägre förbrukningen p.g.a att effektboxen gör motorn effektivare. En besparing på 5 – 10 % är inte ovanligt. Minskningen kan variera beroende på körsätt och biltyp. Speciellt på större och tyngre bilar sänks förbrukningen pga att man utnyttjar den extra kraften på ett bättre sätt.

  • sbjorne

    Medlem
    18 november, 2005 vid 19:26

    Finns KCR Diesel Power till Cheva 8:or ?

  • jonaish

    Medlem
    18 november, 2005 vid 19:54

    det finns många olika Diesel trimboxar som ökar Effekt och ger lägre förbrukning…

    http://www.kcr.se

    http://www.vtech.se

    http://www.a-alt-avgassystem.se

    http://www.klracing.se

    http://www.civinco.com

    http://www.promotech.se

    http://www.tuningchip.se

    http://www.dieseltrim.se

    http://www.samsteffansson.se

    http://www.jkautoteknik.se

    sök runt på sidorna så hittar du trimboxen, det finns ett stort urval av olika boxar å chip som man minskar förbrukning och ökar effekten…

  • sbjorne

    Medlem
    18 november, 2005 vid 20:38

    Ok, det skall jag kolla!

    Tackar laugh.gif

  • jonaish

    Medlem
    18 november, 2005 vid 21:00

    äää…

    det va så lite så wink.gif wink.gif

  • tabi

    Medlem
    5 december, 2005 vid 19:00

    Hur bygger man om en diesel för att köra den med etanol….?

  • fng

    Medlem
    5 december, 2005 vid 19:33

    Vet inte, men känner en snubbe som kör en 745:a [bensinare] på Etanol utan att ha modifierat den. Funkar tydligen fint om än lite trögare.. Han säger dock att man nog ska ha en
    -88:a eller tidigare eftersom avgaserna blir rätt varma och detta skulle tydligen kunna sabba katalysatorn.. Vet inte om det är bra i längden men det verkar rätt nimt..

  • judo-freddan

    Medlem
    5 december, 2005 vid 20:40

    Misstänker att du vet att svaret är att det inte går men..det finns ju RME och andra typer av syntetdiesel verkar vara på g. Verkar också som att syntetdiesel till skillnad från etanol inte verkar kräva någon modifiering av motorn.

  • pjoter

    Medlem
    6 december, 2005 vid 00:10

    kör etanol i min 244 från -77. funkar kanon med en smärre modifiering. utan att göra nånting gick iaf b21an skit och va tvungen att köras med choken en bra bit ut. Man ska inte köra en bensinare på ren etanol utan att modda den. det blir då så varmt i förbränningsrummet att de bildas massa otrevliga saker som e jäkligt elaka mot naturen. det är därför man ska räkna med att en konverterad bil ska dra ca 30% mer. Detta gör att man knappt tjänar nåt på att köra på etanol rent pengamässigt men det känns ju lite miljövänligare. spec ien sån gammal sur bil som bara spyr ut skit annars.

    konverteringen går till som följande för den som e sugen på att testa: den behöver mer bränsle vilket lättast fixas genom att slipa nålen. fixar man med lite smärjelduk och en ledig timme. slipa genom att snurra nålen mot duken. ta lite, testa, å lite till å testa. tillslut börjar bilen gå bra utan choke och då är det ungefär rätt. när den går nästan lika bra som innan så är de klart. då ska tändningen ställas fram ordentligt. detta för att etanol tar längre tid på sig att antändas. samma sak här stll lite och testkör. när bilen spikar så är det ite för långt och då backar man lite å vipps harman en perfekt inställning. när detta e klart sak bilen dra 30% mer. gör den inte det så får man slipa mer. detta för att inte släppa ut en massa skit, handlar alltså inte om hur den går.
    svårare e det inte. förutom att man behöver sätta på ett nytt bränslefilter också. bara att slänga på ett på slangen precis innan förgasaren. detta för att etanol löser upp slagg från bensinen.

    http://www.etanol.nu har mer info för dne som e sugen..

  • tabi

    Medlem
    7 december, 2005 vid 10:08

    Vad skulle sådan syntetdiesel kosta då?
    Slipper man någon form av skatt då, förutom dieselskatten?

    Är det i samma syfte som etanolen, att vara miljövänligare eller för att spara pengar? Trodde att en bil på etanol drog mindre, men fel hade jag! blush.gif

    Det verkade ju inte alls jobbigt att konvertera till etanol, om man haft en bensinare dvs.

    Vad kostar etanolen förresten? Hittade inget på http://www.etanol.nu

    /tobbe

  • judo-freddan

    Medlem
    7 december, 2005 vid 16:25

    Vet inte vad det kostar idag. Finns ju inte på några mackar än men det pressas ju en hel del olja för eget bruk ute bland bönder. Säljs pressar och annat här och där på nätet och det finns gott en del forum där det ämnet diskuteras friskt. Gör ett sök på “biodiesel” på Google får du se.

    Eftersom drivmedelsskatten (officiellt i alla fall) uppstod på grund av dess miljöförstörande egenskaper så utgår jag ifrån att den ur den synvinkeln kommer att beskattas lägre än vanlig diesel. Men sedan har vi ju importskatten som väl vad jag förstått är orsaken till att etanolen är så pass dyr som den är.. Så priset beror väl kanske på om bränslet kommer att importeras eller tillverkas inhemskt.

  • pakke

    Medlem
    8 december, 2005 vid 13:25

    Alla borde skaffa adress utomlands o köra på en utomlands reggad bil o slippa skatten!! vad underbart allt skulle bli! cool.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen dieselskatten upp 60%

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.