Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ?Digital Systemkamera?

  • ?Digital Systemkamera?

    Publicerad av el_duderino på 3 februari, 2005 vid 17:52

    Jag undrar om kan tipsa mig om en prisvärd kamera?
    Har en polare som ska in om Singapore snart så jag tänkte han skulle få passa på att införskaffa en kamera till mig.
    Den är planerad att användas för att ta grymma surfbilder, så jag vill ha möjlighet till massa zooooooom å sånt
    Vet inte ett skit om systemkameror men vad kan va lämpligt och hur mycket kostar det?

    Alla tips uppskattas!

    SURFS DOWN DUDES (jävla skola som tar all tid) wink.gif wink.gif

    danne2 svarade 19 år, 4 månader sedan 14 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • danne2

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 18:10

    Ja, det finns många som är prisvärda. Men tänk bara på att det inte är i kameran som zooomen sitter utan i objektivet. Ska du ha bra objektiv som är lämpligt för surfbilder så behövs det en hel del tusenlappar där också.
    Canons nya 20D är snabb och bra, kostar runt 12000 om man köper från Tyskland och 13600 som billigast om man köper i Sverige.
    Behöver den vara billigare så är Canons 300D ett bra alternativ. 6500 kr i Tyskland och ca 7500 i Sverige. Priset på denna är på väg ner eftersom det troligen kommer att komma en uppföljare till denna inom kort (kommer enligt rykten att presenteras den 17/2 och heta 300D XT)

    När det gäller objektiv så är väl det mest prisvärda surfobjektivet Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II (ett jävla långt namn confused.gif, men det är viktigt att det är just det här objektivet. Finns versioner av detta som är betydligt sämre (och billigare)). Kostar ca 1800 kr i Tyskland och 2100 kr i Sverige.
    Detta objektiv ska vara hyfsat bra för sin prisklass, men har man lite pengar över så lägg de på ett bättre objektiv. Det gör oerhört mycket faktiskt.
    Sen behövs ju även ett hyfsat stort minneskort. Minst 1GB är att rekommendera. Ligger på runt 800-1100 spänn beroende på kortets snabbhet.

    Nikon har en D70 som ska vara rätt så bra. Har dock ingen större koll på Nikons system.

    Där har du lite priser som din polare kan jämföra med för att lista ut om det är bra pris i Singapore.

    /Daniel

  • davo

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 18:40

    Tänk på att det är gluggarna som gör bilderna. Finns massor av paketdeals, typ D70 eller 300D eller andra märken…men då får du en rätt medioker glugg. Bra bilder kostar pengar…
    /David

  • minken

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 20:04

    kan bara säga att jag köpte en canon eos 10d (den som kom innan 20d) och är grymt nöjd med den och den köpte jag begad funkar klockrent men skaffa ett stort minnes kort och ett bra objektiv
    lycka till/ mink wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 20:23

    Det finns ett biligare och smidigare allternativ till nämnda kameror:Konica Minolta A200. Kameran har blivit vald till årets kamera i Europa. Det är ingen systemkamera men har ett fantastiskt fast zoomobjektiv motsvarande 28-200 plus digitalt 4X. I stället för extra objektiv kan du köpa en orginal telelins som du skruvar framför objektivet. Då kommer du upp i 300X4. Kameran har även antiskak-teknologi vilket gör att du kan lättare undvika skakningsoskäpa vilket är vanligt i dåligt ljus eller fotografering med kraftiga teleobjektiv. Fördelarna med en riktig systemkamera utnyttjar du inte för än du använder objektiv som inte går att jämföra med kameror som har fast optik.
    Då drar tusenlapparna i väg kan jag lova!
    Skulle jag köpa en ny kamera i dag skulle det bli en A200
    Kameran kostar 6590.- och telelinsen 1790.- i Sverige.
    Per-Arne

  • styret

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 21:56

    vet inte hur det är med a200 som du nämner men det finns massor av kompaktdigitalare med bra linser och optik men problemet där är slutaren. en riktig slutare är ett måste för att få till bra bilder. men som alla sagt tidigare. optiken är sjuuukt viktig.

    om jag var som du så skulle jag ta antingen Nikon D70 (den skulle jag ta) eller Canon EOS 300D och lägga kosingen på bra optik istället.

    mitt egna nästa inköp till kamerasamlingen blir en UV-påse till systemaren. så fett att kunna plåta från vågen och sånt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 22:44

    Jag håller verkligen med dig Styret om att det är svårt att hålla små digitalkameror med stor zoom stilla! Men så är inte fallet med A200. Kameran är större , du kan ställa in slutartiden och den har antiskakteknologi. Jag har Dimage 7 som är den första kameran i denna serie och är klart nöjd!
    Per-Arne

  • danne2

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 23:10

    Svar till:


    en riktig slutare är ett måste för att få till bra bilder.

    [/ QUOTE ]

    Jag vet inte riktigt vad du menar med att en riktig slutare är ett måste? Förklara gärna mera. Ser inte riktigt sambandet där. Menar du mekanisk slutare mot en elektronisk slutare?
    Däremot kan ni glömma det här med digital zoom. Det enda som görs då är att antingen skala upp bilden 4 ggr (ja, ni förstår själva, det blir KASS), eller också beskära bilden, så att själva objektet fyller ut bilden mer. Det enda som räknas är den optiska zoomen.
    (Det här med zoom är egentligen bara ett mått på hur stort brännviddsomfång som objektivet har, inget hur nära man kommer någonting, även om det till kompaktkameror brukar benämnas att kameran har exempelvis 10x zoom. Det som spelar roll hur nära man kommer är alltså brännvidden. A200 har en brännvidd på 28-200 mm eller 7.1x zoom. Ett 70-200 objektiv har bara 2,85x zoom, men maxbrännvidden är ändå samma och man kommer lika “nära”.)

    Det finns en riktig bra och omfattande recension av just A200 här: http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa200/

    /Daniel

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 07:04

    Räcker 300 mm för att kunna ta bra nära surfbilder? Det är i så fall vad du kommer upp till med A200 plus telelins och optisk zoom? Hur mycket kostar inte en 600 -800 glugg som sportfotografer använder?
    Per-Arne

  • basse

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 07:28

    Vad använder du då Danne2?? Dina bilder är alltid så skarpa och fina i färgerna.

    -Basse

  • surfen

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 08:00

    Har en Olympus 8080UZ som jag är riktigt nöjd med 5x zoom men ej utbytbara objektiv, en sådan kamera får du för runt 6500kr nu.
    Börjar själv att snegla på en Olympus E300, där man kan byta objektiv. Men vid en närmare koll vad objektiven kostar så var det bara att lägga ner .

  • canoya

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 08:24

    Canons digitala systemkameror (i alla fall 300D och 10 D) har en CCD som är mindre än en vanlig filmruta vilket gör att objektiven kommer att verka ha 1,6 gånger längre brännvidd än vad står på dem. 300 mm x 1,6 = 480 mm vilket nog räcker ganska långt för surfbilder.

    Jag läste ett ganska utförligt (det tog två timmar att läsa det) test där EOS 300D jämfördes med EOS 10D och visst har den dyra betydligt mer inställningsmöjligheter. Men man ska nog vara väldigt avancerad fotograf för att kunna utnyttja dessa. Det är samma CCD i båda modellerna så att det gör ingen skillnad på upplösningen. Den skillnad som jag såg som kan ha betydelse vid surf-fotografering är att 10D kan ta seriebilder med kortare intervall och dessutom har större buffertminne så att man kan ta serier med fler bilder. Och det kan ju kanske vara värt lite pengar.

    Jämför man digitala systemkameror med kompaktkameror så är det en enorm skillnad i sökaren som gör att man har lättare att ta bra bilder tack vare att man ser bättre vad det är man fotograferar.

    Jag är riktigt sugen på en 300D, speciellt som jag har en gammal EOS med 100-300 zoom så att jag inte behöver köpa nåt dyrt objektiv.

  • johan

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 08:43

    Svar till:


    När det gäller objektiv så är väl det mest prisvärda surfobjektivet Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II (ett jävla långt namn , men det är viktigt att det är just det här objektivet. Finns versioner av detta som är betydligt sämre (och billigare)). Kostar ca 1800 kr i Tyskland och 2100 kr i Sverige.

    [/ QUOTE ]
    Jag har nyligen köpt en Nikon D70 och skall komplettera med ett 70-300.
    I den research jag gjorde på nätet kom jag också fram till just det objektivet.
    Men jag skall via en polare köpa det i USA och då kostar det bara 209$ laugh.gif

    Johan

  • styret

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 10:57

    med riktig slutare (jävligt kasst formulerat av mej och jag vet inte om jag kan förklara det bättre egentligen men sak försöka) menar jag en slutare som öppnar och stänger sej “på riktigt” oavsett om den aktiveras mekansiskt eller elektroniskt.

    jag kan iofs ha fel (det är ju inte ovanligt…), detta kan vara en gammal funktion som nu är åtgärdad på “alla” nya digitalkameror men det som iallafall var felet på digitalkameror för nått år eller två sen var att man istället för att ha en slutare framför det chippet så aktiverade man bara chippet istället för att ha det aktivt hela tiden och öppna slutaren.

    nu finns det ju kompaktkameror med riktig slutare som sagt och det kanske tillochmed är helt förbi med att bara aktivera chippet.

  • danne2

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 12:32

    Ok Styret, då vet jag vad du menar.
    Alla kameror som har förhandsgranskning har en elektronisk slutare. Alltså, alla de kameror där man kan se på LCD-skärmen i realtid när man tar bilderna. På digitala systemkameror kan man ju inte det, eftersom slutaren och spegeln är framför sensorn.

  • danne2

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 12:39

    Svar till:


    Vad använder du då Danne2?? Dina bilder är alltid så skarpa och fina i färgerna.

    -Basse

    [/ QUOTE ]

    Tack för det!
    Jag har tidigare använt en Canon D60, men har nyligen bytt till en Canon 1D. Använde först ett Canon 80-200/4.5-5.6 II objektiv, men bytte det för ett halvår sen till ett Sigma 70-200/2.8 EX.
    Men det är lite kort för att funka riktigt bra för surffoto. Runt 400-500 mm skulle behövas… crazy.gif

    /Daniel

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ?Digital Systemkamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.