Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

  • ursuspolaris

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 23:12

    Hej, Några läxor från en Rookie:
    1. försök få till en kurs, om du skulle dö av någon dumhet så kan du ju inte kita mer 🙂
    2. Går det inte att få till en regelrätt kurs, se till att du årminstone har någon som visar dig hur du riggar, launchar och landar.
    3. ÄR du typen som gärna hittar på egna lösningar; börja med att köpa en beggad Kite, dina lösningar blir billigare då…
    4. Ha för djävulen hjälm och impact väst på dig om du ska hitt på stolligheter.
    5. Ha hjälm och impact väst på dig även om du inte hittar på stolligheter
    6. ta tid på dig de först gångerna du launchar, kolla riggning, att du har lagom drag i kiten att det är fritt LÅÅÅÅÅÅÅNGt ner i vind flera gånger
    7. Nybörjar mistag 1A vid launch av kiten: att man blir rädd och spänd och drar bommen helt åt sig, med följd att kiten inte alls stiget till väders först utan vandra ner i vind för att sedan sticka med en djäkla kraft
    8. det finns massor av olika säkerhets system, se till att du lär dig ditt eget först
    9. leachen är det första du kopplar på dig och det sista du kopplar av dig
    10. Köpen en billigare beggad kite och lifta hit ner till skåne och ta en kurs!

  • viktor77

    Gäst
    12 maj, 2011 vid 08:01

    Det är många nybörjare nu på stränderna i Skåne. I helgen launchade jag minst 20 stycken nere i Falsterbo och hälften gjorde det väl rätt (och därmed säkert). Jag fick också hjälp med launch, vilket också inte alltid vara stabilt. Så här kommer min tips:

    Gå vinkelrätt ut från där du riggade bommen. Personen som hjälper dig att launcha väntar att lyfta kiten innan du nått din position. När kiten lyfts upp är det den personen som håller i bommen som kontrollerar vinden i kiten. Alltså personen som lyfter upp kiten ska inte röra på sig, iallafall inte om det finns utrymme för launch.

    Är du personen som lyfter upp kiten, vandra inte med den som håller i bommen eller på annat sätt styra kiten. Det är upp till den som håller i bommen att få rätt tryck i kiten. Se till att få tryck i kiten och att det känns att den vill flyga upp. Du ska bara behöva göra små styrningar för att kiten ska lyfta. Måste du göra kraftigare styrningar står du för vinkelrätt mot vinden och har inte tillräckligt med kraft i kiten. Ge tummen upp och lyft kiten långsamt. Gör inte tummen upp innan du känner att du verkligen har kraft i kiten, annars kommer den falla med vinden och i värsta fall fånga vinden igen längre ner i powerzonen.

  • lima-ko

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 08:37
    viktor77;655003 wrote:
    Det är många nybörjare nu på stränderna i Skåne. I helgen launchade jag minst 20 stycken nere i Falsterbo och hälften gjorde det väl rätt (och därmed säkert). Jag fick också hjälp med launch, vilket också inte alltid vara stabilt. Så här kommer min tips:

    Gå vinkelrätt ut från där du riggade bommen. Personen som hjälper dig att launcha väntar att lyfta kiten innan du nått din position. När kiten lyfts upp är det den personen som håller i bommen som kontrollerar vinden i kiten. Alltså personen som lyfter upp kiten ska inte röra på sig, iallafall inte om det finns utrymme för launch.

    Är du personen som lyfter upp kiten, vandra inte med den som håller i bommen eller på annat sätt styra kiten. Det är upp till den som håller i bommen att få rätt tryck i kiten. Se till att få tryck i kiten och att det känns att den vill flyga upp. Du ska bara behöva göra små styrningar för att kiten ska lyfta. Måste du göra kraftigare styrningar står du för vinkelrätt mot vinden och har inte tillräckligt med kraft i kiten. Ge tummen upp och lyft kiten långsamt. Gör inte tummen upp innan du känner att du verkligen har kraft i kiten, annars kommer den falla med vinden och i värsta fall fånga vinden igen längre ner i powerzonen.

    Mycket bra förklaring.

    Ytterligare ett tips är att titta på kiteduken, när kiten inte är i vindfönstret kommer duken fladdra som bara den, gå några steg uppvind och när kiten äntrar vindfönstret kommer duken bli spänd, blåser det mycket kan man oftast launcha redan då, blåser det lite mindre kan ytterligare 1-3 steg uppvind behövas. Försök känna kraften i kiten genom händerna.

  • are-aret-runt

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 09:04

    Kolla nu börjar det rulla in en hel del bra och konkreta tipps.
    Tusen tack killar ni ska veta att det uppskattas som faan.

    Limo-ko säljer ni den på avbetalning? God bless Klarna för det är den enda anledningen jag har råd med en sån här leksak.

    Kjello fo real eller är det ett skämt? Hade gärna sett en bild på hur det ser ut och en lite mer ingående förklaring på hur det funkar.

    Ususpolaris fett nice av dig och droppa en tänka på lista.
    Om man inte har en impaktväst går det bra med en överdrivet tjock flytväst?
    Och om jag har förståt det rätt så ska man dra bommen ifrån sig för att få mindre kraft i kiten stämmer det?

    Viktor77 mycket bra tipps tusen tack det där måste jag lära min tjej för det är antagligen hon som kommer starta och landa mig.
    Vad betyder vinkelrätt?

    Hur mycket måste det blåsa för att en kite på 12kvm ska precis lyfta?
    Alltså hur lite måste det blåsa för att ktien ska lyfta precis så jag kan träna lite?

  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2011 vid 09:41

    Nytagen Bild här; så här ser det ut, ett helt år har gått sen jag pumpade upp dom.
    [IMG]https://lh4.googleusercontent.com/_JBZBQOaJDLc/TcuoDjqWPMI/AAAAAAAABHM/7v-W4jMHyD8/s640/Simdynor%20p%C3%A5%20shinn.JPG[/IMG]
    Det va ett tips jag läst om, han sa det funkar jättebra, finns liknande special att köpa dyrt,
    billigt, simdynor för barn att ha runt armarna, köp två, så har du en dyna som reserv.
    man ser brädan i vågorna bättre för den vänder upp sej, orange blåsor upp,
    vinden blåser på simdynorna så brädan driver snabbare,
    själv hamnar man längre ner i vind efter en vurpa, lugn, brädan kommer snart närmare.

  • regfellow

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 10:00

    De e fint med Gettolösningar! =]

  • regfellow

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 10:08

    Kolla in Progression – Beginner videon. Där visar de tydligt hur vindfönstret fungerar med klocka och allt! Vinkelrät är 90 grader. Om du har vinden i ryggen så rakt ut till vänster eller höger så vinkeln mellan vinden och linorna till kiten blir 90.

    Se till att din tjej (och alla andra) befinner sig upp i vinden och håll aldrig i linorna.

    Mellan 5-7 m/s, dock måste man även ha koll på vindbyar, då vinden ökar kraftigt en stund.

    Tänk på att ett objekt påverkar vinden x100 sin höjd i vindens riktning och x10 upp vind och de kan bli väldig turbolens. Vinden kan gå ner till 0 och sedan direkt gå upp till 10 m/s.

  • are-aret-runt

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 11:58

    Men om det blåser under 5m/s då är det ingen ide jag drar ut lr?

    Går det bra om jag lär mig och handskas med kiten i vattnet lr är det bäst om jag börjar på land?

    Deet va en fiffig ide. Trodde du drev med mig först men nu när jag förstår till vad det är så tycker jag det värkar som en bra ide.
    Är det lättare att starta om man har dom också? eller blir det kanske svårare?

  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2011 vid 13:04

    Kan inte tänka mej att bubblorna påverkar start något, men har inte kitat med brädan än,
    bara övat på jättestora sandstränder, och bodydraggat utan bräda.
    Inga problem hittills,

  • are-aret-runt

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 13:20

    Där jag tänkte börja öva så är det både ett tåg spår och el stolpar typ 100 m från där dom brukar hänga.
    Men en känsla jag har är att det är säkrare om jag lär mig hur kiten fungerar genom att boddydragga.
    Är det en idiotisk ide att börja så eller kan det vara smartare än starta på land?

  • viktor77

    Gäst
    12 maj, 2011 vid 13:28

    Det är svårt att hålla en 12m kite i luften om det blåser mindre än 5 m/s. Bästa vinden att öva med en 12:a är runt 7 m/s. All flygövning med kites ska göras i vattnet. Launcha kiten på stranden och gå sedan varsamt ut i vattnet med kiten halvlågt. Öva på att bodydragga i midjedjupt vatten och träna på vattenstart utan brädan.

    Kitesurfing har en sjukt brant inlärningskurva, så ha tålamod. Välj en spot som har plattvatten och gott om utrymme, så lär du dig mycket snabbare än i vågor på djupare vatten. Du behöver inte lära dig speciellt mycket teori för att komma igång med kitesurfing, men teorin är väldigt viktig för din och andras säkerhet.

  • nille85

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 15:44

    Har läst den här tråden till och från för att se hur detta utvecklas…verkar som om du helt slopat idén med att ta en kurs, eller försöka hitta någon som kan hjälpa dig komma igång i alla fall. Du borde kunna få tag på en kurs eller någon villig att ge dig en genomgång i Östersund, vilket ju inte är galet långt från Åre. Jag är nämligen 100% säker på att det finns kitesurfare i Östersund!

    Jag säger inte att du inte kan lära dig själv med hjälp av videor, forum etc. (eftersom det finns folk som lyckats med detta), men däremot kommer du spara fruktansvärt mycket tid genom att gå en (kort) kurs. Det du behöver är egentligen bara en genomgång av prylarna och någon som lär dig grunderna för hur kiten ska kontrolleras. Skulle gissa att det krävs minst 10 ggr mer tid i vattnet om du försöker lära dig själv. Dessutom finns en överhängande risk för att du efter några misslyckanden på egen hand helt ger upp kitesurfing p.g.a. ren rädsla, då det är rätt skrämmande mycket kraft (tyckte jag i alla fall då jag började) första gångerna man provar och inte har så bra koll på kiten, vilket resulterar i en och annan flygtur då man ska lära sig starta.

    Skriver inte detta för att skrämma dig utan snarare för att du ska få mer användning för dina prylar och snabbare kunna ha roligt med dem. Dessutom tror jag risken för att du lägger allt på hyllan är väldigt stor ifall du inte får någon form av introduktion…

    Hoppas allt går bra och att du kommer igång med kitandet för det är riktigt jävla roligt 😉

  • are-aret-runt

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 12:39

    Tjena igen killar.
    Tack ennu en gång för alla era tips och grejer jag ska tänka på.
    Nu visar det sig som att jag kanske får köra med en 10 kvm kite ett tag tills dom får in 12 kvm på lager igen.

    Så då undrar jag hur mycket det måste blåsa för att jag presis ska kunna lyfta den alltså inte kiteboarda utan bara lyfta den från marken och lära mig handskas med den.
    Sen så undrar jag hur bra den hära selen är http://www.areaventyr.se/ion-kite-waist-harness-apex-2010-svart-p-706-c-164.aspx
    Är det stor skillnad på en sån sele och en sån warrior lr va dom heter??

  • are-aret-runt

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 19:25

    Jag undrade också om man köper en sån här kan man köra naken under lr måste man ha kläder under den. Bor i Åre och det e rätt kallt här.
    http://www.surfspot.se/torrdrakt-mystic-force-dry-suit-2010-2011.html

  • jenselias

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 21:14

    Torrdräkten är bara ett vattentätt skal. Klä dig som i skidbacken, nästan.

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.