• anonym-anvandare

    Medlem
    9 december, 1999 vid 16:42

    det är vinter…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 december, 1999 vid 18:16

    Ja, den här har en IQ spärr – för att stoppa inlägg från aphjärnestadiet – ;o)

    fattar inte vad du gnäller på – precisera kritiken!

    har jobbat med design av datorprogram i säkert tio år. Den här konfen är hästlängder bättre än den gamla vad gäller funktionalitet, design osv.

    Den gamla var ju ett helt sanslöst hemmahack???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 december, 1999 vid 12:05

    Dork…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 december, 1999 vid 12:36

    Japp,

    Jag håller med.
    Vill inte direkt säga att den suger, men det var roligare att följa den gamla konfen.
    Lättare att överblicka.
    Den var inte direkt cool, men den var clean och klockren helt enkelt.

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 december, 1999 vid 14:47

    Jag hittar bara en störande detalj. Det är att inläggen hamnar i “fel” ordning, både som direkta svar och som underrepliker. Det är ju ett jädra pyssel att ta sig genom en diskussion i rätt kronologisk ordning. På den gamla konfen hamnade väl de nyaste inläggen längst ner. Det tyckte i alla fall jag var bättre. När det gäller hastigheten tycker jag inte det är några som helst problem, trots att jag sitter och kör med ett 33.6-modem. Mitt råd till de som tycker det går för sakta med modem är att prova en annan pool eller testa något annat abbonemang. Exempelvis vissa Tele2-pooler är ju hopplöst överbelastade.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 december, 1999 vid 14:51

    Nä nu kan jag inte hålla mig. Detta är en TYPISK synpunkt från en introvert hackerhjärna. “jag har arbetat med design av dataprogram i 10 år”. JASSÅ? Låt mig då ställa en fråga. När du utvecklar GRÄNSNITTET för dina dataprogram, sitter du då och bygger in “IQ spärrar” för användarna?? Det var det dummaste jag hört. En av de mest GRUNDLÄGGANDE regler för att bygga funktionella gränssnitt är att “ANVÄNDAREN HAR ALDRIG FEL ELLER ÄR DUM”. Det här är bara ett sätt för designern att skylla ifrån sig! Bygg för katten dina program/applikationer så att användaren begriper hur det skall användas. Behöver man lägga onödig energi på att förstå hur konstruktören har tänkt sig, ja då är det inte mycket till program. Det är ju “NYTTAN” man vill åt.

    Vaddå “nyttan”?

    Jag skall ta ett exempel. Man köper en bil för att på något sätt transportera sig från en punkt till en annan (sportigt eller praktiskt spelar ingen roll). När man sätter sig i bilen vill man inte behöva leta efter tändningslåset, ratten eller växelspaken. Skall man enligt ditt sätt att tänka då bygga in en “IQ spärr” genom att sätta tändningslåset under stolen, så att “idioter som inte fattar detta kan starta bilen”. Eller, “är man så dum skall man ändå inte ut på vägarna”.

    “Nyttan” med konfen är ju faktiskt att man snabbt och enkelt vill dela med sig av sina synpunkter, läsa andras åsikter och ha möjlighet att svara och föra disskussionen vidare. Faktum är att den gamla konfen var både snabbare och mer överskådlig och krävde inte samma “inlärningskurva” som denna. Visserligen var den inte lika snygga att se på men det är en helt annan fråga, då pratar vi formgivning.

    Mitt förslag är att man behåller strukturen och gränssnittet för den gamla konfen och istället lägger lite tid på att formge den så den ser mer tilltalande ut.

    Jag skulle kunna hålla på i evigheter och gå in på alla detaljer som gör den gamla konfen bättre än denna, men det skall jag bespara er.

    I vrede

    dr. GRÄNSSNITT



    “Ja, den här har en IQ spärr – för att stoppa inlägg från aphjärnestadiet – ;o)

    fattar inte vad du gnäller på – precisera kritiken!

    har jobbat med design av datorprogram i säkert tio år. Den här konfen är hästlängder bättre än den gamla vad gäller funktionalitet, design osv.

    Den gamla var ju ett helt sanslöst hemmahack???”

  • n

    Medlem
    10 december, 1999 vid 18:55

    Tja, lite kul att höra det här när man just gått igenom en kurs i gränssnittsutvärdering och redesign!

    Det naturliga förloppet för en sajt är kontinuerlig utvärdering och redesign.

    Från bara fem användare får man in 75% av designmissarna och ni har redan nämnt några. En del av dessa är mer eller mindre lätta at implementera. Det viktiga är dock att man presenterar förslag på design-ändringar före man implementerar dem i den riktiga versionen. Det kan uppstå grava misstolkningar mellan användare och gränssnittstillverkare.

    Det är klart att en design riktar sig till en viss typ av användare och användning och det är ju befogat att göra på ett sådant sätt.
    Det vore i och för sig bra om det finns en förklaring till vilken sorts användning som uppmuntras med speciella gränssnittslösningar så att vi användare kan utnyttja gränssnittet fullt ut.
    Ibland tar användare genvägar eller omvägar för att ett gränssnitt inte lyckas presentera sin funktionalitet bra.

    Jag hjälper hjärna till.

    -n-

  • n

    Medlem
    10 december, 1999 vid 19:34

    om man surfar runt lite finner man att det finns en jävla massa saker de flesta aldrig kommer att upptäcka och det saknas smarta lösningar för de som blir vana.

    man blir lätt irriterad att det tar så många steg att göra något. men jag gillar helhetsintrcket … det är i och för sig så jäkla snällt blått… vilket skulle gör att man känner sig lugn och sansad, inte gör något förhastat (anledningen att bankomater har samma färg) – skönt för underhållskillarna(?tjejerna) men trist för oss

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 december, 1999 vid 20:21

    Ähh….sluta nu din nypluggade figur. Den blå färgen är inte till för att lugna folk. Om du kan din färglära vet du att blått står för trygg, konservativ och pålitligt (därav blått till BANKomater). Färg som har lugnande inverkan är milt gröna och beiga färger….samtliga örlogsfartyg (krigsbåtar) är invändigt målade i dessa färger för att motverka stress som uppstår i krigssituationer.

    dr. GRÄNSSNITT/GRAFISK DESIGN

  • tt

    Medlem
    10 december, 1999 vid 22:40

    Sluta gnäll, så fort du går in och läser ändra till flat mode, så kommer allting upp ungefär som det var på gamla konfen. En otroligt skön grej med den nya är att vi hitills sluppit det jobbiga tjafset Haga v/s Varberg.

    Rock n roll

    TT

  • n

    Medlem
    10 december, 1999 vid 23:54

    det var allt

  • paddy

    Medlem
    12 december, 1999 vid 11:20

    Se där, Äntligen nåt som kunde komma med ett vettigt inlägg, ett inlägg som ledde till ett bra tips…
    Tack ska du ha

    4,7

    Surfers Workshop

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 1999 vid 14:03

    Ett verkligt stort problem är att det är ytterst få som kan koppla läsbarhet, visuell komfort och visuell prestation till begrepp som, radians, luminans kantskärpa, fill-factor, färgojämnhet, lysfärger, ytfärger, …………….. etc. vid bedömning av bild och text på bildskärmar
    Och det måste man om man skall göra stora perceptuella studier på läsbarhetsförståelse, visuell komfort eller visuell prestation.
    Blå färger!! vilket färgsystem då? NCS, Munsell, CIE La*b*, CIE u´,v´?
    Vet ni hur beslutet om bankomaterna till syvende och sist togs och vilka som låg bakom?
    En matematik där 1+1 ibland är 2 men ibland är 3.37 fungerar ju inte eller hur. Det blir ju som att bedöma musik utan att veta vilka instrumenten är som spelar.

    Men utseendet på konferensen är inget stort problem alls, den fungerar ju uppenbarligen, det verkligt stora problemet är: Varför rippar ingen Riddarfjärden i hård vind nuförtiden. Varför kan svenskar inte göra lika bra instruktionsvideor som Tyskarna? Varför finns det ingen “Åka Windsurfing” när det finns “Åka skidor.” Varför finns det så få svenskdrivna Windsurfingstationer i Medelhavet etc. Varför har inte vi innomhustävlingar i tex Globen? Vilka är de svenska surfbrädorna och seglen?
    Enkelt Sverige har många duktiga Windsurfare men ligger ljusår efter tex Tyskland vad gäller W-surfing som sport. TV-serien Gegen dem Wind är ett exempel.

    W-surfing som företeelse i Sverige ligger ca 20-30år efter skidor/snowboards och det märks mest på den totala prylhysterin. Så var det med skidor också för länge sen men lyckligtvis har det mesta gått över.
    Är du riktigt duktig så räcker det med ett äldre VX Ltd eller hur?
    Det finns inga långsiktiga visioner för Windsurfing i Sverige det märks rätt så tydligt faktiskt vore det så, så skulle ju SBF blomstra och alla vara beredda att pröjsa 100:- för Marcus Trapps helt suveräna Vind & Vatten.

    Det är bara att inse vi ligger grymt efter, men ett ljus i det här halvmörkret är faktiskt Konferensen. Därför till du/ni som fixar Konferensen: Vågen.

    PS
    När få vi se den första svenska Windsurfaren som seglar grymt avslappnat? Spana in den Tyska instruktionsvideon för “nybörjare” med Rush Randle så förstår du direkt. Ett tips till nästa Wave Classic??

  • n

    Medlem
    13 december, 1999 vid 00:56

    förutom resten av ditt inlägg måste jag ändå dissa dig för det du skrev först.

    Här kommer dissningen

    Det är inte
    “läsbarhet, visuell komfort och visuell prestation till begrepp som, radians, luminans kantskärpa, fill-factor, färgojämnhet, lysfärger, ytfärger, …………….. etc. av bild och text på bildskärmar”
    som bedöms. du är konfunderad! det är helt enkelt om det är lätt eller svårt, bra eller dåligt som vi alla personligen kan säga som bedöms. det är enkelt att bedöma och går lätt att implementera med studie och redesign.

    Försvara inte ett slut för utveckling. Du drar ner dig själv, och något bättre tar över.

    Utveckling och inga spärrar skulle lösa vindsurfingen i sverige som du beskriver den.

    men visst, lite verklighet och pessimism skadar inte :=)

    -n-

    ps skulle jag kunna låna den där tyska videon nyb…? ds

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 december, 1999 vid 15:20

    Visst går det att göra verkligt bra preferenstester men går du ett steg
    djupare så uppkommer frågan vad var det man egentligen såg och bedömde och vilka bedömde? då blir det garanterat knepigare och en rad olika kompetenser måste samverka

    Inte pessimism tvärtom. Om man vet vad vi står idag och varifrån man kan få influenser så öppnar sig mängder med möjligheter för svensk windsurfing. Vem startar tex windsurfingens “Sälen” med massor av HiFly Maxx, Gecko 298 och barnriggar och uppåt… Vem sätter den första flatvattenvolten på Riddarfjärden? Vem har en radarpistol för speedtävlingar………. Trycker du på rätt knappar kommer W-surfing att explodera, jag har tex inte träffat nån som inte vill lära sig Windsurfa oavsett ålder. Och notera också avsaknaden av “stora fiskar”, jag har seglat ovanför en i varmare vatten och tro mig i det läget är man ruskigt liten och rädd och överlycklig att man står på en otippbar HiFly Maxx i lätt bris.

    Självfallet får du låna Rush Randles otroliga instruktionsfilm, den filmen och Peter Hart´s Simmersponsrade Comfortable fast flyttade fram “nybörjaren” en hel säsong. Notera hur otroligt avslappnat Rush seglar.
    Speciellt den långa sekvensen med kameran monterad bakåt på brädan i hög fart. Bildkvaliteten är högsta tänkbara.
    Fast jag tror nog att du har mer behållning av Peter Harts film om hur man seglar i >40 knop verkligt kontrollerat. Förklarat i molekyler med engelsk humor. Notera att Herr Hart varit elitgymnast. Den filmen är ljusår över min nivå men jag köpte den för att kunna segla ifrån grannens (data konsultens) Flipper. Jag har 7 knop kvar.
    Du kan ha filmerna ett tag “tre stycken” för jag har fullt upp med att glo på mina “wasserstart och carve-videor” dvs nästa steg till våren.

    Gör så här: På konferensen gå till: Instruktionsfilm – fråga till “anonymous “Anonymous 0 Sat Dec 11 12:47:23 1999 där hittar du ett mail. Ni få komma överens hur ni fixar med videorna mellan er.
    Det gör inget om dom går ut på en turne, det är bara bra för jag tänker tom på tyska nu när jag försöker lära mig “orm-segla” som dom lär ut på Tyska videon.
    photac@telia.com

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.