Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

  • Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

    Publicerad av jlhp på 5 juli, 2016 vid 17:21

    Allt om Div II, Rundbottnat, Div 2, D2, DII, Division II, Division 2!

    Hej!

    Har inte hittat så mycket om division II här på konfen och tycker det hade varit roligt om det går att ändra på det. Tänker mig att tråden kan få rymma “allt” om dessa racingmaskiner 🙂

    Till exempel:
    Material: brädor, riggar och tillbehör.
    Reparation och underhåll
    Seglingsteknik
    Historik

    Några länkar jag hittat hittills:
    http://www.opendivision2.org/
    http://www.lbwindsurfing.com/

    Min egen största utmaning ligger för närvarande i att få tag i en bräda. Nästa blir väl att lära mig stå kvar på den…

    Alla skakar på huvudet när jag berättar om min nya/senaste idé så jag vill försöka motivera mig genom att dra lite av min egen historik (ja, antagligen skrattar man dessutom bakom ryggen på mig men det är jag van vid, det är ju nu nästan 35 år sedan vindsurfing var inne):

    Jag trillade dit i mitten på 80-talet, hamnade direkt i funboardträsket och har följaktligen tillbringat de senaste 30 åren av mitt liv i väntan på vind.

    Succesivt har jobb och familj ätit upp allt mer av tiden och jag har försökt kompensera genom att köpa större brädor och segel :santa:. Försommaren i år har varit en katastrof surfmässigt för mig så började hjälplöst fundera på att kasta bort ännu mer mödosamt ihopsparade kronor på ännu större bräda och segel (typ Formula eller JP Superlightwind), när vägen till frälsning plötsligt uppenbarade sig för mig. Rundbottnat :shocked:!

    Rundbottnade brädor är gjorda för att INTE plana och häpp, skulle man kunna slippa planingsnojan (man är på jobbet, ser träden som rör sig i vinden, men är det tillräckligt för att plana? Och framförallt, kommer det att vara tillräckligt för att plana efter jobbet? Ja, ni vet väl svaret lika väl som jag… :mad:). Ja, man kanske rentav för första gången skulle kunna få uppleva hur det är att leva som en normal människa som sysslar med normala sporter som man kan utöva på bestämda tider inplanerade i förväg!

    Jag har i alla fall en surfkompis som också tänt på idén och råkar ha en gammal 80-talspråm som vi testat. Succé. Kom ner till stranden för att surfa i stekande solsken, 25 grader varmt och en varm, lätt bris medan vi riggade och hjälptes åt att släpa ner pråmen i vattnet – härligt, har aldrig tidigare upplevt det i Sverige! Det är ju förvisso en helt annan sport jämfört med vågsegling men vi blev båda positivt överraskade av hur roligt och härligt det faktiskt var att glida runt i solskenet. Och, som grädde på moset, brudarna som flockades runt om oss efteråt när vi släpade upp pråmen igen!

    Nu bor det ju en liten prylnörd någonstans längst inne i själen (det är kanske egentligen därför man håller på med just vindsurfing, det är ju i alla fall inte för att få surfa…) så man vill ju ha bättre grejor än en gammal 80-talspråm i lättvinden, alltså en rundbottnad bräda.

    Min kompis har en riktig vän så han har lyckats få en Crit D2:a! Tyvärr sorgligt sprucken både här och där så i behov av omfattande reparation. Återkommer med den så snart jag har lite bilder att lägga upp.

    Så, nu är ordet äntligen fritt.

    Väl mött alla 🙂

    jlhp svarade 7 år, 1 månad sedan 18 Medlemmar · 105 Svar
  • 105 Svar
  • mes

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 08:02

    Exakt samma läge här! Hittade en Tornado som jag ska fixa till seglingsbart skick asap. Har ett litet hål i brädan, saknar mastfot, halkskydd…hahaha säkert, remmen till centerbordet död. Lite pill mao. Tre segel har jag plus mast och bom. Hoppas på premiärtur inom en vecka. Ser ju ut som det ska bli skitväder på västkusten så det lär bli lite tid att tillbringa i källaren.

  • barkis

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 19:18

    Tja,

    Har en Lechner L3’a som jag seglat kanske ett par gånger per år.
    Underbar bräda ffa under 6m/s.
    Hade lite flax och hittade den på Blocket för runt 6år sen för 2 kalla.
    Tidigare har jag ägt en Davidsson som jag dumt nog kastade, och en CritD2 som jag också dumpade.
    Kör med ett 9.5m2 Tushingham XR Raceboard segel, som funkar fint.
    På jakt efter en Lechner A390 eller Davidsson om nån vet någon som finns till salu.
    Bifogar en bild på min bräda, som även finns med på:
    http://pavdivision2.blogspot.se/p/identifiez-les-planches-open-division-2.html
    som är en bra site för Div2 nördar.
    [IMG]http://2.bp.blogspot.com/-iSVBwWKOP30/UKvaXZWhPfI/AAAAAAAABe8/i4xRWixte48/s1600/sem_20011_08_05+292.JPG[/IMG]

  • mes

    Medlem
    24 juli, 2016 vid 10:23

    Min Tornado är fixad till seglingsbart skick. Premiär så fort skitryggen är bättre. Jag ska snygga till den under vintern. Det blir till att leta lämplig rigg nu. Vill inte lägga massa tusen på en ny innan jag har “fastnat” så en beggad gammal racerigg på 7.5 känns intressant. Tycärr har de flesta hamnat på tippen. Skulle den stora konariggen funka? De e la ok och segla med de gamla riggarna med 1 km lång bom men nja…

    Jag har plastat i en vanlig M8 plugg istället för mastfot enligt sista bilden nedan. Två pyttehål lagade.

  • dendrite

    Medlem
    24 juli, 2016 vid 12:30

    Var ute i skärgården och åkte med familjens gamla Speedy Murena i vind som inte kan ha varit mer än 4 m/s – det är ju fantastiskt kul att ha en sådan bräda att plocka fram när man ändå inte kan plana med modern utrustning.

  • barkis

    Medlem
    27 juli, 2016 vid 09:12

    Här kommer en inspirerande film om D2 segling från Frankrike:
    Många fina sekvenser i filmen.

    https://www.youtube.com/watch?v=mN3u8gdrvcY

  • jonasdv

    Medlem
    6 augusti, 2016 vid 06:42

    Kul att det finns seglare med intresse för D2. Jag återupptog brädsegling för några år sedan. D2 blev tävlingsklass igen förra året med moderna segel på 8.5/9.5m2. Jag har byggt några prototyper anpassade för tidigare planing tack vare de större seglen. De nya brädorna är mycket stabilare än mina gamla designer från 80-talet. Planerar att vara med på europamästerskap för D2 om ett par veckor.

  • swe-496

    Medlem
    6 augusti, 2016 vid 11:28

    Härligt Jonas.
    Har du några bilder på dina nya brädor?
    Vad skulle en bräda från dig kosta?

  • jonasdv

    Medlem
    6 augusti, 2016 vid 20:15

    Priset beror på byggmetod och tänkbart antal. Just nu har jag svårt att bedöma hur stort intresset är för D2. Jag hoppas få mer koll på europamästerskapet. Kan återkomma med bilder.

  • jlhp

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 13:43

    @Barkis 740363 wrote:

    Här kommer en inspirerande film om D2 segling från Frankrike:
    Många fina sekvenser i filmen.

    https://www.youtube.com/watch?v=mN3u8gdrvcY

    Grym rulle 🙂

  • jlhp

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 13:46

    @Barkis
    Lechnern ser härlig ut, var rädd om den…

  • jlhp

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 13:48

    @Mes
    Gott mos! Den dan jag har fått tag på en D2:a eller åtminstone fått kompisens Crit i seglingsbart skick hade det varit kul att segla tillsammans någon gång…

    Eller förresten, jag har precis råkat få tag i en longboard av onämnbar typ (i den här tråden :wink:). Kan dock säga att den är byggd av Guy Liljegren, ser ut att vara designad av Volvo i början av 80-talet, har det sexigaste kolfibercenterbord jag sett (800 g!) och väger 17,2-17,3 kg all up utan rigg men inkl mastfot. Det hade varit oerhört kul att få segla den mot en D2:a i lite olika förhållanden. Den behöver nog nya, mjukare centerbordsläppar innan den är sjöklar men sen…

  • jlhp

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 14:25

    Måste bara berätta om en fantastisk upplevelse:
    En kompis och jag åkte upp till Stockholm i torsdags och fick under flera timmar provsegla JonasDVs brädor, både gamla och nya, tillsammans med Jonas, Jonas son, och Rikard Almqvist! Vilka gästfria, vänliga och trevliga människor. vilken vacker plats, vilka seglare och vilken härlig seglingsupplevelse! All lycka till på EM 22-27/8 i Brest! Se opendivision2.org för info och länkar om EM.

    För min egen del blev det ett positivt besked i den meningen att det inte alls kändes omöjligt att segla D2:a, trots att jag inte badat så mycket sen jag började surfa, det krävs bara en massa timmar på vattnet… Så letandet fortsätter – någon gång skall jag äga och segla en D2:a.:smile:

  • mes

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 17:38

    @jlhp 740555 wrote:

    @Mes
    Gott mos! Den dan jag har fått tag på en D2:a eller åtminstone fått kompisens Crit i seglingsbart skick hade det varit kul att segla tillsammans någon gång…

    Eller förresten, jag har precis råkat få tag i en longboard av onämnbar typ (i den här tråden :wink:). Kan dock säga att den är byggd av Guy Liljegren, ser ut att vara designad av Volvo i början av 80-talet, har det sexigaste kolfibercenterbord jag sett (800 g!) och väger 17,2-17,3 kg all up utan rigg men inkl mastfot. Det hade varit oerhört kul att få segla den mot en D2:a i lite olika förhållanden. Den behöver nog nya, mjukare centerbordsläppar innan den är sjöklar men sen…

    Västkust folkrace! 🙂

  • mes

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 17:39

    Skulle vara kul att få lite visdom om vilka riggar från denna sida år 2000 man kan använda. Jag har ju de gamla seglen med bommen som sträcker sig ända till horisonten…

  • jlhp

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 20:22

    @mes 740564 wrote:

    Västkust folkrace! 🙂

    Eller hur:laugh: Min kompis har en Rocker hinkplastbräda och kompisens kompis en Järvinen 385…

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.