Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Dr Ding eller liknade i järnaffärer
-
Dr Ding eller liknade i järnaffärer
Publicerad av anonym-anvandare på 14 januari, 2005 vid 14:06Hej om man befinner sig långt från en surfaffär vad kan man köpa hos sin järnaffär som funkar som dr ding?
anonym-anvandare svarade 20 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Biltema har nåt Dr Ding-liknande. Finns även epoxy for mer seriös lagning.
-
Det fungerar utmärkt att laga mingre skador med, härdar på tio minuter. Har alltid en ligger i bilen för akuthjälp;=)
-
Gelcoat filler funkar bra, det kan du köpa på macken eller hos järnaffären. mkt bättre än dr ding som förövrigt släpper igenom vatten.
-
Biltema epoxi-kitt är billigt och skitbra. Jag använder den varje gång på Torö. Min brädan börjar bli ordentligt omplåstad nu. Köp Biltemas grejor!
-
Är det sant att dr ding släpper igenom vatten och att Gelcoat filler är bättre att satsa på?/Staffan
-
Har kört med Biltemas snabbepoxy/knådepoxy flera år inga problem, men jag skulle inte laga några större skador med det. Men lite små sprickor av mast och bom duger det utmärkt till. Får man en större skada så är det bara riktigt epoxy som gäller med microballonger/nytt skum, och snygga till det med lite gelcoatfiller om man vill det. Både gelcoat och epoxy kan man bryta av med lite färg så lyser inte skadan så mycket, men vem bryr sig? Bara det inte kommer in vatten för då måste det bort innan man täcker hålet.
-
Solar patch låter ju lite fel då det väldigt sällan är sol då det är brädpajjaförhållanden =) Men det kanske räcker med det UVljus som tränger igenom molnen. Biltema har nåt som heter superepoxi, det härdar relativt snabbt (typ en timme) och är tjockt så man kan bygga lite med det. För snabba tillfälliga lagningar har jag bara vanlig plastic padding som härdar på 2 min och går lätt att bända bort och göra en riktig lagning senare.
Itch dont scratch
-
Solares är ju också säkert men inte till större skador.
Logga in för att svara.