Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Draget igår mellan 12-15.30!!!

  • Draget igår mellan 12-15.30!!!

    Publicerad av above_the_law på 17 augusti, 2010 vid 08:31

    Draget sög fett igår!
    Inte för att det var kass vind (körde 11 c-kite från kl 12-15.30) MEN, det var minst tre som körde kurser och ca 10 övriga kitesurfare, 3-4 vindsurfare varav max 10 st visste vad dom höll på med och kunde behärska att följa vejningsregler mm.

    Dessutom började en lirare att hytta med näven åt mig när jag körde i lä om dom när han försökte lära sina bröder kita.
    Han tyckte jag var för nära och visade dåligt omdöme tror jag, men om det var någon jag utsatte för fara så var det ju bara mig själv!

    Dessutom började jag utifrånudden och körde fram och tillbaka där långt innan dom gick ut och placerade sig just där. Längre in i viken var det helt tjockt, samtidigt som att det blir alltför choppigt utanför udden för att öva RtB mm.
    Dessutom var dom givetvis precis där jag riggat videokameran på stativ och filmade;-(Nu ser man bara en stor jävla Northkite i vattnet och i luften framför kameran i ca 1 h tid)…
    …Fyyyyyyyyyy fan vad trött man blev!

    OBS!
    Visst, alla har rätt att vara på vattnet MEN, att köra kurser i Draget med i princip noll utrymme, sjuuukt byig vind och rak pålandsvind är ju för fan inte att visa gott omdöme!

    Ni som inte är utbildade kiteinstruktörer: Om ni alls måste hålla på, håll er till “säkra kitespots” om ni är rädda om allmänhetens, samt era elevers hälsa och liv!!!
    Första lektion i IKO: Check the spot, weather conditions and brief students well! If it looks dangerous to anyone around, choose another spot or cancel!!!

    Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt inträffar i Draget om det fortsätter så här och då är det slut på kitandet i nordostiga vindar här omkring (där ute bland “rikemanshusen”). Är faktiskt förvånad över att dom inte klagat mer så nära som vi faktiskt är ibland…
    Dessutom är start- och landningsplatsen på tok för liten och alltför nära både väg, hus och ledningar för att vara ok ur säkerhetssynpunkt!

    Ber om ursäkt för att jag lackade ur ordentligt och fick ur mig några väl “hårda ord”, men det var befogat (inte bra att hoppa lunchen;-)!
    Nästa gång kanske det är allvarligare saker som händer än ordväxling om samtliga inte tänker sig för…

    /Nicco

    above_the_law svarade 13 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • bennylundin

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 08:51

    hehe, röd och fet text, då är det allvar 🙂 gott nicco

  • above_the_law

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 08:55
    bennylundin;626192 wrote:
    hehe, röd och fet text, då är det allvar 🙂 gott nicco

    Just det ja:
    Röd text ovan är INTE ironi!

  • yann

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 09:18

    Då måste ironi få en annan färg. Nån ordning får det vara!

    Edit: Eller är det kanske?:
    Röd och fet text = allvar
    Röd text = ironi

  • snygging

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 09:47

    Eller som Daniel sa efter 1h bilkö och vi mötes av en vägg av regn i draget kl 18, nu FLYTTAR JAG!, bara att vända hem..

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 11:02

    Det är nog rätt många spots som faller bort som träningsspots med det resonemanget. Samtidigt som det kan vara jobbigt att ha instruktörer och elever runt omkring sig har vi ju alla vandrat den vägen, så när det är väderlek som bara medger ett fåtal spots får man nog finna sig i att dela dessa spots. Eller så undviker man ostasurfet, så löser jag sinnesron.

  • above_the_law

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 12:53

    Bra Yann, det är taget:-)!

    Yann;626203 wrote:
    Då måste ironi få en annan färg. Nån ordning får det vara!

    Edit: Eller är det kanske?:
    Röd och fet text = allvar
    Röd text = ironi

  • above_the_law

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 12:58
    sourra;626222 wrote:
    Det är nog rätt många spots som faller bort som träningsspots med det resonemanget. Samtidigt som det kan vara jobbigt att ha instruktörer och elever runt omkring sig har vi ju alla vandrat den vägen, så när det är väderlek som bara medger ett fåtal spots får man nog finna sig i att dela dessa spots. Eller så undviker man ostasurfet, så löser jag sinnesron.

    Svar: JA!
    Som jag skrev (enl IKO:s riktlinjer): If dangerous to anyone around “choose another spot or cancel!!!
    Så enkelt är det…

  • dabban

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 20:22

    IDAG så var de en ozone kite som flög upp på ett tak ,,, som tur var var rescuebunny (me) där på plats snabbt och klättra upp på en stege till taket och ingen skadades =)

    men det kunde slutat riktigt illla….

    varför ha kurser i draget ? tappar en elev kontrollen är det ett villa område och inte en strand han får äta..

    sluta hooka sweetspot med 🙂 plattvatten är till för kötta tricks inte för att ha kitekurs

  • above_the_law

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 07:18

    … “- Hate to say I told you so!”…
    Bra jobbat mannen!
    Surferlöööv to yah:cool2:


    dabban;626334 wrote:
    IDAG så var de en ozone kite som flög upp på ett tak ,,, som tur var var rescuebunny (me) där på plats snabbt och klättra upp på en stege till taket och ingen skadades =)

    men det kunde slutat riktigt illla….

    varför ha kurser i draget ? tappar en elev kontrollen är det ett villa område och inte en strand han får äta..

    sluta hooka sweetspot med 🙂 plattvatten är till för kötta tricks inte för att ha kitekurs

  • sourra

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 07:33

    Jisses… På en kurs?

  • byguy

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 06:06

    Kiten landade på taket till den husägare som klagade på att kitarna lämnade skräp efter sig.
    Vi måste alla hjälpa till att sköta om våra spoter (svengelska)! Jag tycker att Draget är en bra spot och kan vara riktigt rolig ibland. Föstör den inte!
    (min ålder ger mig rätt till att vara gnällgubbe)

  • above_the_law

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 06:43
    byGuy;626595 wrote:
    Kiten landade på taket till den husägare som klagade på att kitarna lämnade skräp efter sig.
    Vi måste alla hjälpa till att sköta om våra spoter (svengelska)! Jag tycker att Draget är en bra spot och kan vara riktigt rolig ibland. Föstör den inte!
    (min ålder ger mig rätt till att vara gnällgubbe)

    Bra Guy!!!
    Var går gränsen till gubbe? Jag måste väl också ha den rätten nu då va:tongue:

    Varför inte sätta upp en stor soptunna på spotsen som vi själva ser till att tömma när “siste” man lämnar stället på dagen/kvällen?!
    …Gärna skriva något om att det är vår tunna och att vi bryr oss om miljön o s v… Godwill m a o!
    Någon som har en sån däringa ställning för sopsäckar till övers?

  • snygging

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 07:51

    Okej jag tar med mig en extra plastpåse i bilen nästa gång. Ser jag något skräp EFTER min session så tar jag upp det. Är det hund bajs låter jag det vara då jag har fått nog av bajs hemma!
    Tar alla med sig en extra plastpåse så…
    Ingen dum ide med en soptunna Nicco, men jag tvivlar på att så många är sugna på att ta med sig en stor illaluktande sopsäck i bilen bland sina kite grejer!
    Jag menar alla kommer att använda den även hund ägare! 🙂

  • metallifredd

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 10:39

    Ha ha ha gott att höra!

    Sisådär vart tredje år kan man iaf känna sig nöjd med att oftast vara ensam på vattnet.

    Annars var Draget fint för R2 18m back in da days.

    Fortsätt nu kivas lite så att man har nåt kul att läsa innan eftermiddagens kite.

    Sveriges föräldraledighetsmöjligheter är fantastiska.

  • sourra

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 12:46

    Jag brukar smyga ned mitt skräp i Neven och Nisses Ikea-påsar

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Draget igår mellan 12-15.30!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.