Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › driftbilligaste surfbussen?
-
driftbilligaste surfbussen?
Publicerad av grozzny på 6 juli, 2006 vid 13:40Hej,
Har funderat på vilken slags surfbuss/husbil som är billigast i drift..
Det finns t.ex fördelar med bensin och diesel samt veteran och nyare..
Veteran bensin:
+ ingen skatt, utseende
– mer reparationer?
Veteran diesel
+ ingen skatt, ”billiga” bränsleräkningar
– reparationer, lukt/miljöpåverkan
nyare bensin
+ inte så mkt rep,
– dyra bränslekostnader, samt skatten
Nyare diesel
+ billiga bränslekostnader
– Skatten är HÖG
Hur har ni resonerat? Om ni har resonerat?
judo-freddan svarade 18 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Hej!
Jag har en Peugeot Boxer lång högtak med 2,5L Turbodieselmotor -97a som väl trots några år på nacken får räknas till nyare diesel i och med turbon och därmed ganska god bränsleekonomi (runt litern per mil.) Skatten är inte så farlig i och med att den är husbilsreggad (=klassas skattemässigt som lätt lastbil.) Tror jag betalar runt 2500. Skatten höjdes dock med en tusing i samband med omläggningen av skattesystemet för nyproducerade bilar till koldioxidbaserad skatt. Omläggningen gjordes ju visserligen inte för äldre bilar som min men höjningen av skatten för husbil/lätt lastbil motiverades med att den lägre skatten inte kunde motiveras ur miljösynpunkt när man nu baserar skatten på enbart miljöaspekter. Trots att man kanske kunde sura lite och hävda att det ju p s s som övriga omläggningen borde gälla endast nya fordon så köper jag ändå argumentet och pungar helt utan knorr ut den tusingen. Man saknar ju trots allt inte helt miljösamvete och det är fortfarande billigt om man jämför med vad PB-dieslar kostade innan och vad det hade kostat att köra omkring med samma frontarea om motorn haft tändstift..:smirk:
Jag tror att den mest ekonomiska kombinationen är just en buss med turbodiesel, kanske en lite mindre modell än min som typ VW T4, Toyota Hiace eller Renault Traffic och om man sedan skippar högtaket också så har man riktigt schysst mileage.. Kanske runt 5-6 år på nacken, ifylld servicebok, inte ha bråttom när du köper den (=ha tid att invänta rätt pristillfälle), acceptera en bula, kanske två repor och annat du kan fixa själv. Alla dessa faktorer är sådant som leder till en riktigt schysst ekonomi.
Kolla denna artikel i boardseekermag! Kanske inte så djuplodande men ändock..: http://www.boardseekermag.com/windsurfing_lifestyle/VAN_of_the_month/votm_016.htm
-
Tack för svaret!
Ok, men hur hög hade skatten varit för motsvarande i bensin? Är det inte nån större skillnad och man kör en del så lönar det sig verkligen. Det är väl miljöaspekten då, man får väl tanka RME och snart bör ju biodieseln komma på prov (tycker jag iallafall)..
-
Nu spekulerar jag bara men eftersom en diesel är ca 20% bränslesnålare än en i effekt motsvarande bensinare och skatten är CO2-baserad så borde bensinaren teoretiskt sett skattas 20% hårdare..men kolla upp reglerna på vägverkets hemsida vet jag och kolla sedan specarna för lite olika bilar.
-
Eftersom du bor i Gbg kanske du skulle kolla på biogas. Brukar dyka upp VW T4or med biogas på http://www.bilauktioner.com/ ibland.
Parkera gratis inne i stan. Åk billigt, senaste trippen Gävle-Öland-Varberg-Gävle åkte jag på 7-9 kr/mil.
-
Jo, en miljöbil/buss hade ju inte vart fel. Kör du med biogas eller?
Dock är det i fel prisklass för mig.Men den nya fordonsskatten berör väl inte äldre bilar? Då är en diesel dyrare i skatt: VW buss 80-tal Diesel ca 2800:-, Bensin ca 1200:-. Så det är en skillnad på 1600:-, klart kör man långt så tjänar man ju in det..
En 90-tal VW buss ligger ju på 8000:- för en diesel, helt sjukt.
Men gamla dieslar är ju trista miljöbovar..
-
Känns som du måste förväxlat det här med personbil och lb lite tror jag. Den buss du såg som kostade 8000 i skatt kan aldrig ha varit lb-reggad eller husbilsreggad. Den måste varit klassad som personbil.
Logga in för att svara.