Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Duger detta?
-
Jag skulle rekomedera en billig C just pga att den är billig. Som nybörjare är det stor risk att ha sönder kiten. Windrange på olika kites skiljer sig åt beroende på vad det är för kite, bow eller C.
Invertering är ett bow problem. C kites kan också invertera om man misshandlar dem riktigt mycket (om den tex blir tagen av en större våg) och är bara ett problem om man kör med 5:e lina då denna kan sno sig runt kiten. En C kite flyger lika bra ”inverterad”. Om en bow inverterar i luften så KAN du råka ut för en rejäl luftfärd vilket inte är så kul om du är nära land eller ännu värre på land. Nyare bowkites är stabilare och inverterar inte alls lika ofta som äldre (generellt).
Nu har jag inte kört raven 06 men däremot 05 vilken jag tyckte var väldigt stabil och lätt att hantera. Den funkar nog kalas som noob kite.
Lycka till!
-
@christian12345 403146 wrote:
Fan vad med mothugg du får, Kasimir! Jag håller med dig i alla fall.
Jag seglade med Raven 05 i 1½ år. Den går att ha som nybörjarkite, speciellt de lite större (12+ m2) för de är inte så hiskeligt snabba och känsliga som de små.
Men: om man är nybörjare och har pengar till att köpa något nyare och helst bow, så är det utan tvivel så att det är avsevärt lättare med hänsyn till stabilitet, re-launch, enkla hopp och säkerhet. Å andra sidan ska man komma ihåg att priset stiger då avsevärt, samtidigt som man inte får helt samma respons som Raven har – det är ju trots allt en hög-AR c-kite…
Till sist: Shift-bommarna från 05 kräver att man moddar dem och sätter på stopper-balls och grejer, annars kommer draken att invertera och hålla på. Detta behöver man inte göra på (de flesta) nya bow och det är bra för en nybörjare att slippa det.
Cost/Benefit; en surfares bästa vän 🙂
Christian
Om man är är tant eller gammal och vill ta det lungt och känna sig helt safe och tycker att dubbel depower och sånt är viktigt. Så köp bow då. Men om du vill ha lite mer rockenroll så köp c.
Sen att re-lanch är svårt med raven… Det håller jag inte med. väldigt säkert system och bra bom som du sa.
-
Jag har kört en raven 12, -05 i strax över ett år nu, det var min första kite och jag har lärt mig på den…
Antar att Cheriffen kortat depowerlinan för jag har aldrig haft problem med invertering.
Tycker det är en stabil drake med ett grymt drag o lyft! -
Ska säga som så här, när jag provade Patriks nya Raven våren 05, så tyckte jag den var helt ok och ganska så skön när jag provade den igen i våras så tyckte helt tvärtom, inte så skön och ganska trög.
Den är bättre än X3: o X4:an men långt ifrån bra som dagens C kite (mmm Torch3, ni som inte provat PROVA!!!)
Så jag tycker inte att du ska köpa den. Köp en EH wave eller om du kan få tag i nån JN Primadonna (årsmodell kvittar!) skitbra kites som är uberskön och mycket mer stabila i luften!!
O ja!!!! Kasimir och jag har en KOMPIS som har en sådan!!! Det är den kompisen han menade!! Han skaffade en EH Ripper och har väl utvecklats mer på den.
-
kasimir;403053 wrote:Det är sant. Jag har en kompis som har en Raven men han blev 10 gånger bättre när han bytte kite. Eftersom den är rätt svårflugen så ramlar den ner en del så det blir mycket vattenstarter i och för sig inga problem när man har 5e lina men får man tång på linorna så hjälper ju inte det.
Ramlar den ned en del? Du menar att man kraschar oftare bara för att den är svårflugen? eller vaddå?
sj tycker jag raven är en enkel kite, men kanske beror på att jag alltid kört C…. *obs, kritiserar dig inte nu*
-
ALgstrand;403162 wrote:shit, de är mycket man ska ha koll på verkar de som 😛 Nån som har lust att kolla upp om det finns något lämpligt kit här på köp o sälj delen som skulle passa en nybörjare? (väger in på 78kg)
Sen bor jag uppe i dalarna, nån som vet vart närmsta kurs hålls? Har fått intrycket av att de ska vara bra att gå en sån =)Om du har den attityden så tycker jag du slutar direkt. Gha blir så trött, kunskapen kommer knappast till dig, den får du söka upp.
Och har du inte koll på alla greyyer så skall du heller inte ut på vattnet att göra. Dessa saker är enkla saker om man jämför med andra greyyer man behöver veta.
Ta en kurs så hjälper dom nog dig med tips och trix med vad du skall köpa, men intresset måste ju finnas där. Ingenting man gör bara för att det just nu är lite hipp att kitesurfa. *gosh, längtar tills hippen är över* :D.. men det är ju på uppgång…
-
Har själv alltid kört med Raven och det finns säkert bättre nybörjar kites än Raven.
Men när du väl lärt dig att köra lite vilket inte tar så mycket längre tid på en Raven än vilken annan kite som helst.
Så har de en av dom absolut skönaste kitesen som finns att få tag i.
Det finns några till som är i närheten men dom är inte många.
Nu är ju Raven till för freeride och hopp vilket ju är vad nybörjaren brukar syssla med så helt fel är det definitivt inte att ha en Raven som första kite.
Om man väljer en Torch som första kite så visst den är lite stadigare och slöare i svängarna vilket gör det hela lite enklare i början men sen då?
Torchen och är byggd för trickåkning vilket inte bruka vara det första en nybörjare sysslar med.
Nu över till originalfrågan.
Du behöver inte vara rädd för att köpa vilken kite som helst av nyare känt märke alla funkar hyffsat bra till nybörjaren.
Att man har hört att den eller den nybörjaren har blivit mycket bättre för att man bytat kite har mycket mindre med kitebytet att göra än många andra faktorer.
Som t.ex. Antal övningstillfällen med tillräcklig vind brukar vara en bristvara för nybörjaren!
Brädans storlek är den för liten? Skall helst vara kring 40 cm
Vad väger du själv? Väger du lite så lär du dig mycket fortare än om du väger mera p.g.a att vinden måste blåsa så mycket mer för att du väger så mycket mer än en små knatte på 75 kg
Så ta du en kite av känt märke som du får tag i till ett bra pris så blir du nöjd.
Lycka till med Kiteköpet du kommer att få en fantastisk tid på vattnet känslan av att surfa fram på vattnet utan att behöva vare sig en våg eller motorbåt eller för den delen en såkallad vindsurfing”båt” med segel och mast är fantastisk!
-
r1k;403327 wrote:Om du har den attityden så tycker jag du slutar direkt. Gha blir så trött, kunskapen kommer knappast till dig, den får du söka upp.
Och har du inte koll på alla greyyer så skall du heller inte ut på vattnet att göra. Dessa saker är enkla saker om man jämför med andra greyyer man behöver veta.
Vad tror du jag gör här på forumet då?? Kan påpeka att jag snackade med en kille idag som antagligen ska hjälpa mig o några polare sen. Han har instruktörsutbildning. Jag har även blivit rekommenderad att titta på en del filmer (kommer inte ihåg vilka atm) Men ska jag börja åka så underlättare det en hel del om jag har utrustning och det är inte det enklaste för en nybörjare. Känns som en jungel. Så kom med goda råd istället, du har varit grön du med….glöm inte de.
Ps. Tack till er som tagit er tid att svara. Verkar som att det råder väldigt delade meningar om vilka kites som är bra till vem. Antar att jag får köpa något som inte är allt för dyrt i början tills jag har lärt mig att känna igen skilnaderna riktigt.:smile:
-
Det viktigaste är att komma igång och se om det är nått man vill fortsätta med. Försök komma undan så billigt som möjligt utan att tumma på säkerhet. Lycka till!
-
Hög AR c Kites har en tendens att uppföra sig skumt, särskilt underriggade. Vi kan nog enas om att X3, X4 och Raven inte är bästa kitesen att sätta i en nybörjares händer, dem kräver bra kitekontroll av ”föraren”.
Kom att tänka på min gamla EH Freestyle 14 som jag sålde till en polare, gillade den då men shit vad jag tycker den suger nu när jag provar den då och då, så visst har den hänt en del även med C kitesen.
Torch3 säger jag bara!!! Eller hur Kase? 🙂
-
ALgstrand;403356 wrote:Vad tror du jag gör här på forumet då?? Kan påpeka att jag snackade med en kille idag som antagligen ska hjälpa mig o några polare sen. Han har instruktörsutbildning. Jag har även blivit rekommenderad att titta på en del filmer (kommer inte ihåg vilka atm) Men ska jag börja åka så underlättare det en hel del om jag har utrustning och det är inte det enklaste för en nybörjare. Känns som en jungel. Så kom med goda råd istället, du har varit grön du med….glöm inte de.
Ps. Tack till er som tagit er tid att svara. Verkar som att det råder väldigt delade meningar om vilka kites som är bra till vem. Antar att jag får köpa något som inte är allt för dyrt i början tills jag har lärt mig att känna igen skilnaderna riktigt.:smile:
Då fattar du ju fortfarande inte varför jag skrev det. Att fråga om olika kites och ta reda på information OM dem, är en sak.
Att bara säga, leta upp ett kit åt mig så jag kan köpa, är en annan, vilekt du gjorde.
Visst har jag varit grön, men tog knappast en sådan enkel väg. ”Hey steffo, kan ni leta upp ett kit jag kan köpa att börja med.”
-
r1k, tagga ned. Det är valfritt att välja om man vill hjälpa eller ignorera.
-
så vad tror ni om det här då? Om jag skulle köpa hela paketet =)
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14169&sort=1&cat=9&page=1
-
Mycket bättre! Perfekt till sommarvinden men kanske lite stor kite annars.
Logga in för att svara.