Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Egypten? Vinter,Vår???

  • Egypten? Vinter,Vår???

    Publicerad av danne_an på 18 augusti, 2010 vid 11:14

    Kan Egypten funka i början av nästa år innan isen släpper här hemma?
    Någon som har några bra erfarenheter att dela med sig? Vilken ort ska man vara på? Vill ha rätt mycket plattvatten. Ska man ta med sig eget eller hyra? Hur mycket prylar får man med sig på 30kg? Eller måste man helt enkelt över till södra klotet? TIPS!!!

    danne_an svarade 13 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • jps

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 11:26

    Kolla i reseforumet. Där finns det massvis med info.

    Det trevligaste stället jag själv har varit på i Egypten är El Gouna. Det är mest ett kiteställe men det funkar bra för vindsurfare också.

    Mer info http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=72813&highlight=gouna

  • surfgus

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 20:25

    Vill du ha vind , s rekommenderar jag Dahab . Men inte förän slutet på mars/början april…. innan är det lotteriet med vind.
    Det finns 7-8 surfcenter , inga problem att få tag på relativt bra prylar.
    Vi flög charter med Appolo och inga problem att ta ~40 kg prylar för 800.- t/r
    Salamalekoum

  • claes6

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 14:35
    JPS;626464 wrote:
    Kolla i reseforumet. Där finns det massvis med info.

    På tal om reseforumet – var har det tagit vägen på “nya” surfzone? Hittar det inte i menyn…

  • jeppepeppe

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 18:37

    Klicka på Vindsurf under Forum-menyn, letade också efter det i helgen…

  • Kjello

    Gäst
    19 augusti, 2010 vid 18:40
    Claes6;626692 wrote:
    På tal om reseforumet – var har det tagit vägen på “nya” surfzone? Hittar det inte i menyn…

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=50″]Resor & Transport – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    Hur kan du missa det.

  • eldgris

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 20:56

    Kolla in El Tur på Sinaihalvön, motsatt sida i förhållande till Dahab och lite “off the map”, men ett skönt ställe och vindsäkrare än Dahab. Två centra, ett brittiskt och ett ryskt.

  • vigla

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 11:16

    Egypten = Dahab – hela mars fram till mitten av april – kanooon.

    Kolla största surfcentret på orten – http://www.harry-nass.com/

    billigt jmf med Europa, cirka 200 € för en vecka obegränsad användning med största sortimentet av JP och Neil Pryde – worldwide tror jag och dessutom en service som man inte hittar på dryga center i Europa.

    Plattvatten – mycket vind, optimala förhållande för altt förutom down-the-line surf. Ingen slump att filmer som “Four Dimensions” och Fanatics reklamrullar “Addicted to Ride” är delvis plåtade där nere.

    Varit där tre gånger och det blåser alltid omkring 8-14 stadigt. Hotellen ligger intill surfcentren precis vid stranden, prövat olika och alla är mer än OK. Senast bodde jag på Hotell Dahabeya och det var bäst hittills. 40 min transfer från Sharm El-sheik med minibuss som hotellet bokar – smidigt.

    hör av dig om du vill ytterligare info.:cool2:

  • claes6

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 14:02
    Jeppepeppe;626720 wrote:
    Klicka på Vindsurf under Forum-menyn, letade också efter det i helgen…

    Tack! Nu vet jag var det ligger i fortsättningen 🙂

  • gustav1980

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 16:42

    Antalet surfcenters i Dahab tyder ju på att att det är ett bra ställe!
    “Hela mars fram till mitten av april” förstår jag dock inte. Är det inte så att vindsäsongen drar igång då och håller i sig hela sommaren?

  • vigla

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 20:00

    Vad jag menar med hela mars till mitten av april, är att den perioden är optimal på många sätt i väntan på “islossningen” här hemma. vattnet är betydligt svalare före mars och senare framåt maj börjar det steka på lite väl häftigt, även om det är riktigt att vinden ökar ytterligare framåt sommarmånaderna men då kanske man hittar lika mycket vind någonstans i medelhavet men med behagligare lufttemperaturer. frågan var väl ursprungligen om en spot i början av året hyfsat nära.

  • gustav1980

    Medlem
    22 augusti, 2010 vid 20:11

    Aha, då är jag med!

    Ser att Harry har flera centers så det kommer några följdfrågor!
    Visst ligger dessa nära varandra?
    Om man hyr en vecka kan man då cirkulera och låna grejer från alla ställen?
    Kan gippa (Hyfsat) och vattenstarta och föredrar plattvatten. Vilket center ska man välja i första hand?

  • vigla

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 10:52

    Alla center ligger nära varandra och man åker gratis mellan dem med en ribbbåt som de kör kunder med regelbundet. Man kan därför bo på ett hotell precis vid center 2 men ändå välja att utgå ifrån center 1 som ligger i andra sidan av viken. Det går att låna gear från ett annat center än där man bokat i mån av tillgänglighet men annars är dina prylar på ditt valda center reserverade för en vecka.

    Plattvatten är det i hela området men mest vind och stadigast är det i “speedy area” som du når snabbast från center 2 (hotel Dahabeya) eller 3 (Hotel Swiss Inn), där bör du helst vattenstarta vilket inte är svårt med den hårda vinden och det otriligt platta vattnet. Längst in i viken är lagunen mer skyddad och om man föredrar det så väljer man center 1 (Hotel Coralia) där också all kursverksamhet utgår. Flera polare till mig har gått kurser för olika nivåer där och varit väldigt nöjda. Jag har bott vid center 2 och 3 men föredrar 2:an och Hotel Dahabeya.

    På grund av vindens kylfaktor bör du köra med sommardräkt 3/3 (korta ärmar men långa ben) och inte enbart shorty trots luft- och vattentemperaturerna. Första året frös vi på rätt bra i våra shortys efter redan en timme i den torra starka vinden även när man stod på land och filmade en längre stund.

  • vigla

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 10:53
    Gustav1980;627187 wrote:
    Aha, då är jag med!

    Ser att Harry har flera centers så det kommer några följdfrågor!
    Visst ligger dessa nära varandra?
    Om man hyr en vecka kan man då cirkulera och låna grejer från alla ställen?
    Kan gippa (Hyfsat) och vattenstarta och föredrar plattvatten. Vilket center ska man välja i första hand?

    Alla center ligger nära varandra och man åker gratis mellan dem med en ribbbåt som de kör kunder med regelbundet. Man kan därför bo på ett hotell precis vid center 2 men ändå välja att utgå ifrån center 1 som ligger i andra sidan av viken. Det går att låna gear från ett annat center än där man bokat i mån av tillgänglighet men annars är dina prylar på ditt valda center reserverade för en vecka.

    Plattvatten är det i hela området men mest vind och stadigast är det i “speedy area” som du når snabbast från center 2 (hotel Dahabeya) eller 3 (Hotel Swiss Inn), där bör du helst vattenstarta vilket inte är svårt med den hårda vinden och det otriligt platta vattnet. Längst in i viken är lagunen mer skyddad och om man föredrar det så väljer man center 1 (Hotel Coralia) där också all kursverksamhet utgår. Flera polare till mig har gått kurser för olika nivåer där och varit väldigt nöjda. Jag har bott vid center 2 och 3 men föredrar 2:an och Hotel Dahabeya.

    På grund av vindens kylfaktor bör du köra med sommardräkt 3/3 (korta ärmar men långa ben) och inte enbart shorty trots luft- och vattentemperaturerna. Första året frös vi på rätt bra i våra shortys efter redan en timme i den torra starka vinden även när man stod på land och filmade en längre stund.

  • petalz

    Medlem
    30 september, 2010 vid 08:50

    Kom precis hem efter 2v på Swiss Inn i Dahab!

    September ska ju enligt statistiken vara den sista vindsäkra månaden på hösten. Dock fick vi 6 dagar totalt med riktig vind, > 10-12 m/s. Sen hade vi en hel vecka i mitten då man körde 8.4 i en timma på förmiddan innan vinden dog helt. Dvs levde inte riktigt upp till förväntningarna. O andra sidan var de ju bra att vila lite och göra nåt annat oxo..

    En stor nackdel tycker jag är att det som sagt blåser off shore. Swiss Inn ligger en bit in i viken och turbulensen från hus, träd mm gör att man måste kryssa hem i jävligt byig vind. Om det inte blåser 15 m/s så kan man glömma planing ända hem. Lagom kul med vatten till knäna på en bräda som passar ute på speeden.

    Min tjej, som är lite över nybörjare, led ännu mer av vindförhållandena. Hon tyckte dessutom att lagunen var väldigt trång, vilket jag håller med om, det var sjukt mkt folk där inne. Ingen höjdare om man ska få till sin första planing.

    Även ute på speeden var man nära att smälla några gånger pga trängsel.

    I övrigt var hotell mm helt ok. Vi hade all inclusive i 2v för totalt 10 lakan per man med apollo, vilket jag tycker är prisvärt. Maten var bra men man lessnar såklart lite efter ett tag.

    Jag hävdade sturskt innan vi åkte att jag aldrig blev dålig i magen utomlands, vilket jag heller inte blivit varken i indonesien eller på andra mindre utvecklade ställen. Dock verkar det som Egypten är i en klass för sig, magen vart halvkass för både mig o min tjej. Den enda som var kärnfrisk var vår 11mån dotter…

    Barn var för övrigt inga problem alls. Localsen älskar ju småbarn och det fanns allt man behövde.

    Vi hyrde prylar av Planet All Sports (fanatic och north) vilket funkade fint. Fick i princip alltid en bräda som passade förhållandena. Kul även att man fick prova Carbon-brädor, vilket jag inte gjort innan. Favoriten blev en 100l Hawk, den gick som ett spjut och var riktigt skön att segla.

    Så, jag rekommenderar Dahab för folk som kan segla o som vill utvecklas på plattvatten. Dock tycker jag inte det passar nybörjare som vill komma vidare (plana i fotstroppar) lika bra.

    / Peter

  • mikaels

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 15:57
    petalz;633624 wrote:
    Jag hävdade sturskt innan vi åkte att jag aldrig blev dålig i magen utomlands, vilket jag heller inte blivit varken i indonesien eller på andra mindre utvecklade ställen. Dock verkar det som Egypten är i en klass för sig, magen vart halvkass för både mig o min tjej. Den enda som var kärnfrisk var vår 11mån dotter…

    En klassiker ;), Egypten beats them all, har kompisar som blivit magsjuka av Cola ur burken, there is no escaping it, tom värre än Montezumas hämnd :D!
    Och då är nog Dahab ändå fräscht, långt från Nilen…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Egypten? Vinter,Vår???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.