• EH Problem

    Publicerad av villjam på 21 augusti, 2004 vid 07:02

    EH kiten är grym, men deras bom är en skämt. Inget på bommen funkar som det ska. Kan dra några exempel.
    1. Plastskyddet som ska skydda linan som löper genom hålet i bommen är för kort så man fastnar ibland när man har bomen i extremläget längst bort från kroppen :/
    Har kraschat draken några gånger enbart därför.
    2. Metallringen som sitter i bommen för att skydda mot slitage (antar jag) har lossnat.
    3. Kanterna där styrlinorna sitter fast i bommen är för stora så när man gör handle passes så är det lätt att man trasslar in suicide leachen där.
    4. Depower reglaget glider ut på max depower heeeela !”#¤”! tiden. Har man tur så fastnar den efter ett tag när linan blir lite blöt. Då går den bara upp då man hoppar eller slamar.
    5. Sen tvivlar jag att säkerhetssystemet funkar när man har tvinnat mittenlinorna. Borde bli en knut när man rycker safteyn. Med tanke på hur lätt linorna trasslar om man har tvinnade linor när man ska rigga upp kiten.
    6. Donkey dicken är för kort (eller för ostyv?) så den släpper lite då och då och chickenloopen hoppar ur. Har fått sätta dit ett schackel för att den ska vara användbar och då är det inte lätt att göra HPs. Höll på att kosta honk en kite igår. hrm.. jag höll på att kosta honk en kite p.g.a. det wink.gif

    Med själva drakarna verkar det inte vara nå problem i alla fall. Det är ju en trygghet. Men han som designat bommen borde gå en kurs eller nått.

    Så ska ni köpa en EH, köp bara draken och använd din gamla bom. Eller vänta tills dom kommer med en ny upplaga av bomen. I.o.f.s. så har dom blivit uppköpta av Best, så bomproblemet kanske redan är löst.

    Någon som har några egna eller andra erfarenheten?

    yeeah svarade 19 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • walle

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 07:29

    Svar till:


    2. Metallringen som sitter i bommen för att skydda mot slitage (antar jag) har lossnat.

    [/ QUOTE ]
    Samma sak har hänt mig…

    Men jag tnkte kontakta Hugo i stället för jag anser att det är en garantisak och räknar med att få en ny bom!

    tycker annars att det e en skön bom, men det är absolut inte en bom för nybörjare eftersom att säkerhetssysstemet inte lämpar sig för dom!

  • curry

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 07:30

    vad är det för säkerhetssystem som inte lämpar sig för ALLA?

  • walle

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 07:44

    Svar till:


    vad är det för säkerhetssystem som inte lämpar sig för ALLA?

    [/ QUOTE ]
    Här:

    bars3.jpg

  • bert

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 07:48

    Tycker bommen är grym.
    Stor chicken loop som gör att det är lätt att hooka in.
    Det sitter en skum hyllsa eller vad man ska kalla det ovanför chicken loopen som håller den styv vilket gör att man kan hooka in med båda händerna på bommen.
    Förstår inte varför du klagar på snoppen om du ska göra handle pass. Då använder man ju inte den ändå.
    Håller med om att depower spännet glider tillbaka
    Tycker det är den bästa bom jag sett

    Ända förbättringen jag kan komma på är att göra skumhylsan längre så inte draken överskotar när man hookar ut

  • villjam

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 08:12

    Du kan ju ändra längden på linorna så att draken inte skotar ut när du unhookar.

    Klagar på “snoppen” eftersom chicken loopen släpper lite och då även fast man låst fast den med snoppen. Har ingenting med unhooked trick att göra.

  • honk

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 08:13

    Det med att depowern går upp är otroligt irriterande just när man är saftigt överriggad.. man har svårt att fokusera på surfingen när man är rädd att den skall släppa hela tiden..

    Att plasthöljet är för kort är oxå jobbigt.. man fastnar faktiskt längst ut lite då och då…

    Chickenloopen däremot är grym.. har aldrig kännt på en bom som har lika bra ögla.. lätt att kroka tillbaka i.

    Min drake oversheetar inte när jag har urhookad med full depower samt satt på innersta knutarna fram på draken.. har oxå yttersta knutarna på ytterlinorna på bommen.

  • bert

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 08:15

    Fast då måste man ju köra med bommen så nära sig när man är ikrokad.
    Vill ha den i normalläge hela tiden

  • villjam

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 08:23

    Jo, då får man göra den längre. Själv så gillar jag att ha bommen nära mig när jag kör. Jobbigaste som finns är när man måste luta sig fram för att hålla den i powerläge. Man blir så trött i ryggen.

  • rambo_johnson

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 08:26

    tycker inte om bomen heller om ja ska va ärlig, kör cabrinhas powerlock bom(tur man e sponsrad av surfers) , fast jag saknar fan EHs säkerhets system. har dock knutit en knut(en 8a) på depower linan(på EHn) för att göra den kortare (precis ovanför chicken loopen), annars är det lätt att överskota kiten. Har lite problem där med att depower reglaget går ut hela tiden mä på min cabrinha bom, man kantar väl för hårt…

  • honk

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 09:04

    Jag hade faktiskt samma problem med depowern på min Naish Arx oxå..

    Frågan är dock om det inte blir bättre när den blir lite sliten och inte lika blank på ytan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 10:32

    metallring i bommen ?
    Har inte sett till någon sådan, verkar ju bara vara kolfiber… någon som har lust att slänga upp bild o visa vad ni menar ?

  • backe

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 10:48

    Jaaa… själv e jag bara mest nöjd faktiskt. Men det är väl för att jag kör som en kärring då…

  • yeeah

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 11:19

    ja gillar inte riktigt att man måste vara ikopplad för att draken inte ska sticka iväg om något händer o man tappar bommen. vad tror ni om att helt enkelt bygga om den lite? tror det hade funkat bra och en man nybörjare så känns det ju lite tryggare att bara kunna släppa skiten om ngt händer. har dessutom varit med om att chicken loopen hoppat ut (hade satt fast den med plast tampen) och då har jag bara kört den 3 ggr än så länge.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 14:26

    japps det funkar bra, är samma lösning som tex cabrinhas 03:or.
    Bara det att det blir lite trassel om man hoppar o snurrar .. det är ju inte någon spinning-leach längre …
    /Ted

  • dirk_diggler

    Medlem
    21 augusti, 2004 vid 14:36

    ss-bommen och power lock känns helt klart mest genomtänkta. allt annat e väl rätt mycket bajs.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.