Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Elektrisk pump

  • Elektrisk pump

    Publicerad av organismen på 28 september, 2009 vid 08:59

    Har börjat få ont i ryggen när jag pumpar och har därför kikat på några alternativ till handpumpen.

    Någon som har erfarenheter av elektriska pumpar? Jag har kollat lite på följande alternativ från Jula och biltema, vad tror ni, kan det funka? Om dessa är obrukliga, känner ni till några alternativ som funkar bra utan att kosta för mycket?

    Alternativ 1 (Jula)

    Alternativ 2 (Jula)

    Alternativ 3 (Jula)

    Alternativ 4 (Biltema)

    Pumpen behöver egentligen inte ha kapacitet att pumpa upp trycket, det räcker att den fyller hyffsat så kan jag köra det sista med handjagarn.

    Oftast har jag möjlighet att parkera nära surfet och kan då ha den kopplad till bilens 12V uttag. De gångerna det inte går så får jag väl stå ut med handpumpen.

    smaskens svarade 14 år, 7 månader sedan 20 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • svinet

    Medlem
    28 september, 2009 vid 09:09
    organismen;579149 wrote:
    Har börjat få ont i ryggen när jag pumpar och har därför kikat på några alternativ till handpumpen.

    Någon som har erfarenheter av elektriska pumpar? Jag har kollat lite på följande alternativ från Jula och biltema, vad tror ni, kan det funka? Om dessa är obrukliga, känner ni till några alternativ som funkar bra utan att kosta för mycket?

    Alternativ 1 (Jula)

    Alternativ 2 (Jula)

    Alternativ 3 (Jula)

    Alternativ 4 (Biltema)

    Pumpen behöver egentligen inte ha kapacitet att pumpa upp trycket, det räcker att den fyller hyffsat så kan jag köra det sista med handjagarn.

    Oftast har jag möjlighet att parkera nära surfet och kan då ha den kopplad till bilens 12V uttag. De gångerna det inte går så får jag väl stå ut med handpumpen.

    Jag har en sådan hära hemma som jag inte använder: http://www.waterstrider.com/raft-air-pumps.htm

    Kan kolla exakt modell om det är intressant.

  • che_riff

    Medlem
    28 september, 2009 vid 09:29

    @organismen 579149 wrote:

    Har börjat få ont i ryggen när jag pumpar och har därför kikat på några alternativ till handpumpen.

    Jag ser pumpningen som uppvärmning inför surf. Du borde kanske värma upp inför pumpningen 🙂

  • rydstrom

    Medlem
    28 september, 2009 vid 09:50

    vill bara varna för de munstycken som medföljer biltema pumpen, jag köpten en vanlig handpump men liknande munstycken, och de sitter inte fast utan “skjuter” ut sig själva vi varje pump tag… fick aldrig nåt tryck i skiten…

  • neven

    Medlem
    28 september, 2009 vid 09:57
    Rydstrom;579164 wrote:
    vill bara varna för de munstycken som medföljer biltema pumpen, jag köpten en vanlig handpump men liknande munstycken, och de sitter inte fast utan “skjuter” ut sig själva vi varje pump tag… fick aldrig nåt tryck i skiten…

    Japp, man får sno munstycket från en kitepump så att den sitter. Men jag fick aldrig biltema-pumpen att funka nåt vettigt så att det var värt det. Så den blev nog slängd…

  • sourra

    Medlem
    28 september, 2009 vid 10:22

    Kanske är det en varningssignal att det är dags att börja träna ryggen i förebyggande syfte? Det är en del folk här som haft ryggproblem och det verkar inte så glassigt. 80 spänn kostar ett besök hos närmsta sjukgymnast och det är det värt.

  • hbgkitare

    Medlem
    28 september, 2009 vid 10:53

    Jag hade en Bravo 12 Kitepump tidigare. Funkade att pumpa mina Cabrinha men inte mina Best Nemisis då de kräver lite mer tryck.

    http://www.luftpump.se/

  • smaskens

    Medlem
    28 september, 2009 vid 11:03

    Tycker själv att pumpningen inte belastar ryggen om man tänker på att
    använda benen och böjer på knäna. Dvs rak rygg och tänk som om man kör marklyft på gymmet.

    Kanske dags att anlita en ergonomiexpert för alla krämpor.

  • Kjello

    Gäst
    28 september, 2009 vid 15:14

    Eller fundera på att experimentera med min pump ide’ i vinter.
    Jag tror den funkar, om man jer sej f_n på det, och då är situationen omvänd, lite.
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68477″]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68477[/ame]

  • highflyer

    Medlem
    28 september, 2009 vid 16:57

    finns ju folk som kör med någon form av dykar tub och ventil som gör att det inte blir för högt tryck. då behövs ingen ström men jag vet inte hur man löser det praktiskt. man måste nog ha en egen kompressor hemma så man kan fylla på själv.

  • tetras

    Medlem
    28 september, 2009 vid 17:39
    organismen;579149 wrote:
    Har börjat få ont i ryggen när jag pumpar och har därför kikat på några alternativ till handpumpen.

    Någon som har erfarenheter av elektriska pumpar? Jag har kollat lite på följande alternativ från Jula och biltema, vad tror ni, kan det funka? Om dessa är obrukliga, känner ni till några alternativ som funkar bra utan att kosta för mycket?

    Alternativ 1 (Jula)

    Alternativ 2 (Jula)

    Alternativ 3 (Jula)

    Alternativ 4 (Biltema)

    Pumpen behöver egentligen inte ha kapacitet att pumpa upp trycket, det räcker att den fyller hyffsat så kan jag köra det sista med handjagarn.

    Oftast har jag möjlighet att parkera nära surfet och kan då ha den kopplad till bilens 12V uttag. De gångerna det inte går så får jag väl stå ut med handpumpen.

    Om du behöver en el pump för att pumpa kiten skall du sluta och börja spela bridge istället.
    Antingen du vill eller ej så kommer du att bli av med den möjliga respekt du hitintills lyckats bugga upp. Så ett gått råd, ge upp de där idéerna.

  • skye10

    Medlem
    28 september, 2009 vid 19:11

    Köp inget billigt skit. Är grymt nöjd med 12V pistongpumpen från Bravo, de kallar mig gubbe, men det skiter jag i. 12 m2 kite m 11 psi på 1,5 minuter. No problem. Så jävla skönt.

  • markis

    Medlem
    28 september, 2009 vid 19:39

    Och de säger att kite är en materialsport… 😉

  • erling

    Medlem
    28 september, 2009 vid 20:57

    Orkar man inte pumpa sin kite själv tycker jag inte att man ska köra kite. Problem med ryggen.. Hmmm testa att gå på gym så slipper man nog ryggproblem. Har aldrig klockat tiden på att pumpa en kite men tycker själv inte att det är några problem.

  • kongon

    Medlem
    28 september, 2009 vid 21:19

    Går det snabbare också? Det hade ju kunnat motivera mig till köp. Perfekt om man har brådis innan jobb tex.

  • sourra

    Medlem
    28 september, 2009 vid 21:23
    Che_Riff;579161 wrote:
    Jag ser pumpningen som uppvärmning inför surf. Du borde kanske värma upp inför pumpningen 🙂

    Amen. Det är den enda och lilla uppvärmning man får. Ta vara på den.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Elektrisk pump

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.