Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En både bra o dålig dag humm…

  • En både bra o dålig dag humm…

    Publicerad av carrera på 11 april, 2007 vid 14:58

    Drog från jobbet kring lunch, abstinensen blev för stor efter morgonens koll
    på väder prognosen, tänkte prova en sjö i närheten jag var mycket på förr, förhållanden påminner lite om TT då man kan stå på botten överallt på sjön ;-)…. Sugen o prova slalom grejerna för säsongen och nya GPS´n. Riggat o klart o halv svettig redan började jag gå ut till lagom djupt vatten, hoppade upp på brädan o redan efter några meter kommer det där härliga ruset man minns sedan hösten och som drivit en i vinter! Kände det var duktigt med tryck i min 7,8á på kryssen ut! Och ny på GPSén som man är så kunde jag inte låta bli o snegla lite ….20,8 kn inte illa tänkte jag! hoppade av o vände (TT-gipp) justerade lite material. Tänkte att nu kör jag några ”lugna” slörar o trimmar in grejerna för en gång skull. Upp igen o iväg bar det, tyckte det gick mjuk o fint grejerna stämde, inte ideal förhållanden på långa vägar. Föll av lite mera o kände axxet ytterligare kunde ligga längs stranden ganska lång sträcka på lagom slör. Började sakta in för ytterligare en tt-gipp. Kollade gps’en igen 30,2 i disp. Jisses kändes det def. inte som! Jag vart ju inte ens rädd som innan när jag varit i de farterna. Glad i hågen o mycket nöjd med att 30+ är taget för säsongen så drog jag iväg igen. Jag han precis in med fötterna i stropparn o lägga om till kryss… PANG något hände jag han tänka där gick masten….nä… sedan föll jag handlöst framåt i någon form av kast fall ock givetvis bommen i brädan IGEN… fan (ursäkta språket) nyktrar till efter fallet och kan konstatera att min mastfot gick av inte masten, knäckts i plasten kring nitarna… men hallå den är ju I-princip ny max riggad 10 grr mest med våg segel. SÅ typiskt bara!! man är så långt borta från rigg platsen det bara går, snacka om ilska, tycket dock det var skönt att jag valt denna sjön (Mullsjön, Hjo)att vara på o inte mitt ute på arga Vättern. Tog dock en stund att halv surfa med revat segel / gå tillbax. Men väl i land får jag väl säga jag är hyggligt nöjd ändå med dagen.. NP står just nu inte högt i kurs då det var en NP-XT (X3) förlängare som brast för mig, och får väl erkänna att den nog är den svagaste länken och kanske inte är ämnad för race segel… någon som har erfarenhet av X3 förlängare. Nu får det bli några
    kraftigare saker, typ North S eller förslag tack??????

    Ha de

    jester svarade 17 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • canoya

    Medlem
    11 april, 2007 vid 15:04

    Aha, är Mullsjön sådär trevligt långgrund?!!! Vilka vindriktningar är bra där?
    /Håkan

  • surfan

    Medlem
    11 april, 2007 vid 16:08

    någon som har erfarenhet av X3 förlängare. Nu får det bli några
    kraftigare saker, typ North S eller förslag tack??????

    Hej Neil Pryde X6 MXT Förlängare det är det du ska ha dom e otroligt bra!!!

  • hankloose

    Medlem
    11 april, 2007 vid 16:46

    Har kört Np x3 förlängare i 4 år utan problem! (knock on wood)

  • tobhed

    Medlem
    11 april, 2007 vid 16:53
    Hankloose;375734 wrote:
    Har kört Np x3 förlängare i 4 år utan problem! (knock on wood)

    Inför 2006 så bytte de plats på popnitarna i sina förlängare (de med lila färg), de tidigare (gul färg) höll bättre – då satt nitarna på sidan istället.

  • carrera

    Medlem
    11 april, 2007 vid 18:15

    @tobhed 375737 wrote:

    Inför 2006 så bytte de plats på popnitarna i sina förlängare (de med lila färg), de tidigare (gul färg) höll bättre – då satt nitarna på sidan istället.

    Det är den Lila jag har inköpt i juni månad 06. verkar kunna gå på garantin bara jag hittar kvittot 🙁

  • jester

    Medlem
    11 april, 2007 vid 18:42

    1) Grattis till 30+ knop!
    2) Trist med längaren… Har kört gamla X3:an till rejs-segel ett par år utan problem. Har dock bytt till Liberty kol-längare nu (streamline-prylar på).
    3) Hmm… Så den sjön är långgrund, alltså? Vill minnas att jag paddlade patrullbåt på den där sjön när jag låg i det militära. Hade dock problem med vätskebrist just då, så jag minns inte så möe… 😀

  • carrera

    Medlem
    11 april, 2007 vid 19:08

    @canoya 375723 wrote:

    Aha, är Mullsjön sådär trevligt långgrund?!!! Vilka vindriktningar är bra där?
    /Håkan

    Valde mellan Axamosjön och Mullsjön, men då jag ville finslipa trimet o köra in mig lite mer på nya saker tyckte jag lång grunt passade bra! Ja lång grund är bara förnamnet… Man behöver iof inte gå så långt ut för att det ska vara fendjupt körbart typ 20-30m! men sedan är nog sjön inte djupare än 180cm o då är det ändå en rätt stor sjö! där man ligger o drar 100-200m ut från stranden är det typ 120cm djupt! Vindarna som funkar är nog NV till nästan syd väst en liten höjd åt söder som begränsar! Sjön ligger ju högt i förhållande till Vättern så vinden får ju fart över slätterna! Undrade ofta förr varför så många åkte just DIT och surfade, Nu ser man mängder med stora Vindsnurror där så det borde tyda på bra vindstatestik.

    Aha jesper så du har badat där under tvång också 😉 P4/T2 då eller? finns nog en o annan till här i landet som svurit över den sjön då de legat på något av de lokala regementena K3,FJS,P4 eller T2

  • joth

    Medlem
    11 april, 2007 vid 19:11

    Hade också premiär idag men glömde givetvis GPS:en hemma. Var så stressad från jobb.

    Men fick testat min viper slam 35:a till 7.5 seglet. Gick bra men den släpper lite i chop när man går halvvind eller framför allt kryss. På slör märkte jag inget. Jag antar att det är rätt normalt, framför allt första gången man seglar med fenan. Blev bra trött i vaderna med. Fick trycka ner brädan då den ville gå en del på högkant. Tips mottages gärna hur man hanterar fenan.

    Det var i choppiga Habo som premiären stod. NV vind är inte bäst för speed där. Får hoppas på en SV dag snart.

  • klang

    Medlem
    11 april, 2007 vid 19:41

    @joth 375763 wrote:

    Hade också premiär idag men glömde givetvis GPS:en hemma. Var så stressad från jobb.

    Men fick testat min viper slam 35:a till 7.5 seglet. Gick bra men den släpper lite i chop när man går halvvind eller framför allt kryss. På slör märkte jag inget. Jag antar att det är rätt normalt, framför allt första gången man seglar med fenan. Blev bra trött i vaderna med. Fick trycka ner brädan då den ville gå en del på högkant. Tips mottages gärna hur man hanterar fenan.

    Det var i choppiga Habo som premiären stod. NV vind är inte bäst för speed där. Får hoppas på en SV dag snart.

    Sorry att jag inte kom ut Jonas, men jag tyckte inte prognosen var tillräckligt sexig… och jag tror jag hade rätt. Vi får se när det blåser till ordentligt om fenorna kan pressa fram lite fler knop.

    /Klang

  • joth

    Medlem
    11 april, 2007 vid 19:46

    @Klang 375773 wrote:

    Sorry att jag inte kom ut Jonas, men jag tyckte inte prognosen var tillräckligt sexig… och jag tror jag hade rätt. Vi får se när det blåser till ordentligt om fenorna kan pressa fram lite fler knop.

    /Klang

    Ääää det var bra surf med på gränsen till överriggad under kanske en halvtimme sedan bra planing resten.

    Men klart du har ju bara blåsa satan utrustning så då får du stå på stranden… :tongue: Jag ser till både kvantitet och kvalitet när det gäller surfdagar. :cool2:

  • Knatte

    Gäst
    11 april, 2007 vid 20:11

    @joth 375763 wrote:

    Hade också premiär idag men glömde givetvis GPS:en hemma. Var så stressad från jobb.

    Men fick testat min viper slam 35:a till 7.5 seglet. Gick bra men den släpper lite i chop när man går halvvind eller framför allt kryss. På slör märkte jag inget. Jag antar att det är rätt normalt, framför allt första gången man seglar med fenan. Blev bra trött i vaderna med. Fick trycka ner brädan då den ville gå en del på högkant. Tips mottages gärna hur man hanterar fenan.

    Det var i choppiga Habo som premiären stod. NV vind är inte bäst för speed där. Får hoppas på en SV dag snart.

    Att brädan ställer sig på högkant beror på att fenan kan vara för stor till seglet. Dvs du får för stora lyftkrafter som vill bryta upp fenan…

    Kan avhjälpas genom att sätta stropparna längre ut på sidorna på brädan. (Bättre hävarm)

    Har du tillräckligt nedhal på seglet, som ger bättre tryck på mastfoten och håller ner brädan lite.

    Testa att flytta fram mastfoten lite, vilket ökar kontrollen i överriggade förhållanden.

    Testa att hänga ner i hängselen och på detta sätt hålla ner brädan i vattnet…

    Några tips bara a024.gif

  • marden

    Medlem
    11 april, 2007 vid 20:31

    jag hade också premiär idag
    utan att köra söder nått inte ens “nya” sxs:en fick sig en skråma!
    kan iofs bero på att den åkte i garagesgolvet för nån vecka sen o fick ett stort hål i sig så den premiären va redan avklarad:(

  • vasa

    Medlem
    11 april, 2007 vid 21:24

    ” fick ett stort hål i sig “
    :blush: UUUUU vilken brädplågare du är.
    du får mina kastfall att låta som rena kelandet med mina bädor 😀

  • marden

    Medlem
    12 april, 2007 vid 05:36

    stort o stort
    va som en en krona i botten så det va lätt lagat
    men man fällde nästan en tår ändå

  • joth

    Medlem
    12 april, 2007 vid 06:01

    @Knatte 375789 wrote:

    Att brädan ställer sig på högkant beror på att fenan kan vara för stor till seglet. Dvs du får för stora lyftkrafter som vill bryta upp fenan…

    Kan avhjälpas genom att sätta stropparna längre ut på sidorna på brädan. (Bättre hävarm)

    Har du tillräckligt nedhal på seglet, som ger bättre tryck på mastfoten och håller ner brädan lite.

    Testa att flytta fram mastfoten lite, vilket ökar kontrollen i överriggade förhållanden.

    Testa att hänga ner i hängselen och på detta sätt hålla ner brädan i vattnet…

    Några tips bara a024.gif

    Tack, tack… Lite av det där kan nog testas i alla fall. Det är väl bara att ut o trimma, trimma, trimma…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En både bra o dålig dag humm…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.