Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En dag i Torkelstorp

  • En dag i Torkelstorp

    Publicerad av sourra på 29 april, 2008 vid 22:05

    Folk anländer till den lilla småbåtshamnen medan andra åker därifrån. Det verkar allt lite bättre än förra gången. Förra gången sög det ordentligt men det var nog bara en tillfällighet. Vinden trycker på och någon pumpar ivrigt sin kite. Sen slutar vinden trycka på. Sen brallar den i utav bara fan. Han launchar. Kiten rör sig oroligt i luften.

    På vägen ut får han kryssa mellan stenar, plogpinnar och windsurfingnybörjare. Någon har lagt sin kite som en spärrballong rakt över plattvattensektionen. På väg ut är han underriggad. Väl ute i fjorden är han överriggad. Vinden är lika stabil som en blind munk i en fiskaffär. Den kilar än det ena hållet, än det andra. Ibland är den snabb, ibland långsam. Vattnet är djupt, sen blir det grunt. Sen blir det djupt igen. Tror man. Men det är grunt.

    Någon gör ett försiktigt hopp samtidigt som blinde munken plötsligt rusar för att följa lukten av… fisk? Eller? Åkaren får mer höjd än han vågat drömma om. Han överger bommen och brädan i panik och drösar ned i midjedjupt vatten. Vattnet smakar gödsel. En annan kraschar och trasslar in sin kite och får gå tillbaka i motvind. En tredje har satt sin nya kite i taggtråden vid parkeringen men har nu lagat den och är ute och åker. Uppe vid piren står en kille med en kamera. Alla tror han är ute för att fota just dom. Det är han inte. Åkarna som han tänkt fotografera väntar tålmodigt på att det ska bli fri lejd. Det blir det också. Då dör vinden.

    Det osar sumpgas från den dyiga men ändå steniga botten då en brokig skara åkare sakta vandrar mot land. De lovar dyrt och heligt sig själva att aldrig åka till Torkelstorp igen. Om det inte blåser från sydost imorgon alltså. För då jävlar…



    1. Intet ont anande riggar folk sina kites…
    2. Vår skapare tittar fram bakom molnen och hånskrattar åt den kissiga vinden han har fixat
    3. Che_riff lyckas hittta lite vind och slår till med en F-16
    4. Någon väntar på vind. Den kan ju komma…
    5. Solnedgång och ett uns av besvikelse. Som vanligt i TT.
    6. Det är viktigt med lastbilskrasch på vägen hem så folk kan få åka kö.

    toby svarade 15 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • rimsson

    Medlem
    29 april, 2008 vid 23:44

    Haha så sant så sant!

  • stebe

    Medlem
    30 april, 2008 vid 05:18

    Ha ha bra skrivet.

    Du låter lite bitter, var det för att du fick vada 500m med en kite under armen, eller var det bara för att TT sög fett igår.

  • blackadder

    Medlem
    30 april, 2008 vid 06:23

    Fan vilken poet du e Sourra. Lika munter som Willy Kyrklund. Du får snacka med Mat, så kan du bli korre åt honom.

  • byguy

    Medlem
    30 april, 2008 vid 06:51

    3 ggr i torkelstorp
    1 gången bröt jag foten på 4 ställen. Har nu inopererad plåt i foten.
    2 gången tappade Anton sin bräda och det blev natt. Skam den som ger sig, redan kl 3 på morgonen hade vi hittat den inne i fjorden
    3 gången sätter Anton näbben på en av mig nytillverkad bräda i botten vid dålig landning av kiteloop. Brädan dog. Jag hade födslovärkar i ca 60 timmar (special special), Anton skoj i 30 minuter.
    Men bara en av mina tre kvarvarande hjärnceller dör åker jag väl dit igen.

  • guran

    Medlem
    30 april, 2008 vid 07:43

    Ha ha, TT verkar vara haunted. Grymt skrivet Hedlund, fortsätt med dina resereportage. BTW jag jobbar vid Habokalaset och jag vet inte om jag kommer hem till helgen. Kan du lämna skivan med bilderna i brevlådan om jag inte hinner hem?

  • sourra

    Medlem
    30 april, 2008 vid 07:44

    @stebe 462004 wrote:

    Ha ha bra skrivet.

    Du låter lite bitter, var det för att du fick vada 500m med en kite under armen, eller var det bara för att TT sög fett igår.

    Både och. Sen vet jag inte om 500 meter stoppar ty det kändes som en mil. En mil med vatten till naaavelen.

  • yfo

    Medlem
    30 april, 2008 vid 08:01

    Är vi ens på samma spot? 😀 Tyckte det vart grymt i 2 dagar i rad. Visst var det byigt men gött vare!

  • sourra

    Medlem
    30 april, 2008 vid 08:03

    @Guran 462029 wrote:

    Ha ha, TT verkar vara haunted. Grymt skrivet Hedlund, fortsätt med dina resereportage. BTW jag jobbar vid Habokalaset och jag vet inte om jag kommer hem till helgen. Kan du lämna skivan med bilderna i brevlådan om jag inte hinner hem?

    Jag kan dumpa skiven och en McTurd i din postlåda. Men du har fortfarande inte svarat på mitt PM ang. vad du vill ha dom (bilderna alltså) i för format. Skicka svar, annars blir det bara McT.

  • georgi

    Medlem
    30 april, 2008 vid 09:36

    Va ute på min 7a i förrgår med grymt bra tryck o igår med 9an. Visst va de byigt, men 20 grader, sol och vind för mindre drakar vad mer vill man ha???. gäller ju bara att hitta vinden i TT :tongue:

  • betbangan

    Medlem
    30 april, 2008 vid 09:51

    Möcke e inte bra med Torkel men möcke e bra också:tongue:

  • sourra

    Medlem
    30 april, 2008 vid 11:33

    @betbangan 462075 wrote:

    Möcke e inte bra med Torkel men möcke e bra också:tongue:

    Så rätt så rätt:

    + Nära från Göteborg
    + Funkar på SO
    + Plattvatten en liten liten bit innan det blir chopp
    + Gräs att launcha och byta om på

    – De sista 2-300 metrarna genom fårhagen motsvarar 130 mils körning för framvagnen.
    – Vattnet smakar lika funky som det luktar
    – Vinden är nyckfull och känslig för riktningsändringar
    – Choppigt så snart man har passerat den lilla piren
    – Vågor?
    – Tight launch bland bilar, taggbuskar och taggtråd
    – Dyigt på botten
    – Stenigt på botten, allt från jättebumlingar till grus
    – Ibland djupt, ibland grunt
    – Fina pinnar i vattnet att sätta kiten på (har inte lyckats ännu men jag jobbar på det)
    – Droppar vinden har man en skön dypromenad framför sig

    Har jag missat nåt?

  • rimsson

    Medlem
    30 april, 2008 vid 11:59

    ska du med dit idag sourra eller? 😀

  • sourra

    Medlem
    30 april, 2008 vid 12:21

    Hehe, nej nu är jag mätt på SO-surf =) Måste styra upp lite saker inför morgondagens Ölandsresa. Ska du ut och härja eller Remmen?

  • yann

    Medlem
    30 april, 2008 vid 12:33

    Blir det nån vind på Öland då?

  • sourra

    Medlem
    30 april, 2008 vid 13:11

    Som det ser ut nu så blir det Cocktailsurf på sin höjd men enligt Stebe blir man aldrig utan vind på Öland så vi får hoppas att det stämmer. Det ser ut att bli måttligt med moln några dagar så vi hoppas på lite breeze reinforcement. Jag tar med en jättekite för säkerhets skull.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En dag i Torkelstorp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.