Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En foilfråga

  • En foilfråga

    Publicerad av tuben på 14 februari, 2005 vid 19:04

    Var ute och tog foil-oskulden idag och har några frågor.

    Visserligen har ägaren till kiten varit och pillat en hel del på egen hand och så var det byig vind men den kändes inte i närheten av så stabil som in Inflateable.

    Kiten låg hela tiden en bra bit lägre i fönstret än en iflate. Den ryckte upp hela tiden. Är det normalt?

    Är foils trögare än vanliga kites? Kändes seg i manövern.

    Varför ska man kunna använda cl som leach för att kunna döda kiten? Föstår inte meningen med det. Hur ska man kunna göra urkrokade trick?

    Körde en takoon från 03.

    luuddee svarade 19 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • luuddee

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 19:33

    haha foils.. smirk.gif

  • headcase

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 20:12

    Vad var det för foil???
    låter som han hade pillat ihjäl den.
    själv har jag aldrig flygit luft madrass så jag kan inte säga om det är så stora skillnader. Mina foils har jag inga problem med, förutom när det är extremt byig.

  • ian

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 20:16

    jo risken är att jag har pillat ihjäl stackaren. Det är en eskape outback -03 som ju ska vara en riktigt bra drake men den kom inte med några instruktioner alls. Sen så var det rätt byigt idag men jag tror ändå jag har gjort något galet.

  • skye10

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:00

    Svar till:


    Var ute och tog foil-oskulden idag och har några frågor.

    Visserligen har ägaren till kiten varit och pillat en hel del på egen hand och så var det byig vind men den kändes inte i närheten av så stabil som in Inflateable.

    Kiten låg hela tiden en bra bit lägre i fönstret än en iflate. Den ryckte upp hela tiden. Är det normalt?

    Är foils trögare än vanliga kites? Kändes seg i manövern.

    Varför ska man kunna använda cl som leach för att kunna döda kiten? Föstår inte meningen med det. Hur ska man kunna göra urkrokade trick?

    Körde en takoon från 03.

    [/ QUOTE ]

    Ja det är ju typiskt att din första foil-upplevelse ska vara med en gammal sönderpillad -03. Det är som om man skulle skapa sig en uppfattning om LEI baserat på att man kört en ARX från -01.

    Säger bara en sak. Testa någon av Flysurfers drakar från minst -04. Extacy eller Psycho.

    Sen kan man ju tillägga följande:

    Foils ÄR något mer långsamma i styrningen
    Foils KAN kollapsa i extremt byiga vindar
    Foils HAR inte varit anpassade för att göra unhooked trix, förutom nu Extacyn.

    Testa igen och se om du får samma uppfattning.

  • luuddee

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:05

    Svar till:


    Sen kan man ju tillägga följande:

    Foils ÄR något mer långsamma i styrningen
    Foils KAN kollapsa i extremt byiga vindar
    Foils HAR inte varit anpassade för att göra unhooked trix .

    [/ QUOTE ]

    vafaen ska man med skiten till då?

  • walle

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:10

    Svar till:


    Vad var det för foil???
    låter som han hade pillat ihjäl den.
    själv har jag aldrig flygit luft madrass så jag kan inte säga om det är så stora skillnader. Mina foils har jag inga problem med, förutom när det är extremt byig.

    [/ QUOTE ]

    Det e ju foils som e luftmadrasser ju!

    Ser ut som en i luften och har ungefär samma flygegenskaper som en grin.gif

  • gogga

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:12

    Det kanske bara är en teknik fråga? I själva verket är det skitbra att ha en kite som svänger långsamt, kollapsar i byiga vindar och som man inte kan köra unhooked med?

    Det är nästan så man blir lite sugen på att byta!

  • skye10

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:15

    Svar till:


    Svar till:


    Sen kan man ju tillägga följande:

    Foils ÄR något mer långsamma i styrningen
    Foils KAN kollapsa i extremt byiga vindar
    Foils HAR inte varit anpassade för att göra unhooked trix .

    [/ QUOTE ]

    vafaen ska man med skiten till då?

    [/ QUOTE ]

    För att stoppa in i din stora mun

  • skye10

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:20

    Svar till:


    Det kanske bara är en teknik fråga? I själva verket är det skitbra att ha en kite som svänger långsamt, kollapsar i byiga vindar och som man inte kan köra unhooked med?

    Det är nästan så man blir lite sugen på att byta!

    [/ QUOTE ]

    Nä gör inte det. Håll dig till en uppblåsbar leksak. Du rippar ju så fett på den…

  • luuddee

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:23

    Svar till:


    Svar till:


    Svar till:


    Sen kan man ju tillägga följande:

    Foils ÄR något mer långsamma i styrningen
    Foils KAN kollapsa i extremt byiga vindar
    Foils HAR inte varit anpassade för att göra unhooked trix .

    [/ QUOTE ]

    vafaen ska man med skiten till då?

    [/ QUOTE ]

    För att stoppa in i din stora mun

    [/ QUOTE ]

    just det dom e bra till en sak dom tar itne så mycket plats.. grin.gif grin.gif

  • gogga

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:23

    ojdå! Inte visste jag att foils var så känslosamt för dig!
    jag har hört att vissa blir lite sådär en 12 gånger om året, men det är ju ingenting du kan hjälpa!

    btw. så har jag aldrig sagt att jag “rippar fett” med min LEI.
    Min mamma har lärt mig att inte ljuga…

  • luuddee

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:25

    vet du vad kin mamma sa till mej?. haha.. ja visa en film på datorn.. sen frågade hon varöfr den ena killen hade en så ful drake grin.gif grin.gif grin.gif behöver väl itne nämna vad det var för något

  • gogga

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:27

    Din mamma inte förstå tyska färger tongue.gif

  • luuddee

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 21:29

    grin.gif grin.gif grin.gif

  • cortex

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 22:04

    Först och främst, jag vet inte särskilt mycket om Takoon foils, troligtvis är det en kopia på antingen någon gammal Ozone eller Flysurfer-design. Jag tittade närmare på en foil från en av världens absolut största LEI-tillverkare här om dagen och den var mer eller mindre en rak kopia på en gammal Psycho1’a. Både hur vingen var konstruerad och den uråldriga bridle-designen var tamejfan mer eller mindre en rak kopia. Dvs en design som är 3 år gammal. Den var precis lika instabil och jävlig som en gammal Psycho 1’a… och detta var en -05’a!!! Skrämmande.

    Iofs sticker jag väl ut nacken en del nu, men om man vill testa en modern foil så finns det bara tre märken som verkligen för utvecklingen framåt. Det är Flysurfer, Peter Lynn och Ozone. Dessutom utvecklar de sina kites enormt varje år, så det är enorm skillnad mellan en 03’a och en 04’a… och ännu större mellan vissa 04 och 05.

    Sedan ett par ytterligare kommentarer angånde det här:

    > Foils ÄR något mer långsamma i styrningen

    Jepp, man får en liten fördröjning om man jämför med de allra snabbaste LEI’arna. Dock finns det gott om LEI’s som är jämnsnabba och långsammare än ex. vis FS Extacy. Nu pratar vi svänghastighet. Går vi in på hur snabbt de accelererar mot vindfönsterknanten eller hur snabbt man kan åka med kiten så har jag hittils inte kört någon snabbare kite än Extacyn. När Speed kommer om någon månad så kommer den iofs att kicka Extacyn duktigt. Iaf när det gäller att åka fort.

    > Foils KAN kollapsa i extremt byiga vindar

    Yepp, men en modern foil kollapsar inte innan en LEI hindenburgar. Just Extacyn (av FS kitesen, jag kan inte uttala mig om de andra märkena så exakt. Jag vet dock att PL är grymt stabila) håller man garanterat i luften en god stund efter att LEI’arna har drattat ner i byig vind. Dessutom är moderna foils gjorda så att de fäller upp sig “mjukt” när de stabiliserar sig så man i 99% av fallen slipper det våldsamma ryck man får när linorna på en hindenburgande LEI sträcks mitt i powerzone.

    > Foils HAR inte varit anpassade för att göra unhooked trix, förutom nu
    > Extacyn.

    Japp, Extacyn är byggd för att vara lätt att köra unhooked med och göra kiteloops. Den har en tight och fin radie och ger mjuk kraft genom hela loopen.
    Jag *tror* (från tester jag läst och från folk jag pratat med) att Peter Lynn Venom har liknande trevliga egenskaper. Ska bli kul att testa den i sommar (och alla nya LEI’s jag lyckas lägga vantarna på också såklart).

    Dessutom kan man genom den s.k. “C8-modden” (vilken tar ca 5 minuter att göra) få sin Psycho2 att bli riktigt fin att köra unhooked och dessutom betydligt lättare att göra kiteloops med än tidigare. P2 7 och 10 är inga problem att göra tighta loopar med, 13 kräver lite mer finkänsla men funkar fin-fint för de som kan (jag har inte vågat med P2 13 riktigt ännu, men det kommer smirk.gif, därmot lånade Peter Goldbach min P2 13 i Tarifa och satte några av de fetaste kitelooparna jag sett). Däremot loopar jag samtliga av mina P2’or i “ytläge” när jag kör dem, även 21’an. Speciellt vid vändningar i lätt vind är det ett utmärkt sätt att hålla fint tryck genom jiben.

    Så för er som spyr galla över foils, fine gör det på alla gamla foilar (tillsammans med övriga kites från -01), men testa gärna en ny foil innan ni spräcker en ven i skallen över funderingen “varför kör folk foil”. 🙂

    När det gäller FS rekommenderar jag Extacy just nu (Psycho2 kräver lite väl mycket “inskolning” om man bara kört LEI förut) eller att ni till sommaren testar den nya Freestyle-kiten som släpps då.

    För er som vill åka fetingfort så är Speed det givna valet.

    /Kaj(Tech)

    Svar till:


    Svar till:


    Var ute och tog foil-oskulden idag och har några frågor.

    Visserligen har ägaren till kiten varit och pillat en hel del på egen hand och så var det byig vind men den kändes inte i närheten av så stabil som in Inflateable.

    Kiten låg hela tiden en bra bit lägre i fönstret än en iflate. Den ryckte upp hela tiden. Är det normalt?

    Är foils trögare än vanliga kites? Kändes seg i manövern.

    Varför ska man kunna använda cl som leach för att kunna döda kiten? Föstår inte meningen med det. Hur ska man kunna göra urkrokade trick?

    Körde en takoon från 03.

    [/ QUOTE ]

    Ja det är ju typiskt att din första foil-upplevelse ska vara med en gammal sönderpillad -03. Det är som om man skulle skapa sig en uppfattning om LEI baserat på att man kört en ARX från -01.

    Säger bara en sak. Testa någon av Flysurfers drakar från minst -04. Extacy eller Psycho.

    Sen kan man ju tillägga följande:

    Foils ÄR något mer långsamma i styrningen
    Foils KAN kollapsa i extremt byiga vindar
    Foils HAR inte varit anpassade för att göra unhooked trix, förutom nu Extacyn.

    Testa igen och se om du får samma uppfattning.

    [/ QUOTE ]

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En foilfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.