Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Enklaste sättet att reparera?

  • Enklaste sättet att reparera?

    Publicerad av goose på 2 mars, 2006 vid 06:32

    Är det någon som kan ge lite tips hur man på ett enkelt och snyggt sätt reparerar små skador på en surfbräda? Vilket plastmaterial ska man änvända? Lack? Färg? Metodik?

    Vet att det funnits inlägg om detta tidigare på forumet, men jag hittar inte detta! Någon som vet?

    manno svarade 17 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • stinger

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 07:18

    Jag lagade smådingar med epoxi inköpt på Biltema (36-2409) i somras. Bara att slipa lite lätt,”spackla” i, låta härda och sedan slipa bort överskottet.

  • goose

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 07:41

    Har någon förslag på lackval? Hur många bestryckningar? Någon förbehandling?

  • poppo

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 08:14

    gelcoat-spackel matchar ofta bra om brädan är vit. funkar även bra att laga mindre dingar med bara gelcoat.

  • the_novice

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 08:21
    stinger wrote:
    Jag lagade smådingar med epoxi inköpt på Biltema (36-2409) i somras. Bara att slipa lite lätt,”spackla” i, låta härda och sedan slipa bort överskottet.

    Det där är väl ett epoxi lim och inte ett laminerings epoxi som man använder ihop med glasfiberväv, det är en viss skillnad….

  • hellgren

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 08:30

    Jag lagade några små dingar i helgen med gel-coat. Mitt första laga-projekt nånsin. Tok enkelt, blev jätte bra och som nån sa så passa färgen faktiskt riktigt bra. Varken epoxi eller väv needed. Sen om det är vatten tätt eller inte det vet jag ju inte än 😀

    /Hellgren

  • svenne

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 08:48

    Gelcoat är vattenabsorberande, så det bästa är att laga med något annat och eventuellt använda GC för färg och ytfinish.
    Epoxilim eller lamineringsepoxi spelar inte så stor roll om det handlar om småskador, det är hållbart så det räcker och blir över. 🙂

  • goose

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 08:57

    Var kan man köpa gelcoat? Någon som provat med lack om det är enbart små sprickor på lacken på brädan?

  • stinger

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 09:36
    The_Novice wrote:
    stinger wrote:
    Jag lagade smådingar med epoxi inköpt på Biltema (36-2409) i somras. Bara att slipa lite lätt,”spackla” i, låta härda och sedan slipa bort överskottet.

    Det där är väl ett epoxi lim och inte ett laminerings epoxi som man använder ihop med glasfiberväv, det är en viss skillnad….

    Stor skillnad men jag skrev väl att det var bra till att spackla smådings med?

  • oscar

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 09:51

    Gelcoat vattenabsoberande? Gelcoat används ju som skydd för att fukt inte ska tränga in till laminaten? Hur kan det då absorbera vatten?

  • svenne

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 11:31

    Gelcoat används för att underlätta tillverkning i gjutform. För att skydda laminatet säkert mot vatteninträngning används fuktspärr oftast baserad på Epoxi. Inte alla nytillverkade båtar har dock en “ren” fuktspärr.

    En tävlingsbåt på 35-40 fot kan öka uppåt 30-35 kilo i vattenabsorption.

  • hellgren

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 16:28

    Gelcoat kan du köpa på clas ohlssons för typ en hundring eller vad jag gav..

    /Hellgren

  • junksurf

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 19:27

    Jag har använt gelcoat o måste tyvärr säga att jag är missnöjd me resultet. De ser snyggt ut men spricker och lossar lätt när man börjar plåga grejerna.
    Tycker att de känns mer pålitligt me epoxi.

    Här även panik lagat brädan me monterings lim. Den enda fördelen me de var att “gummi” lagningen som blev var lätt att pilla bort när man skulle laga på riktigt. : )

  • donpedro

    Medlem
    2 mars, 2006 vid 19:49
    Junksurf wrote:
    Jag har använt gelcoat o måste tyvärr säga att jag är missnöjd me resultet. De ser snyggt ut men spricker och lossar lätt när man börjar plåga grejerna.
    Tycker att de känns mer pålitligt me epoxi.

    Här även panik lagat brädan me monterings lim. Den enda fördelen me de var att “gummi” lagningen som blev var lätt att pilla bort när man skulle laga på riktigt. : )

    Detta kan ha berott på att du inte slipat och tvättat ordentligt innan du la på gelcoaten. Det är viktigt att slipa med 100 eller 150 runt och i lagningen och sen tvätta med T röd eller likanande annars lossnar det väldigt lätt. Sen finns det bättre gelcoat än claes olsons, Åk till en marina och köp “istället riktig” gelcoat håller mycke bättre än claes olsons eller plastik paddings grejjer.

  • goose

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 09:22

    Om man änvänder Gelcoat, måste man täcka med lack eller annat för fuktspärren? Går det bra att enbart använda Gelcoat? Någon som har tips på lack?

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 september, 2006 vid 15:56

    Tvätta med aceton innan ni lägger på ny GC. Acetonen löser upp GC och ser till att den nya och gammla GC binder ordentligt.

    Gelcoat absorberar vatten, men det är inget man behöver bry sig om i detta fallet då ni inte låter brädorna ligga i sjön 365 dagar om året. GC behöver alltså inte behandlas utanpå.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Enklaste sättet att reparera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.