Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av Evo 80??

Taggad: ,

  • Erfarenheter av Evo 80??

    Publicerad av basse på 25 mars, 2004 vid 14:40

    Tja,
    Är det någon som har erfarenhet av Evo 80 eller en Angulo AmiGu 7’4”?? Är lite sugen på en kort bred sak i vågorna. Kör nu på en RRD Cult55 -02 som jag gillar men har inte så stor erf. av andra vågisar alls.

    -Basse

    basse svarade 20 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • rrd

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 11:56

    Kolla senaste Boards, Evo blir ifrågasatt ganska starkt.

    Två läger verkar finnas, för eller emot o då ska man veta att testarna har surfat de mesta till skillnad från alla vanliga surfare.

    Det är ganska ovanligt att det görs någon riktig sågning av brädor numera.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 13:46

    Å andra sidan diggar tyska Surf den stenhårt. Fanken också, måste jag köpa den dåliga blaskan (Boards) för att få läst vad de tycker…

  • ulfp

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 13:58

    Om jag minns rätt, så testades Boards freestyle-wave brädor, och vet inte varför dom testade Evo (borde väl ha varit Trance). Evo har väl aldrig sagts vara något annat än en vågbräda?

  • the_novice

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 14:41

    Dom sågar väl inte EVO’n utan säger väl att den är väldigt bra på just en sak, dvs rida vågor? Vill man då ha ngt mer allround så kanske man inte bör välja EVO utan just en allround bräda.
    Heder åt boards som vågar ha en åsikt, det är annars lite dåligt med det i en del tester!

  • vinta_kestrel

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 09:39

    Jaha, det sätter ju det hela i en annan dager. Då är det ju problem med Boards som inte vet vilka brädor de ska inkludera i sina tester (eller importören som fått allt om bakfoten). Evo är en vågis, inget annat.
    Trance 94 fick f.ö. mkt bra kritik (100% freeride/freestyle och lite våg) i senaste Surf som kom i min brevlåda igår.

    Vad gäller egna åsikter så har ju tyskarna genom åren varit bra mycket bättre på att säga sin åsikt, om än kanske lite mer förfinat än engelsmännen. Dock håller jag för alltid tyskarnas tester 100% mer seriösa en engelsmännens, vare sig det gäller vindsurfing, motorcýklar eller bilar. Dock är engelsmännen duktigare på att skriva läsvärt/intressant (= mindre torrt), men de blandar för ofta in känslor i resultaten.

  • rrd

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 17:08

    Å det är ju skönt att surfing är just känsla o inte någon strikt tysk ingenjörskunskap…

    Tyskarna är duktiga på att mäta och väga men är dom egentligen duktiga testseglare?

    Jämför engelska kuster/surfställen med tyska…

    Hur många duktiga tyskar ifht engelsmän ser man på tex Maui?

    Evon finns med i testet som referensbräda våg tillsammans med några andra.

    Frågan om hur en bräda klassas är egentligen en fråga om en upplevelse hos den individuella seglaren.

    En funktion av seglarens vikt/förmåga/segeltyp/stil/vågförhållanden o brädans viktmm mm

    Kolla också Boards tillbakablick på gårdagens hetaste vågbrädor… Mistral Hookipa tex…

    Men jag håller med om att Boards vanligtvis inte når upp till eng Windsurfs klass.

  • mag

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 20:21

    Jag har seglat AmiGu 7,4 och blev positivt överraskad. Jag pratade en hel del med Josh på Maui nyligen ang dessa nya brädor. Fick även hjälpa honom meka ihop nya prototyper inför PWA i veckan, vilket var lite kul. Den ser verkligen helskum ut med en väldigt rak rockerkurva och kort som fanken (225). Som gammal ws-räv tror man inte den ska fungera så bra som den faktiskt gör. Den svänger på en femöring, plockar enkelt vågor och är såå enkel att ta sig ut genom vågorna med. Man står lite mer upprätt i seglingsstilen men för de flesta normalduktiga så är det så de seglar. Om man trycker med bakfoten svänger det på bra. Det är en snabb bräda, betydligt snabbare än t ex EVOn bedömer jag, vilket ger bra hoppmöjligheter. Jag skulle tro att det är en kanonbräda i Sverige och den planar tidigt. 6,0 bör fungera utan problem. Rekommenderas! Det kommer lite tester på den i tidningar innan sommaren vet jag.

    RRDn du har har jag också seglat och det är en bra bräda men du skulle säkert utvecklas i vågsegling med en AmiGu.
    /Magnus

  • pellek

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 20:41

    Otroligt skönt att höra!!!!!

    Det har varit riktig informationstorka kring Amigu serien…så jag har varit lite orolig om man vågar beställa. Hur som helst – idag slog jag till och gjorde en beställning av en Amigu7’4″ och nu när jag hör detta så känns det mer än rätt!

    Tack 🙂

    //Pelle

  • lars_k

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 06:01

    Vet du om han jobbar på en 75 litare? 7,2″ eller likn? Skulle vilja ha nåt mellan 70 och 80 liter…

  • basse

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 06:54

    Tack för infon. Har ju sett Kongo ute bland vågorn och han rippar ju skiten ur det mesta med sin AHD … man kanske skall ta och byta vågis innan RRD’n blir för gammal.
    Undrar vad man kan få för en Cult 55 från 2002 ?

  • lars_k

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 09:56

    Haha. Du rippar ju skiten ur det mesta med din Cult, ska du verkligen byta bräda? =)
    Men en kort bred bräda ger helt klart en annan känsla på vattnet. Värt att prova, faktiskt. Köper du en Amigu lova att jag får testa den =)

  • basse

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 13:15

    Jag kansek skall ta och lova att få testa din först och känna på det lite*!!!!

    smile.gif

  • mag

    Medlem
    2 april, 2004 vid 07:41

    Nej, de har inga planer på en 75 litare just nu. Men du som väger några kilo mer än mig kan lätt köra på 7,4:an. Den känns inte så stor och när det blåser på bra finns det mindre brädyta för chopvattnet och mindre för vinden att greppa tag i. Själv skull jag också vilja prova en mellan volymbräda men för 5,0+kvm skulle 7,4 AmiGu fungera för mig.
    /Magnus

  • mag

    Medlem
    2 april, 2004 vid 07:43

    Jag tror inte du kommer bli missnöjd med Angulon. Klart annorlunda att segla på denna korta bräda. Men otroligt lättseglad och planar tidigt med lite teknikhjälp. Du kan t o m köra freestyle på den.
    /Magnus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 april, 2004 vid 15:04

    Tja!
    Bra inlägg. Bättre med feedback från nån som faktiskt seglat än att läsa tester… Tror du AmiGuerna är för down-the-line eller mer för såggiga sverigeförhållanden? Kan tänka mig att dem passar bättre i “fickan” på mindre och kanske långsammare vågor, eller?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av Evo 80??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.