• Etikpollen

    Publicerad av svennebanan på 11 december, 2008 vid 22:26

    Som en liten avslutning, innan vi övergår till det ironiska, så kan vi väl kolla av hur inställningen är till sexistisk surfproduktsmarknadsföring.

    Om en surfprodukts marknadsföring är sexistisk skulle du:

    1. Köpa en likvärdig produkt från en annan tillverkare.

    2. Köpa produkten, men anse att marknadsföringen är skit.

    3. Köpa produkten, och tycka marknadsföringen är ok.

    Det är 3 åldersgrupper vilket ger 9 alternativ (ursäkta alla 100åringar). Försök att pricka rätt;).

    Bakgrund:
    http://www.metro.se/se/article/2008/04/25/07/1943-65/index.xml

    English version:

    In 2006 the swedish government launched an investigation if there should be legislation controlling sexuallly discriminating advertising. The investigation came to the conclusion that there should be legislation. The swedish government later took the decision to let the market rule what is sexual discriminating advertising (products using this material simply wouldnt sell). To check if this theory is valid for surfing products this poll was made with the following question and alternative answers.

    If a surf product is marketed with sexually discriminating material, would you?

    1. Buy a similar product from a different vendor.

    2. Buy the product, but think the marketing is crap.

    3. Buy the product and think the marketing is ok.

    speedjanne svarade 15 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • haze

    Medlem
    11 december, 2008 vid 22:28

    4. Inte bry mig alls om det hela…. Handlar vad jag känner för!!!

  • svennebanan

    Medlem
    11 december, 2008 vid 22:42

    @Haze 520692 wrote:

    4. Inte bry mig alls om det hela…. Handlar vad jag känner för!!!

    Jag tycker det passar in under alternativ 3. Kul om du lägger en röst iaf. Om jag eller nån annan försöker sig på en analys så kan man iaf se om det är ett köp eller inte.

  • pure

    Medlem
    11 december, 2008 vid 22:54

    Fins det inget alternativ som är:

    ( ) Ta mig en funderare på om jag hade tyckt samma om det var en av det andra könet med eller en gammal ful person med i materialet och sen köpa 2 exemplar av produkten

  • svennebanan

    Medlem
    11 december, 2008 vid 23:11

    @pure 520698 wrote:

    Fins det inget alternativ som är:

    ( ) Ta mig en funderare på om jag hade tyckt samma om det var en av det andra könet med eller en gammal ful person med i materialet och sen köpa 2 exemplar av produkten

    Våga nu ta ställning till om du tycker sexistisk reklam är ok eller inte och om det påverkar ditt köpbeslut. Det är helt ok att tolka sexistisk som att det även gäller diskriminering av män, unga, gamla, halta och lytta.

  • mikaels

    Medlem
    12 december, 2008 vid 07:59

    Lite svårt här, jag tycker iofs illa om dålig reklam, men sexistisk är inte nödvändigtvis = dålig, det kan finnas både bra och dålig reklam som är sexistisk och som inte är det…
    Att visa en människa i utmanande kläder är ju inte nödvändigtvis sexistiskt, tycker jag, som t ex inte tycker att HMs julreklam om underkläder är sexistisk. Icke-fråga, egentligen.

  • svennebanan

    Medlem
    12 december, 2008 vid 08:24

    @mikaels 520717 wrote:

    Lite svårt här, jag tycker iofs illa om dålig reklam, men sexistisk är inte nödvändigtvis = dålig, det kan finnas både bra och dålig reklam som är sexistisk och som inte är det…
    Att visa en människa i utmanande kläder är ju inte nödvändigtvis sexistiskt, tycker jag, som t ex inte tycker att HMs julreklam om underkläder är sexistisk. Icke-fråga, egentligen.

    Frågan är om sexistisk reklam är skit eller ok ur er etiska synpunkt. I det ligger inte en bedömning om den säljer eller inte. Jag tolkar det som att du i bedömningen av om reklam är bra eller dålig ser till om den är säljande (bra gjord) eller inte.

    För definition av sexistisk reklam så kan ni kolla igenom lite av de ärenden som behandlats av etiska rådet.

    http://www.etiskaradet.org/

    Jag har inte kollat igenom om det finns några anmälningar om sexistisk diskriminerande reklam mot män, men om ni behöver ett exempel på en sådan så kan ni ju för ert inre framana bilden av:

    Surfslusken lättjefullt ålandes på en quattro, med plutande halvöppen mun, svankad rygg, putande rumpa och med en förförisk blick tittandes utmanande rakt in i kameran endast iförd en mankini.

  • surfslusken

    Medlem
    12 december, 2008 vid 09:45

    @svennebanan 520724 wrote:

    Surfslusken lättjefullt ålandes på en quattro, med plutande halvöppen mun, svankad rygg, putande rumpa och med en förförisk blick tittandes utmanande rakt in i kameran endast iförd en mankini.

    Där visar du tydligt att du tagit parti i diskutionen om sexistisk reklam.
    För skillnaden är att om en man (vilket ja är, till kön iaf) poserar på de sättet du beskriver så skulle de med största sannolikhet tolkas som ett ironiskt skämt, eller kanske som fjolligt, varför?
    I reklam framställs mannen oftast som den arbetande familje försörjaren som mekar bil och klipper gräset på helgerna. Ta en titt på reklam på TV. Varför är det oftast mannen som kommer hem från jobbet till fru och barn, varför är de mannen som drar på sej overallen för att måla om huset, varför är bara män som dricker öl i öl reklam osv, osv.

    Sätter inte detta press på killar att dom ska bli öldrickade familjeförsörjare som absolut inte ska pluta me läpparna o svanka för att då riskerar dom att tas som o manliga fjollor?

    Men ja ställer gjärna upp på Quattro reklamen ändå, jag har självförtroende nog för att bjuda på de.

  • svennebanan

    Medlem
    12 december, 2008 vid 10:20

    @surfslusken 520734 wrote:

    Där visar du tydligt att du tagit parti i diskutionen om sexistisk reklam.

    Att jag tagit ställning mot den (både för kvinnor och män) hoppas jag? Jag var väldigt tveksam om jag skulle dra det så långt, som med det exemplet, då det lätt går att misstolkas.

    @surfslusken 520734 wrote:

    För skillnaden är att om en man (vilket ja är, till kön iaf) poserar på de sättet du beskriver så skulle de med största sannolikhet tolkas som ett ironiskt skämt, eller kanske som fjolligt, varför?
    I reklam framställs mannen oftast som den arbetande familje försörjaren som mekar bil och klipper gräset på helgerna. Ta en titt på reklam på TV. Varför är det oftast mannen som kommer hem från jobbet till fru och barn, varför är de mannen som drar på sej overallen för att måla om huset, varför är bara män som dricker öl i öl reklam osv, osv.

    Sätter inte detta press på killar att dom ska bli öldrickade familjeförsörjare som absolut inte ska pluta me läpparna o svanka för att då riskerar dom att tas som o manliga fjollor?

    Könsroller suger eller hur? Vare sig de pressar män till att dricka bärs eller kvinnor att bli lika smala som Kate Moss.

    @surfslusken 520734 wrote:

    Men ja ställer gjärna upp på Quattro reklamen ändå, jag har självförtroende nog för att bjuda på de.

    Det tycker jag inte att du ska göra. Den är sexistisk och objektifierande och kan i slutändan leda till att män reduceras till objekt med allt elände det medför. Det är nog ingen större risk att just detta scenario kommer att uppstå, men om du får erbjudande om att vara med i en ölreklam som reducerar dig till en bärsdrickande surfbum så tacka gärna nej till den också.

  • fastforward

    Medlem
    12 december, 2008 vid 11:17

    Är detta verkligen ett problem? Jag har iaf aldrig sett en sexistisk surfannons, det är knappt att jag sett en surfannons över huvud taget…

  • doc

    Medlem
    12 december, 2008 vid 11:23

    Har du aldrig sett RRD’s bikinidamer?

  • surfslusken

    Medlem
    12 december, 2008 vid 12:28

    @svennebanan 520747 wrote:

    Könsroller suger eller hur? Vare sig de pressar män till att dricka bärs eller kvinnor att bli lika smala som Kate Moss.

    Jag tycker ALLT och ALLA sammanhang där människor särbehandlas på nåt sätt suger SÅ HÅRT!!! Och därför tycker ja de är fel att bara plocka ur den lilla delen som har med kön att göra. En människa ska inte särbehandlas varken positivt eller negativt, oavsett om han/hon är man/kvinna, känd, rik/fattig, vacker(vad nu det är?) ung/gammal, tjock/smal osv osv.

    Men trots att detta är min totala övertygelse så kommer jag ofta på mig själv med att gör just sån särbehandling. Jag favoriserar tex kvninnor/tjejer jag tycker är vackar, men o andra sidan så kan dom utnyttja mej ganska hårt om dom vill de. Jag har negativa fördomar om tjocka människor och rökare. mm.

    Men sen om man ser allt i ett ännu större perspektiv, vilket jag gör. Tex som att vi tillhör den otroligt priviligerade skaran på ca 8% av jordens befolkning som har ekonomi till att välja hur vi vill leva och ägna oss åt självförverkligande. Så är de svårt att ta problem som att nån tjej i den rika väst världen visar upp sig i string för att kunna komma ännu längre i sitt självförverkligande som nåt större problem.

    Sen har ja oxå funderat mkt kring varför vissa ställer upp på viss reklam. Ett par exempel:

    Michael Schumacher. Göra reklam för cigaretter! Va man än tycker om honom så är jag övertygad om att han är upplyst nog att veta vad den produkten leder till. Vad säger han till sina barn när dom vill ha Malboro? Okej, de var för honom en förutsättning för att kunna köra F1 på högsta nivå. Men kan man känna sej nöjd med sej själv ändå?

    Mats Sundin. Har sett att han är med i reklamen för en olinepoker sajt. Varför? De borde ju inte va pengar som lockar, han har nog lugnt dragit in över 500 miljoner +reklam under sin karriär.

    Ja har bara frågorna, men inga svar.

  • styret

    Medlem
    12 december, 2008 vid 12:30

    @surfslusken 520734 wrote:

    Där visar du tydligt att du tagit parti i diskutionen om sexistisk reklam.
    För skillnaden är att om en man (vilket ja är, till kön iaf) poserar på de sättet du beskriver så skulle de med största sannolikhet tolkas som ett ironiskt skämt, eller kanske som fjolligt, varför?
    I reklam framställs mannen oftast som den arbetande familje försörjaren som mekar bil och klipper gräset på helgerna. Ta en titt på reklam på TV. Varför är det oftast mannen som kommer hem från jobbet till fru och barn, varför är de mannen som drar på sej overallen för att måla om huset, varför är bara män som dricker öl i öl reklam osv, osv.

    Sätter inte detta press på killar att dom ska bli öldrickade familjeförsörjare som absolut inte ska pluta me läpparna o svanka för att då riskerar dom att tas som o manliga fjollor?

    Men ja ställer gjärna upp på Quattro reklamen ändå, jag har självförtroende nog för att bjuda på de.

    jag drar mitt strå till stacken och gå emot hela det där genom att vara sambo med en blivande jurist.
    Hon får jobba in cashen så sköter jag kidsen mellan surfpassen i WA.
    Stå upp emot könsroller grabbar, gift er med höginkomst-tagare!

  • poppo

    Medlem
    12 december, 2008 vid 17:42

    men styret vem passar kidsen under surfsessionen? vi kanske kan turas om? 🙂 inte för att jag har en rik sambo, men det kvittar.

  • fastforward

    Medlem
    12 december, 2008 vid 18:05

    @Doc 520755 wrote:

    Har du aldrig sett RRD’s bikinidamer?

    Nej, var stöter man på dem?

  • doc

    Medlem
    12 december, 2008 vid 20:19

    @fastforward 520754 wrote:

    Är detta verkligen ett problem? Jag har iaf aldrig sett en sexistisk surfannons, det är knappt att jag sett en surfannons över huvud taget…

    För din allmänbildning några snabba exempel:

    1-RRD gör relevant reklam för sin Freestylewavebräda
    2-NP gör reklam för Hellcar-seglet med slogan “One Hot Ride” och bilden på den läderklädda tjejen på en raket. Slumpmässig dubbeltydighet?
    3-Övertydlig sexistisk reklam för uppblåsbart takräcke till surfresan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.