-
Ett litet experiment.
Jag har funderat på det här med kalla händer ett tag nu och läst alla inlägg om ämnet här på konfen. Till slut kände jag att det var dags för ett eget experimnet som jag precis utfört. Jag fyllde en hink med kallt vatten och slängde ner fem frysblock + en termometer. Jag fick ned vattentemperaturen till 4 grader celcius.
På vänsterhanden använde jag Neilprydes tumvante med öppen handflata (en mycket bra handske, men den börjar bli för kall nu) och på den andra en fingervante med vattentät grovdiskhandske samt vattentät silvertejp.
Efter 1 min och 42 s var jag tvungen att ta upp vänsterhanden. Det gjorde ont som fan och började sticka i handen. Högerhanden däremot var var och skön och dessutom snustorr.
Slutsats: För 26 kr (inköpt Clas Ohlson) får du en tunn och vattentät torrhandske istället för att köpa en riktig från dykbutik för 500 kr. Jag tror att man kommer slippa kramp då man seglar eftersom den blev så tunn. Däremot kan kyleffekten påverkar resultatet negativt. Återkommer med mer information efter provsegling i kalla förhållanden.
Logga in för att svara.