Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ett litet experiment.

• Ett litet experiment.

Publicerad av anonym-anvandare på 27 oktober, 2002 vid 17:00

Jag har funderat på det här med kalla händer ett tag nu och läst alla inlägg om ämnet här på konfen. Till slut kände jag att det var dags för ett eget experimnet som jag precis utfört. Jag fyllde en hink med kallt vatten och slängde ner fem frysblock + en termometer. Jag fick ned vattentemperaturen till 4 grader celcius.

På vänsterhanden använde jag Neilprydes tumvante med öppen handflata (en mycket bra handske, men den börjar bli för kall nu) och på den andra en fingervante med vattentät grovdiskhandske samt vattentät silvertejp.

Efter 1 min och 42 s var jag tvungen att ta upp vänsterhanden. Det gjorde ont som fan och började sticka i handen. Högerhanden däremot var var och skön och dessutom snustorr.

Slutsats: För 26 kr (inköpt Clas Ohlson) får du en tunn och vattentät torrhandske istället för att köpa en riktig från dykbutik för 500 kr. Jag tror att man kommer slippa kramp då man seglar eftersom den blev så tunn. Däremot kan kyleffekten påverkar resultatet negativt. Återkommer med mer information efter provsegling i kalla förhållanden.

anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • lars_k

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 17:19

Är det den med bomullsfoder, 34-878?
    Funderar också på Biltemas fiskehandskar i neoprene för 119kr. Någon som testat?
    Har provat diskhandskar utan foder men började frysa…
    Stapplade iland igår med frusna tår. Tips? Neoprensockar innanför våtskorna?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 17:38

Jag tror inte att neoprenhandskar från Biltema verkar så bra. De blir ju blöta. Vitsen är att hålla sig snustorr. Problemet är att man inte får ha för mycket på händerna. Det är en jobbig ekvation att knäcka.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 17:50

Tjena!

Fiskehandskar från Biltema går bort! Efter en kvart hade jag mer eller mindre kramp i hela underarmen och det var färdigkört för den dan. Men varmt och skönt var det!

/Andreas

• lars_k

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 18:03

Misstänkte det. Minsta lilla de bygger på tjockleken så får man kramp. Man kanske skulle ge diskhandskar en chans till. Verkar funka för många enligt tidigare inlägg…

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 18:26

Man kan ju utveckla det där med diskhandskar. Antag att du har fingervantar under, men du tar bort för tyget vid handflatan och lägger aluminiumfolie på ovansidan. Resultatet borde bli en vattentät handske med bra känsla mot bommen (endast diskhandskens tjoklek) samtidgt som aluminiumfolie reflekterar ner värmen mot handen igen och fungerar lite som vindskydd också. Vad tror du om det? Jag ska experimentera lite till grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 18:56

Tjena, jag snubblade över en sida om torrhandskar, lite dyra men verkar satans vettiga:

http://www.multibutiken.com/nordicblue.html

/Johan ooo.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 19:05

angående kalla tår så testade jag grym varm och skön grej igår:
    jag tog en tjockt par raggsockor som morsan verkat ha tvättat i 90 grader= de var riktigt tajta
    jag vrängde sockorna och smörjde in insidan i ett tjockt lager dax hårvax, vrängde de rätt igen och tog på mig dem och sen ett par våtskor som var ca 1 storlek förstora.

Asvarmt och mysigt. Frös inte ett dugg. Se bara till att sockorna är riktigt täta och tajta och att skorna är tillräckligt stora, för dålig blodcirkulation vill man ju inte ha.
    jag kommer definitivt fortsätta använda feta raggisar så länge det behövs

• feg

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:19

Visst kan vattentemperaturen gå ned till 4 grader celcius. Men inte fan ska du ligga i/ha händerna i vattnet i 1 min och 42 s. confused.gif
    Då fattar väl vilket nöt som helst att en öppen vante är kall, jag fattade det till och med utan experiment. smile.gif

Personligen förespråkar jag ”NP öppen tumvate” eftersom den skyddar för det som tar livet av värmen, dvs kyleffekten.

Snustorr är en utopi, blöt kan man bli av svetten som utsöndras i en tät handske. frown.gif
    ”Tillräckligt torr” blir man i vanten jag förespråkar om man låter bli att simma 1 minut och 42 sekunder med 1 sekunds intervall. grin.gif

/feg

• boman

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:20

Neilprydes tumvante som icke är öppen !!!!
    klart bäst, fryser aldrig och nada kramp.

• lars_k

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:26

hmm, vad är hårvaxet bra för?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:36

Är verkligen Neilprydes slutna tumhanske så bra som du säger. Vad har ni andra för erfarenheter? Kan man segla med den en januari dag på havet och ramla i flera ggr?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:52

I skorna är det bara att stoppa ner en plastpåse pss när man spelade fotboll i senhöstblötan när man var liten…
    Fy F_N för kombinationen sydväst och Stockholm….

• lars_k

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 20:59

japp. raggsockar, plastpåse tätad runt benet med silvertejp och våtskorna utanpå bör funka fint. ska testa i abay imorgon…

• surfen

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 22:18

North har ett par skor som är på 6/8mm som jag köpte till tidig vårsurf, dom plockar jag fram när tempen kryper ner till 4 grader. Dom är tjocka så man måste se till att fot stroppen räcker till men det bästa är att man inte fryser med dom på fötterna.
    // Mr Speedo
    http://www.north-sails.com/frameset.asp?iMenuID=3

• anonym-anvandare

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 23:28

Angående biltemas handske så är den la inge vidare, den är jäkligt tjock samt så har den 3 fingrar som man kan öppna vid fingartopparna. Har även en tendens att gå sönder just där. Själv kör jag med Solas torr handske, funkar nice.

//Lars

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ett litet experiment.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.