Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ett tips för nybörjare med flera

• Ett tips för nybörjare med flera

Publicerad av langens_kite på 27 juni, 2008 vid 05:50

Varit mycke snack om att träna på att lösgöra sig från draken med de olyckor som varit.Kanske inte all tänker på att sätta den lilla röda ringen,öglan som finns på kickenlopen vänd nedåt.Om du blir loftad eller släpad så är det otoligt svårt att komma åt den när den är pressad mot mage/bröst.
    Skulle du lösa ut den så har du en till att hitta på leashen för att bli helt fri från en drake som kanske har låst sig och drar för fullt.
    När du sedan är fri är draken riktigt farlig för alla andra.
    Brukar istället rekomendera att:
    Om du hamnar i en kris situation ska det gå fort.På Pro-limit selar sitter det en liten ögla som du drar i när du lossar selen,fäst en liten boll eller flöte i den så att du kommer åt den lätt.Skulle olyckan vara framme och du gör på det här sättet så är det bara en releas att hitta, sedan funkar selen som ett drivankare om gör det i vatten.
    Ett tips som jag tycker kan vara att tänka på.

sourra svarade 16 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • skanepaul

Medlem
    27 juni, 2008 vid 06:23

Köp Naish (plus några andra märken) istället så drar man bara i hela ovandelen av chickenloopen. Mycket smartare, vem kommer åt en liten ring när det väl skiter sig??

• ninoh

Medlem
    27 juni, 2008 vid 07:37

ja vilken drake kör du? låter lite jobbigt det där.. nåt man ser ofta e ju att många kopplar leashen redan när dom launchar draken inne på stranden även om dom inte kör 5e lina.. bättre koppla på den när man kommit ut en bit om d jobbig vind.

prolimits sele går ju att quickreleasa, men vanlig QR på chickenloopen e ju bra mke lättare att lösa ut under tryck, o lättare att komma åt.

• langens_kite

Medlem
    27 juni, 2008 vid 07:41

@SkånePaul 478117 wrote:

Köp Naish (plus några andra märken) istället så drar man bara i hela ovandelen av chickenloopen. Mycket smartare, vem kommer åt en liten ring när det väl skiter sig??

Det är därför du monterar en liten boll, för att komma åt.

• langens_kite

Medlem
    27 juni, 2008 vid 07:48

@ninoh 478134 wrote:

ja vilken drake kör du? låter lite jobbigt det där.. nåt man ser ofta e ju att många kopplar leashen redan när dom launchar draken inne på stranden även om dom inte kör 5e lina.. bättre koppla på den när man kommit ut en bit om d jobbig vind.

prolimits sele går ju att quickreleasa, men vanlig QR på chickenloopen e ju bra mke lättare att lösa ut under tryck, o lättare att komma åt.

Ozone, vad annars?
    Har löst ut selen under tryck och det är inga problem.
    Var kanske lite otydlig men jag kopplar inte leashen när jag launchar.
    Poängen var att selen funkar som en riktigt bra broms i vatten.

• henric

Medlem
    27 juni, 2008 vid 07:55

Bifoga gärna bilder på det du förklarar. Intressant.

• Kjello

Gäst
    27 juni, 2008 vid 08:11

köpte SkånePauls Flaggstångsfällare, och hade sen tidigare en Cabrinha -04, stor skillnaden i säkerhet.

Advance; bara greppa runt dra bort åvanför chicken, reflexmässigt utan att titta, behöver knappt tränas, no boll,

cabrinas lilla platta sprint såg väldigt osäkert ut, såg ut som den kunde böjas ock kärva.
    Väldigt mycket jox med Cabrinha då tyckte jag,

Advance hade en enkel krallig sprint, som bara veks uppåt genom den stora ringen i chicken, och en stor hylsa över
    (”stensäker” enkel princip). Och så optimalt lättkollat det kan bli,
    Cabrinhas såg ut som det skulle nötas ut väldigt snabbt, om man checkar fuktionen varge dag.

En baksida, men av godo tyckte jag; Med Advance -04, va man lite rädd för att lösa ut av misstag.
    Tvingad att använda leech kopplad till en styrlina, och hela tiden ha koll på vad man gör.
    (hände i cabs, jag löste ut och släppte hylsan den försvann, men ersattes enkelt med en bit vattenslang.)

• langens_kite

Medlem
    27 juni, 2008 vid 09:48

Fick ett medelande från Robert:
    Tjena läste ditt tips om releasen på selen.
    Jag hade samma tankar som du men det står uttryckligen i instruktionerna till selen att den inte får användas som säkerhetsrelease, förmodligen har dom väl testat det med lite sisådär resultat eller nåt..

kanske lossnar den inte om man dragit åt karborrebanden för hårt osv.. skulle inte förlita mig själv på den lösningen.. den måste ju fungera 100,1% av gångerna.

/Robert

Tack för det,har själv alldrig sett någon sån lapp/instruktion men ska kolla när jag kommer hem.

• sourra

Medlem
    27 juni, 2008 vid 17:52

På PL är ju hela öglan fäst i kardborre så man kan få den att lossna utan att nånting löser ut. Fattar inte varför vissa kitemärken har någonting annat än 100% symmetrisk release! Är det för att man som designer är för egotrippad för att erkänna att nån annans lösning är bättre än det smäck man själv har utvecklat? Mat Pendles jävla skit-release är ju redan legendariskt dålig fast den kom ut på marknaden i år men den är inte ensam om att vara kass. Push away ska alltid vara lika med release.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ett tips för nybörjare med flera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.