• Publicerad av graf på 17 mars, 2005 vid 12:47

    Ok. Då vill jag bara leverera att det knappt är 20 timmar kvar till jag svävar högt över molnen på väg mot Maui.

    Jag är inne på att skaffa mig en Evo70 på platts, jag skulle vilja få bekräftat att denna bräda verkligen funkar med en 5,3a som störst.

    På Neilprydes hemsida på Maui rekomenderas den från 4,7- 3,…
    Finns det någon som kan bekräfta att det funkar bra med 5,3?

    Mvh Jimmy. smile.gif smile.gif smile.gif

    ola-h svarade 19 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • sinclair

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 12:54

    Rekomenderat är väl 2,5 – 5,0 till den brädan så det borde inte vara några problem, om det inte funkar så testa med en lite större fena , typ 210 eller 215. Kanske inte optimalt men det lär funka.

    Jag är inte avis på dig överhuvudtaget!!!

  • bonasurf

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 13:01

    Jag kör 5.7 bra på 74:an med 85 kg barlast så 5.2 på 70:an låter ju rimligt.
    74:an håller faktiskt 5.7:an bättre än min förra RRD Waveone 78l.

  • basse

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 13:03

    Gytt graf…. vi ses väl på tisdag…..eller nått.
    Hade varit trevligt att testa en Evo i 26 gradigt vatten. Kan erbjuda en tur på en AmiGu i utbyte… eller en pilsner på aftersurfet!! grin.gif

  • sinclair

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 13:08

    Fan väger du 85 kg Bona, du börjar få lite pondus du med. Men det är väl bara muskler i ditt fall?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 13:27

    Jasså Sinclair, de e till o surfa på jobbet?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 13:52

    Tjenare! Verkar vara rena charten dit. Mattias C från Varber åkte igår och S.. (Staffan) åker nästa vecka. Inte så man blir sugen inte…

    Jag (76kg) har testat EVO 70 i dålig vind med Gaastra Poison 5.4. Visst funkar det men det verkar vara lite av en övre gräns. Men då skall du veta att det som sagt var mkt dåligt med vind, så fort det kom en pust så gick det bra, så 5.3 borde funka.

    Så EVO 74 funkar med 5.7? Funderade just över det. Kanske dags att se över och justera våglinjen.

  • bonasurf

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 14:06

    Japp 5.7:an satt som sagt mycket bättre på 74:an evo än på onewaven 78 l.

    Nej du har nog rätt christian jag ligger nog snarae mot 80 hållet men med våtdräkt och allt på så väger man ju duktigt mycke ändå.

    Vad jag kan konstatera dock är att 74:an varit det bästa jag testat på mycket länge. Känns verkligen som att den kommer putta en ännu ett steg framåt i utvecklingen. Och vågridning funkar ju riktigt bra även här hemma i sverige.

  • sinclair

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 14:09

    Ja ja, något kul skall man väl ha mellan allt jobbande.

  • ola-h

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 14:17

    Det beror lite på vad du väger och vad du menar med “funkar”. Jag är visserligen rätt lätt, 68 kilo,, men för mig funkar 70:an perfekt med 5.3. Jag kör den till och med med 5,9 om det kniper, då med en större fena (22). 5.3 tror jag inte blir några problem även om du är tung. Förra året hade jag både 70:an och 74:an och trots att det blev en och annan 5.9-session och massor med lätta 5.3-dagar så åkte inte 74an fram. Det säger mig att 70:an funkar “tillräckligt bra” även med dessa storlekar. För mig funkar för övrigt 62:an mycket bra med 5.0, så även det borde tyda på att 70:an håller 5.3 även för en seglare på över 80 kilo (med rätt fena).

    Faktum är att det skiljer väldigt lite när det gäller tidig planing med stora segel på 70:an och 74:an, och 74 är ju dokumenterat bra för 5.3. Eller mer exakt: jag planar inte direkt senare med 70:an och 5.3 än med någon annan större bräda och 5.3 (givet motsvarande fena). Däremot krävs det lite mer aktivitet att plana tidigt med den mindre brädan och dessutom får man mindre marginaler mot sjunkning.

    Som någon skriver nedan så är det dock bra att ha en lite större fena. Originalfenan (2005) är rätt liten (20,5) och väldigt tunn. Den funkar väl med 5.0-5.3 om man kör fort och har bra drag, men för lite mer tveksamma förhållande tycker jag en lite tjockare 21:a eller kanske till och med en 22:a är ett bättre val med 5.3. Brädan blir något mer bakfotsorienterad med en större fena också.

  • bonasurf

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 15:09

    Bra skrivning ola. Har du kört evon sedan 2004:a?
    Är det i så fall stor skillnad?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 18:40

    Varför en EVO på Maui? Skaffa en riktig vågbräda istället. Provat både stubbie och vanlig. Euforin över de nya korta brädorna görs sig bäst i mediokra vågförhållanden. Maui har kanske bäst förhållande i världen t o m för någon med halvkass vågridning i bagaget. Ha en trevlig resa!

  • ola-h

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 19:42

    Här håller jag med. Visserligen körde jag vid förra årets mini-trip EVO 70 och det funkade bra, men om man någonstanns skall köra “klassiskt” så är det på Maui, i alla fall om man kör Hookipa. Kanaha, i alla fall om det inte är stort, är i och för sig ett ställe där EVO stortrivs.

    En annan anledning att köpa EVO är förståss om man skall ta med brädan hem, och det vär väl huvudsakligen så jag tolkade frågan. På Maui skall man, om man är prylintresserad, ta chansen att prova runt bland lite olika brädor.

  • ola-h

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 19:45

    Hej

    Jag har kört EVO sedan juni 2003, vilket var årsmodell 2004. 74:an har jag bara kört 2004. 70:an både 2005 och 2005. Jag tycker inte skillanden på 70:an är så stor, i själva verket tror jag minst lika mycket kommer från den nya fenan som från den minimala shapeförändringen (det är enbart de siste fem centimetrarna som ändrats, formen är för övrigt densamma). Den skillnad somär är att brädan är lite mindra skatig, kan man säga.

  • graf

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 20:49

    Ok.
    Jag tackar för detta, det låter ju som det kommer funka.
    förövrigt ligger även jag i 68kg klassen.
    Det är ju bara att hyra och göra ett test.

    Ha det GÖTT i Svedala!!! cool.gif

  • bonasurf

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 10:48

    Vilka fenor kör du Ola!!!

    Då jag köpte min bräda av scott själv fick jag ingen orginal fena med(han verkade testa nya) så jag tänkte köpa en eller 2 “evo”fenor till min evo 74. Jag har tidigare kört med en 21,5 för 4.2 och en 23,5a för min 5.7:a. Det verkar som att evosarna ska ha lite mindre fenor. Vad kör du???

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.