Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing F2 Speed Challenge Askim

  • jester

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 10:56

    Är lite dålig på västra delarna av Götet. Vill du bo på billigt hotell, så finns det ju ett Formule1 hotell inte så farligt långt från Askim:
    http://www.accorhotels.com/accorhotels/fichehotel/gb/for/2698/fiche_hotel.shtml

    Åby Camping ligger inte heller så långt ifrån:
    http://www.kronocamping.nu/

  • hankloose

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 11:05

    Allvarligt talat!! HUR KAN MAN VÄLJA EN SPOT SOM ASKIMSVIKEN I EN SPEEDTÄVLING? Som prognosen e nu så kan vi väl hänga på oss varsinn GPS och köra en speedtävling i simmning! Askimsviken e extremt känslig för vindriktning! Blåser det inte sydväst så e det HELT kört! Finns det ingen alternativ spot?!?!

    Jag håller tummarna för kuling sydväst!!!

    Henkan

  • speedjhanny

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 11:42

    Och blåser det Sydväst är det inte direkt platt……hhhmmmm……..Dvs finns en riktining som ger jämn vind och då är det allt annat än platt.

  • getwet

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 13:08

    O andra sidan så är det lika villkor för alla, choppigt eller ej. Följ bojarna bara…….

  • jester

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 17:35

    Den största anledningen till att tävlingen kommer vara i Askim är ju att arrangören har sitt surfcenter där. Då återväxten inom sporten är oerhört viktig så är det nog inte dumt att köra tävlingen där.
    Har tyvärr aldrig kört där själv. Vi får hoppas att det kan läggas en bana som ger möjlighet till grunt vatten både vid starten och slutet av banan. Underlättar ju enormt om man kan vila upp sig lite, eller traska upp lite förlorad höjd.

    Och återigen: kom dit o kör! Det ÄR kul, och fantastiskt lärorikt!

  • the_novice

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 18:50

    Tycker askim är helt okej, ren SW är dock max åt väst sedan ligger ju björla berget ivägen. “Allt” mellan SSO och SSW funkar bra, har förövrigt satt mitt PB på 30.9 knop där…
    Grunt är det på alla sidor inne i viken men där är det också väldigt byigt, gäller att se upp med stenar som ligger utspridda på ett par områden. Normalt kör jag inte inne i viken utan längre ut.

    Jag har svårt att se att man skall kunna traska upp till starten såvida man inte gör en väldigt kort bana, <200m?

    Bifogar en liten guide på steniga områden som man bör undvika (rött) och ok vilo/trimställen i grönt (finns även flera utanför bilden). Vid sydlig vind kan man tex köra ungefär som pilen visar och får då goa hopp med sjön…
    För eventuell “publik” är nog marholmen bäst, men jag antar att man inte får köra dit ut nu?

  • jester

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 19:10

    Oj. Trodde inte att Askimsviken var såpass liten. Men det lär nog fungera ändå. Att traska till starten är någonting man normalt inte bör göra, men vad gör man när man är desperat?? 😉
    Det jag snarare menar är att man kan traska upp lite i vind så man slipper ödsla en massa kraft på att kryssa, och dessutom vill man gärna inte komma ivägen för gänget som speedar på strippen… Vi får hoppas på bra vind och rätt vinkel.

  • getwet

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 08:11
    Hankloose wrote:
    Allvarligt talat!! HUR KAN MAN VÄLJA EN SPOT SOM ASKIMSVIKEN I EN SPEEDTÄVLING? Som prognosen e nu så kan vi väl hänga på oss varsinn GPS och köra en speedtävling i simmning! Askimsviken e extremt känslig för vindriktning! Blåser det inte sydväst så e det HELT kört! Finns det ingen alternativ spot?!?!

    Jag håller tummarna för kuling sydväst!!!

    Henkan

    Prognosen pekar på SV, håll tummarna……

  • jester

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 19:47

    Trots att jag är från Götet, så har jag aldrig varit i Askim. Vart kommer vi hålla hus, och var på Säröleden svänger man av?? Läste nånstans om att ev vara tvungen o bära prylarna 500 meter. Ouch!! Info, bitte! 😉

  • getwet

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 19:55

    @Jester]Trots att jag är från Götet, så har jag aldrig varit i Askim. Vart kommer vi hålla hus, och var på Säröleden svänger man av?? Läste nånstans om att ev vara tvungen o bära prylarna 500 meter. Ouch!! Info, bitte! )[/QUOTE wrote:

    har du städat ordentligt nu Jesper när du får Gunther på besök?

  • the_novice

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:07

    Jag har varit där men saknar ändå info från arrangörerna, en liten bekräftelse på att dem tagit emot ens anmälan hade ju inte skadat heller.
    I väntan på det så uppdaterar jag min bild, där X är ungefär där seglingscentrat varit förut, och P är parkeringen där man normalt “måste” parkera…
    Om man kommer från söderleden så är det väg 58 och andra avfarten till höger, borde vara skyltat till askimsbadet (obs, åk inte till campingen).

  • jester

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 07:10

    @getwet]

    Jester wrote:
    Trots att jag är från Götet, så har jag aldrig varit i Askim. Vart kommer vi hålla hus, och var på Säröleden svänger man av?? Läste nånstans om att ev vara tvungen o bära prylarna 500 meter. Ouch!! Info, bitte! )[/QUOTE wrote:

    har du städat ordentligt nu Jesper när du får Gunther på besök?

    Har städat i flera dygn nu… Är dock rejält orolig fortfarande över skicket på min lgh.

  • getwet

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:39
    The_Novice wrote:
    Jag har varit där men saknar ändå info från arrangörerna, en liten bekräftelse på att dem tagit emot ens anmälan hade ju inte skadat heller.
    I väntan på det så uppdaterar jag min bild, där X är ungefär där seglingscentrat varit förut, och P är parkeringen där man normalt “måste” parkera…
    Om man kommer från söderleden så är det väg 58 och andra avfarten till höger, borde vara skyltat till askimsbadet (obs, åk inte till campingen).

    Viken måste vara djäkligt liten, på bilden ser man tydligt att det ryms fyra brädor och sedan är viken full…….

  • swe-496

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:52

    Nån vind på G i Fituna Micke?

  • getwet

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 10:33
    SWE 496 wrote:
    Nån vind på G i Fituna Micke?

    Inte idag, just nu ser söndagen mest lovande ut. Jag drar till Askim nu på efm så ni får klara er själva på Fituna…..

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing F2 Speed Challenge Askim

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.