Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing F2 Speed Challenge Lomma

  • F2 Speed Challenge Lomma

    Publicerad av surferboy på 1 juni, 2006 vid 08:28

    OBS! Ny tid och plats för skepparmötet.
    Vi har gjort två ändringar som är viktiga att du som anmäld deltagare noterar.

    1. Vi har flyttat platsen för inregistreringen från klubbhuset i Lomma till Habo Ljung (ca 2 km norr ut).

    2. För att hinna köra fler race under dagen så flyttar vi skepparmötet till kl 10.00 (från 11.00 som vi tidigare gått ut med). Det innebär att tidigaste start sker kl. 10.30.

    Första skepparmötet i Habo Ljung (norr om Lomma) sker alltså kl. 10.00 vid sekretariatet. Sekretariatet är i samma tält som Frestyle SM har sitt sekretariat.

    Prognoserna har växlat från dag till dag men det har varit stark lokal bris nästan dagligen i Habo Ljung så vi hoppas att vädret inte förändras radikalt från nuvarande väder. Då bör vi få vind nog att genomföra ett flertal spektakulära race.

    Välkomna!

    Mvh,
    Gustav med crew
    Wallén Sports

    c-g svarade 18 år, 1 månad sedan 18 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • jester

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 18:07

    Någon som har en vettig vägbeskrivning?

  • alexasu

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 18:22

    kör på motorvägen mot malmö, ta av vid lomma, rakt fram genom rondellen, fortsätt rakt fram genom den långa vänsterkröken (hur fan går det till?), ta sedan höger in på västkustvägen å kör på denna tills du kommer till habo. fortsätt rakt fram så kommer komemr du finna den parkering som surfarna brukar använda i norra delen av byn.

  • klang

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 19:07
  • jester

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 19:55

    Tack o bock!

  • faster

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 18:14

    Resultat efter första dagen.
    1. Markus Emanuelsson
    2. Ulf Sjöstedt
    3. Robert Stavnås

    Det var så lite vind så vi planade knappt.

  • the_novice

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 20:03

    Tråkigt, då var det bättre vind här…
    Såg att det var några nya noteringar på GPS-speedsurfing förutom min egen.
    Toppade 30.7 knop och vågar tusan inte köra fortare i chop.

    Höll för övrigt på att få en kitare på bilen idag, nu får dem fan ta och skärpa sig.

  • tobhed

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 20:24
    faster wrote:
    Resultat efter första dagen.
    1. Markus Emanuelsson
    2. Ulf Sjöstedt
    3. Robert Stavnås

    Det var så lite vind så vi planade knappt.

    Knappt? Jag planade inte alls… Markus & Co. körde med 9.0 & 10.0 så det säger väl kanske en del om hur mycket vind det var

  • speedjhanny

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 02:30

    Måste man gippa mellan rundorna?????

    //Lallerstedt the Kite luder:ooo:

  • culing

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 18:27

    Hur har det gått?
    Fick ni någon vind idag?

  • swe131

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 18:54

    Vilken dag det blev.
    Sol, platt vatten och 11-14 m/s med toppar på 15 m/s och nästan inget sjögräs. Alla fick hur många rundor som helst. Körde själv 28 repor på banan. Banan var öppen mellan 10:45 och 15:45 med en halvtimmes lunch paus. Folk hade god tid att byta grejor och testa olika trim då tornet bara stod 75 m från stranden.

    Precis innan lunch var vinden som bäst och vågorna mycket små, då sattes de bästa tiderna. Och det var riktigt hårt i toppen med många bra farter och flera tangerade sina toppfarter flera gånger. Efter lunch blev det inga förbättringar då det var lite mindre vind och mer choppigt. Jag tror alla deltagare tangerade 30 knop med flera deltagare runt 31-33 knop på sina gps:er

    Det filmades med vatten skoter och båt samt togs mängder med bilder så det borde komma upp något på nätet om några dagar.

    Segel som användes var 7.3 till 5.8, fenor från 33-28 cm.

    Resultat:
    Daniel B 64 km/h
    Marcus E 63 km/h x3
    Robert S 62 Km/h (62 km/h)
    Ulf S 62 km/h (61 km/h)
    Dala 58 km/h

    Övriga minns jag inte.

    Bästa tävlingen jag varit med om på flera år.
    Alla var nog supernöjda och mycket trötta efter det att ställningen hade plockats in.
    Tack Wallen/F2 för att ni gjort detta möjligt.
    Synd att det inte var fler på startlinjen.

  • joth

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 20:02

    Super roligt att det blev så perfekt väder i dag söndag. Är avundsjuk på er alla då jag inte har haft möjligheten att delta. Jag var bara ute och försökte plana i lördags (Snubbe med vit hjälm och rött/gult sailworks 7.5 segel) och för att titta på er när ni speeda fast det blev ju inte mycket av med det. Fick endast 23 knop på GPS själv när det väl plana. Skulle valt söndag istället för att kolla och surfa lite, men men…

    Grattis och kul att tävlingen trots allt blev lyckad!!!

    /Jonas

  • getwet

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 05:43

    Kul att det återigen blev vind och att tävlingen blivit så bra.
    Ledsen däremot för att jag drabbats av virus och bihåleinflammation, annars hade jag joinat er gubbar!
    Syns i Askim, då ska jag vara frisk igen…..

  • jester

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 06:21

    Häpp!

    Toppar på 15 m/s? Inte alls. blåste väl mellan 10-12 m/s men det är inte illa det heller. Hade det varit upp mot 15 m/s hade gubbarna i topp varit mycket snabbare, och jag hade planat lättare…

    Anyway…

    Lördag glömmer vi. Halva gänget planade inte ens, och snabbaste tiden sattes i stort sett på formula prylar (46 km/h).

    Söndag: Sol och en grundvind på 5-7 m/s på morgonen. Då localsen hävdade att vi skulle få en väldigt stark sjöbris, chansade jag på att rigga 6.8. Framåt förmiddagen började vinden trycka på lite, men då den fortfarande inte var direkt jättebra vald jag min Hypersonic (lättare o guppa ut till vinden om man flyter…). Sessionen drogs igång, och jag kommer igång, planar fint i banan (jag kom in i banan nästan direkt! ;)). Cruisar i 25 knop, och skall precis falla av och accelerera när häcken helt plötsligt tappar fäste, och det bara smäller till så ligger jag o badar. Kollar riggen, allt helt. Vänder brädan upp o ner, och ena långsidan är lerig. Upptäcker då att fenan är av i fästet… Hade alltså lyckats att sätta långsidan i botten på 1 meter djupt vatten. Har rejält ont i vänster överarm idag kan jag säga.
    Upp och hämta Thommen RS 65. Sätter ett par repor på 55 km/h, men får inte grejerna att släppa riktigt. Mot slutet av sessionen provar jag med min TB 58 (80 liter), men har inte tillräckligt med vind för att få igång den riktigt, tyvärr.
    Efter lunch-break skruvar jag på en 35 cm fena på TB58:an, men blir tvungen att traska ut till starten av banan. Jobbigt. Lyckas dock pumpa igång mig till planing, och sätter en tid på 56 km/h. Tror jag är den enda som förbättrar mitt personbästa på eftermiddagen. Traskade ut en gång till, men lyckades inte förbättra mig. Var nu helt slut… Som tur var även tävlingen.

    Slutsats: kul tävling! Synd att fler inte var där…

    Stor eloge till Lommabuktens vindsurfing klubb som hjälpte till med markservicen. Billiga o goa mackor fanns o köpa samt grillen var igång mest hela tiden oxå. Gustav o co från Wallén gjorde ett bra jobb, och lånade så ofta som möjligt speaker-systemet från balett-gänget och berättade vem som körde på banan och vilka hastigheter som fick.

    Var även grymt häftigt att se balett-seglarna köra. Dom e grymt duktiga! Såg 2 finaler på söndagen, och jösses vilken klass det var på seglarna! Imponerande!

    PS
    Tycker vi borde ha en undre vindgräns. Hade kännts väldigt fel om det inte kommit vind på söndagen… Är ju trots allt en speed-tävling. (Freestyle-gänget tävlade inte ens på lördagen pga för lite vind…)

    EDIT: Och naturligtvis ett stort grattis till Daniel som presterade grymt bra ute på banan! Suveränt!!! Kan nämna att han var helt slut efter tävlingen, så jag fick köra bilen hem… 😀

  • jester

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 07:06

    Står lite om om speed i sydvenskans reportage om Freestyle-SM:

    http://sydsvenskan.se/skane/lomma/article163563.ece

    Tycker följande citat är grymt:

    – Jag har varit med sedan surfningen kom till Sverige 1976, säger Annika Hammar från Malmö.
    Hon ska inte vara med och tävla.
    – Freestyle är för mycket balett. De tricksar och håller på. Det är inte min grej. Däremot var jag lite sugen på speed, säger hon.

  • swe131

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 07:11

    Jesper

    Håller med dig om att det nog blåste 11-12 m/s mestadels av tiden , men i byarna mätte de upp 15 m/s på land innan lunch. Freestyle seglarna riggade ju upp 4.7 och då ligger det på 14 m/s. Men detta var ju bara en kort period.

    Vindgräns?
    Så länge folk planar kan man ju köra speed tävling. Tycker att 9 m2 och slalom bräda är helt ok att köra, ligger ju inom slalom 42 konseptet, sen att alla inte har stora grejor det är en annan sak. Wallen hade ju 8,3 och SX L att låna ut till de som ville testa. Alla vill ju se seglare på vattnet, inte ett gäng som sitter o väntar på mer vind.

    // Dala //

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing F2 Speed Challenge Lomma

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.