Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 Thommen Race

  • F2 Thommen Race

    Publicerad av l3ll3 på 24 juli, 2013 vid 18:58

    Har blivit erbjuden att köpa en F2 Thommen Course Race XL (174 ltr). Hur gammal kan en sådan bräda vara? Är den något att ha?

    Vill tillägga att jag är en rätt så medioker surfare, men villig att utvecklas…

    l3ll3 svarade 10 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • kinetic

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 19:07

    Gissningsvis från runt -99/00….

  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 06:13

    Ok, hur är den att segla på då?

    Ett par andra brädor som jag har kikat på är F2 Thommen T-rex (138 ltr) och Fanatic Shark (145 ltr). Någon som vet nå’t om dem, typ ålder och “braighet”?

  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 06:41

    Båda Thommen brädorna är från typ -99/00, lättvindsbrädor liknande dagens Formulabrädor. Med andra ord tävlingsbrädor med fotstroppar långt ut, ömtåliga brädor i regel. Sharken är mer än Freeride bräda, dvs den är inte alls lika “race-ig”, förmodligen mindre ömtålig osv. Shark som modellnamn kom redan 1991/1992 har jag för mig, då runt 125 liter, numera finns väl Sharken i flera olika storlekar…Vet ej hur gammal en 145 kan vara, men jag gissar på att den är 4-5 år nyare än Thommen plankorna…

  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 07:18

    Tackar! Vad kan en av dessa Thommen-brädor vara värda (med komplett rigg-paket)… Mer än 6-7000 kr?

    Är de svårseglade förresten (eller rent olämpliga för nybörjare)?

  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 07:27

    Hm.. Brädan max 1000kr…Är riggen lika gammal, och hel, så säg 1500 till. O detta är absolut max-priser, under förutsättningen att grejerna är hela och kompletta. Thommen brädorna är nog relativt lättseglade (speciellt T-Rex som är typ 100cm bred har jag för mig med runt 170 liter. Course Race XL är väl mer runt 75cm bred…), men det är inga nybörjarbrädor, ömtåliga o med stropparna långt ut på railsen….

  • booman

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 07:36

    Har faktiskt haft precis en sådan som du nämner, thommen xl… Hyfsat lättseglad, men precis som kinetic nämner så är det en lättvinds bräda och lite bökig när det “brallar” i lite… Köpte den ca 5-6 år gammal med en nyare 8.0 rigg + en 7,0 äldre men helt oanvänd rigg.(samma årsmodell som brädan) Fick.också en komplett äldre bräda på köpet… Gav då för ca 6år sedan 4000 ;- för hela paketet, allt i mycket bra skick…

  • trimmarn

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 07:40

    För 6-7000 ska du nog titta på nyare prylar.

  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 08:37

    Verkar va oerhört svårt att hitta något vettigt i den prisklassen. Dyker det upp något här på köp/sälj eller på Blocket försvinner det direkt 🙁
    Finns det fler ställen att leta på?

  • s19

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 08:38

    Om jag minns rätt så kom XL-brädan sommaren -99 precis innan vi åkte på funboard-vm. Jag körde själv Thommen 305 men bla Robert Åberg hade bytt till xl-brädan precis innan. Året efter kom XXL som var 80cm bred och på ca 175liter. 2001 kom den första T-rex:en som jag tror var 85 eller 90cm.

    Av dessa brädor nämda ovan så är det nog rent spontant 305an som lämpar sig bäst för nybörjare. Den var mer lättkontrollerad och lite enklare att gippa med. Bredden var 67cm och volymen 179liter och hade en mer svängd outline än efterföljarna som var mer raka i outlinen med en mycket bredare häck (och kortare) och stropparna svårare att komma i ute på kanterna (som kinetic också påpekade).
    Jag använde min 305a till nybörjare i ickeplaning och till att lära sig grunderna på är de andra också säkert bra. Jag vadderade nosen för att undvika dingar från mast och bom. Så får du den billigt så varför inte… Annars som trimmarn säger ovan så för 6-7000 kan du hitta nyare och mer nybörjaranpassade grejer.

    L

  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 09:09
  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 09:36

    Det enda någorlunda billiga alternativet av dessa länkar var, som väntat sålt :-/
    9-10.000 för ett begagnat kit känns lite saftigt tycker jag. Finns det verkligen nyare paket än det som jag har blivit erbjuden, som är okej för 6-7.000?

  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 09:56

    Lelle: Den där brädan från 2012 komplett är relativt prisvärd, du kan säkert få ner den i pris. Som alltid är priset ett föremål för diskussion, om nu inte priset är satt löjligt lågt från början, vilket jag inte tycker att det är (löjligt lågt vore 7000…)

  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 12:48

    Flera i den här tråden verkar iaf. tycka att man bör kunna hitta betydligt nyare grejor för 6-7000… Frågan är vad som är rimligt?

  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 12:54

    Flera i den här tråden verkar iaf. tycka att man bör kunna hitta betydligt nyare grejor för 6-7000… Frågan är vad som är rimligt?

  • kinetic

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 13:05

    Tja…Med tanke på att ett helt nytt liknande det där Fanatic Ray kitet kostar ca 12500 här: http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-4-freeridepaket-2.html så kan jag tycka att ett lätt beggat liknande paket borde ligga kring drygt hälften, säg max 8000?
    För 6-7000 borde du kunna få ett 3 år gammalt kit, nu snackar jag om kit av den typ som jag länkat till hos Surfspot, så ett kit från typ 2009/2010 är vad du borde kunna få för runt 6-7000, observera att det är relativt enkla grejer, ingen mast med hög kolhalt, inget “race-igt” segel, ingen super-bom osv, utan basic grejer. Men det räcker ju att börja med, eller?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 Thommen Race

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.