Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fågelpanik även i Halland…

  • pjoter

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 14:07

    förstår fortfarande inte hur det rent praktiskt ska förbjudas. vad är skillnaden mellan en kite och en leksaksdrake? eller en windsurfingbräda/jolle/segelbåt?
    vi måste få in en definition i lagen på kite innan det kan förbjudas. annars får dom förbjuda segelbåtar å då har vi riktigt bra uppbackning. kanske skulle skriva lite till segeltidningar? är ju faktiskt en segelsport.

  • kalabra

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 14:27

    Det här är inte bra!
    Är det någon som mer specifikt vet vilka områden som är aktuella?
    I det här fallet är det bättre att förekomma än att förekommas, jag kommer att ta upp frågan i Varbergs Vindsurfing Klubb, där jag sitter som vice ordf. och lägga fram ett förslag att VVK som intresseförening kan föra talan för kitesurfingens vara på våra stränder kring Varberg.
    Personligen tycker jag att det är bättre att ni går med i VVK eller WCL eller annan kiterelaterad förening än att på eget initiativ maila.
    Visar det sig att våra spots är hotade får vi omgående ta en sittning med fågelmänniskorna och ansvarig på länsstyrelsen.

    Jag har under ett par års tid uppmanat att vi ska organisera oss i klubbar för att på ett vettigt sätt kunna bemöta sånt här.
    Vi kan nog räkna med att detta är inte det sista vi hör från olika aktivister.

    Jag ringer Lars Rosenberg på HN direkt!

  • zoolander

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 16:21

    Svar till:


    Jag ringer Lars Rosenberg på HN direkt!

    [/ QUOTE ]
    vad sa han då?

  • kalabra

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 16:49

    Han hade gått för dagen, däremot så har jag upprättat kommunikation med ordföranden i den ornitologiska förening som skrivit brevet.
    Han välkomnar en dialog och verkar angelägen om att lösa detta.

    Sekreteraren i WCL eller annan person som kan företräda klubben mejla mig på christian@fritidsfabriken.se

  • chili_con_arne

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 17:19

    Det ar väl Batman? Tror fågelskådarna bara är sura för att de inte får se några “häftiga” fåglar… och så skyller de på kitearna

  • zoolander

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 17:24

    det har varit en spindelmannen och en stålmannen mä!

  • jott

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 18:39

    Nu har jag plitat ihop en skrivelse så gott det går en fredagkväll. Ge mig lite synpunker sen skickar jag den till alla tidningar här i Halland. Ornitologerna kan inte stoppa oss!

    ladda hem artiklen här ftp://ftp.steffo.nu/incoming/Ornitologernashetsjakt.doc

  • martent

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 19:25

    skit bra! kanske ska ha med något att deras argumen bara bygger på ett antagande att kite stör fåglarna lika mycket som att vårat argument är att det inte stör. Pluss att man får köra bil på stranden och andra fordon som säkert förstör så mycket mer.

    Sedan så tycker jag att ska man sätta ett förbud så kan det inte bygga på ett antagande utan måste vara bevisat.

    Ska bli nice när vi ska va 150 kitare på tävlingen ska skicka en inbjudan till dem samma dag smile.gif.

  • mrmille

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 19:40

    Problemet är nog inte våra drakar även om dom nu tycks fokusera på detta. Det är den mänsliga närvaron som kan störa dem.

    Vem annars är ute i vattnet en kall april dag än en surfare? Kanske är det denna tid som är mest känslig för dessa fåglar.

    För att motargumentera mot detta måste man ta reda på dessa fakta. Helt klart är att all mänsklig närvaro stör fågellivet. Med eller utan kite.

    Bland mina egna funderingar kring fältpiplärkans minskande bestånd kan jag inte hitta några relationer till kitesurfande. Det är mer troligt att en katt, ja just det – en sketen ensammen katt, blivit skicklig på att jaga just dessa. Detta har hänt förr!

    Men, själva meningen i detta meddelande handlar om mänslig närvaro. Länsstyrelsen i Östergötland har på känsliga plattser förbjudit just all mänsklig närvaro istället för att peka på en speciell aktivitet.

  • bohm

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 20:15

    Svar till:


    Jag har under ett par års tid uppmanat att vi ska organisera oss i klubbar för att på ett vettigt sätt kunna bemöta sånt här.
    Vi kan nog räkna med att detta är inte det sista vi hör från olika aktivister.

    [/ QUOTE ]

    Ett nationell förbund (eller åtminstånde en undergrupp till SBF, svenska brädseglarförbundet) skulle vara mer slagkraftigt än klubbverksamhet…

  • kallle

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 21:18

    Mkt bra idé! Typ Brädseglarförbundet ja…E själv ny i gamet men tycker vi måste framhäva vårt ärende ur ett seriöst perspektiv inför dessa grå människor. Tror inte vi kommer långt genom omogna extremvänsterfasoner som “riva barrikaderna” osv (missförstå inte uttrycket!) Applåderar lite här i min ensamhet åt er som anstränger er och är insatta i dialogen för sportens fortsatta utveckling! Å så kan vi juh försöka att inte skrämma pippin när ngn ser iaf….

  • Anonym

    Gäst
    13 maj, 2005 vid 21:20

    Johan, det är både bra och sant det du skriver, men spontant fick jag ändå känslan att du upprör dig mer över att strandpatrullen får för lite pengar än att kitesurfingen skulle förbjudas? Så är det ju naturligtvis inte, men det hade varit bra att trycka hårdare på kitesurfingens ringa påverkan på miljön jämfört med alla bilar på stränderna, motorbåtar i mynningen etc.

    Men som sagt bra att någon tar tag i det hela och protesterar!

    /Fred

  • kallle

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 21:23

    Hörrö Riddick, hitta en egen bild vet ja!

  • Anonym

    Gäst
    13 maj, 2005 vid 21:27

    Hehe, you must be my evil twin!

  • kalabra

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 21:30

    Det är en bra skrivelse du satt ihop dock tror jag inte att den kommer föra er närmare en lösning på problemet.
    Jag är så pass gammal att jag vet att en rak dialog med den andra parten brukar vara det effektivaste sättet att lösa problem på.

    Detta är vad fågelmänniskorna vill:
    “Vårt förslag är att förbud utfärdas för hela sträckan från 500 meter söder om gränsen för Hökafältets naturreservat i norra Mellbystrand till 500 meter norr om gränsen för Hagöns naturreservat. Vidare bör förbud gälla hela sträckan från Tjuvahålan i Tylösand till 500 meter norr om Bobergs udde. Tidsgränsen för förbudet bör vara 1 april – 31 juli.”

    Tyvärr så har dessa aktivister stöd i ett EU direktiv som skall skydda häckande fåglar, så i princip så ska länsstyrelsen förbjuda allt som stör dessa små pippifåglar omedelbart då ett direktiv från EU står över svenska lagar och förodningar. Såvitt jag vet är detta vad som nu skett i Skåne.

    Personligen tror jag på att ta kontakt med Anders W, han är öppen för en dialog det har han skrivit till mig så sent som ikväll.

    Jag släpper detta då WCL får ta fighten eftersom ni är den klubben som är närmast och drabbas av ett eventuellt förbud, hör av Er om ni behöver hjälp med något.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fågelpanik även i Halland…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.