Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fågor om Sydafrika

  • Fågor om Sydafrika

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 september, 2003 vid 17:36

    Hej.
    I slutet av januari åker jag till Sydafrika, tänkte kolla om någon varit där.
    Vad bör man ha för storlek på kites? Hur mycket blåser det? Vad kostar det att leva där? Jag kommer att vara där i ca 5 mån…

    Vore tacksam om någon kan berätta lite tips och trix…

    Tack på förhand Olov

    patrikol svarade 20 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • patrikol

    Medlem
    15 september, 2003 vid 18:10

    Har varit i sydafrika i Durban och där är världens mest vithajrika vatten och mycket fina surfingvågor. Så det är inget idealliskt ställe för kitesurfing men vågsurfing wow!!! Så du behöver ingen kite där, ett tips stanna innanför hajnäten. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 september, 2003 vid 18:40

    Tackar för inlägget, det blir nog en hel del vågsurfing oxå, men kiteing ligger mig ändå varmast om hjärtat. har du inget att förtälja om vindförhållandrna kanske???

    MVH Olov

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 september, 2003 vid 19:40

    Hej
    Var där några veckor förra hösten och kitade i kapstaden och runt i kring.
    Det finns spots Precis över allt…
    Det bästa är väl i langebaan.. plattvatten och blåser alltid
    sen finns det vågor i Melkbostrand.. dit kommer alla locals mfl efter dom slutat jobba.. mycket bra strand och det är där den kända “Cape Doctor” vinden Drar över…
    Hade med mej en windtech rebell 11,6 som motsvarar 15-16 kvm.. den var bra på förmiddagen men behövde mindre..
    kan tänka att en 9:a kvm skulle vara bra eller ännu mindre.

    Där finns gott om kite affärer så det är bara att fråga dom var man ska åka för dagen..

    Ha det gött

    Ps. glöm inte våtdräkt det blir alldrig varmare än 15 grader så en tunn våtdräkt duger perfekt för det är varmt i luften….

    Du kommer att ha THE TIME OF your LIFE. kan jag säkra dej..

    Ett pluss är att det är billigt att supa smirk.gif

    MVH
    Niklas Tufvesson

  • patrikol

    Medlem
    15 september, 2003 vid 20:02

    Var inte kiteare då så jag hade noll koll på vinden, men du fick ju ett bra svar av Niklastufvesson, Var försiktig bara Sydafrika är ett väldigt farligt ställe så ta reda på var man kan vara och var man absolut inte skall vara. Med detta sagt så måste jag ju ändå tillägga att det är säkert ett av världens vackraste länder. Lycka till Surf´s up smile.gif

  • windtech

    Medlem
    15 september, 2003 vid 20:19

    Kolla in Niklas i Sydafrika på http://www.windtech.se

    Peter

  • malmsten

    Medlem
    16 september, 2003 vid 00:15

    Hej.

    Jag bodde i Kapstaden i SydAfrika September 2002 till Maj 2003.
    Kapstaden är fantastiskt för kitesurfing, jag körde mest på min 10m2 X2 och min cyclone cat 148. Vinden var super från september ända tills slutet på mars. Langebaan är bäst för nybörjare, 1 timme norr om kapstaden. Melkbostrand, Big Bay, Kitebeach (table view) och milnerton är spots inom 5-20 minuter norr om kapstaden. Oroa dig inte för vart du ska åka. Åk till kitebeach table view och snacka med folk så kommer de att hjälpa dig rätt. Table view är ett trevligt område om du vill gå ut bland surfare osv.

    Hade även en 10(14flat)m2 Wipika AB och en 6,3(8,4flat) AB att komplettera med. Med dessa tre kites kunde jag åka närhelst det blåste. Det är inte ovanligt att det blåser mellan 15 och 20 m/s så den lilla kiten är bra att ha. Du kommer att behöva en 10m2 eller mindre för att få mycket tid på vattnet.

    Har också varit en del i Durban och håller inte med om att det är dåligt för kitesurfing, det är tvärtom superbra.

    Om du har mer specifica frågor kan du email mig.

    Ha så kul!
    mvh
    /Jonas
    jonas.malmsten@transit.se

  • malmsten

    Medlem
    16 september, 2003 vid 00:24

    Glömde.
    Sjysst möblerat boende går att fixa för 3-6 tusen i måndaden runt table view.
    Finns en massa agenter i table view du kan fråga när du kommer ner.
    Du kan bo på vandrarhem i kapstaden medans du fixar boende.
    Om du ska hyra bil skulle jag höra av mig till aroundaboutcars, http://www.aroundaboutcars.com/ De plockar upp dig på flygplatsen. Om du hyr i 5 månader kan du få en riktigt bra deal kanske ner mot 150 per dag. Om detta är aktuellt kan du höra av dig så kan jag rekommendera dig så kanske du får bättre pris. Det är billigt att äta och leva, mellan 40 och 100 spänn för en middag ink vin eller bira beroende på vilken klass du väljer.
    /Jonas

  • muche

    Medlem
    16 september, 2003 vid 09:57

    Låter mycket bra det här Olle, ska snacka med Majsan ikväll. Jag och Egil försöker få tag på någon billig biljett så snart som möjligt.

  • fred

    Medlem
    16 september, 2003 vid 18:26

    Jag sticker dit i slutet på oktober i tre veckor och behöver lite sköna tips.
    Du säger 40-100:- per dag är det inkl. boendet i vandrar hem och all mat? låter för bra för att vara sant i sådana fall.

    har du något tips på bra boende i kapstaden?
    bästa stället att hyra bil på? finns det bättre ställen än det du rekomenderade om man hyr under kortare tid (runt två veckor)?
    Vad kosta soppan?
    Vad kostar ölen?
    Vad kan det kosta att hyra kiteutrustning?
    Är det billigt att handla kite och surf prylar där?

    Mång frågor men..
    Vore grymt tacksam för heta tips.

    Fred.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 19:09

    40-100kr för en middag skriver han…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 19:25

    Vet att ölen kostar 6-10 spänn.. hehe
    kite grejor är billigare men vet inte riktigt hur mycket billigare.

    viktigt är att ölen är billig

    frid

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 19:30

    flåt då!.. ja e ju dyslektiker och fattar lite dåligt oxså.
    Tänk va tokit det kan bli ibland.

    Förhoppningsvis så kanske Malmsten vill hjälpa mig ändå med D andra frågorna.

    Fred.

  • malmsten

    Medlem
    20 september, 2003 vid 16:19

    * Du säger 40-100:- per dag är det inkl. boendet i vandrar hem och all mat? låter för bra för att vara sant i sådana fall.

    Nä, det gällde mat och dricka. Ang boeende -> Jag hade ett kanon boende på big bay beach club 100 meter från stranden och pröjsade 6000 i månaden, där kunde man bo 4 st, (en dubbel säng och två enkel). Går att komma ner mot 3500 i månaden om man åker från stranden och går ner i standard.

    * har du något tips på bra boende i kapstaden?

    Se ovan. Jag känner också en kille som heter Craig som hyr ut, han är inte den billigaste men väldigt bra. Jag lärde honom kitesurfa och han är super-biten så om du säger att du kitear och hälsar från mig (“jonas malmsten / cyclone sverige”) så får du garanterat rabatt. -> http://www.bigbaybeachclub.com

    Samma ställe, men annan agent (= fler lägenheter) -> http://www.bigbayproperties.co.za/ .
    Jag fixade boeende där över email. Betala inte (!) över 6000 i månaden. De flesta agenter försöker blåsa dig så se till att kolla flera alternativ så du kan förhandla. Kolla också att allt är inkluderat i det pris du får så du inte åker på extra kostnader.

    Det går att fixa backpacker boende mitt i capetown också. Har ingen link men fråga Justina Svensson (surfchick på detta forum), hon har bott där.

    * bästa stället att hyra bil på? finns det bättre ställen än det du rekomenderade om man hyr under kortare tid (runt två veckor)?
    Tror inte du får bättre priser än aroundabout cars, de var väldigt prisvärda för låg/medel klass bil.

    * Vad kosta soppan?
    Det var så billligt så jag brydde mig inte ens, fyllde tanken för straxt över 100 spänn. Skulle gissa på runt 4 spänn litern.

    * Vad kostar ölen?
    Lokal öl kostar 10 spänn i baren, importerad lite mer.
    Drinkar kostar också mellan 10 och 20 spänn, de dricker mycket whisky och cola å sånt.

    * Vad kan det kosta att hyra kiteutrustning?
    Kolla http://www.windswept.co.za/kite.htm och emaila dem och fråga.
    Fler länkar : http://www.windsports.co.za/
    Kolla http://www.iKiteboarding.com/, där finns ett forum där du kan fråga. Folk brukar vara hjälpsamma.
    Tror inte de hyr ut kites i capetown, men vet att de gör det i langebaan. Snacka med Anthony på capesports, han svarar på email och hyr gärna ut. Kom ihåg att hälsa från mig om ni hyr där, det är bra för mig om han fattar att jag fixar business åt honom. 😉 Det går att fixa boende i langebaan genom honom också. http://www.capesport.co.za/

    Om ni skulle acceptera att bo i langebaan kan jag nog fixa “hippie” booende åt er grymt billigt, Emaila mig om det är intressant. Skit sjysst ställe men man bor med andra braj rökande hippies, ingen fara dock de är supertrevliga 😉

    * Är det billigt att handla kite och surf prylar där?

    Sydafrikanska brädor är billligare, resten är samma prisklass som här eller dyrare. Om du tänker köpa grejjer i sydafrika ska du emaila till mig först, jag kan fixa mycket fördelaktiga priser på vad du vill från cyclone och slingshot sortiment i sydafrika.

    Följande länk är ovärderlig -> http://www.weathersa.co.za/fcast/wx.htm
    Ha det super bra!
    Emaila om du har mer frågor, jag kollar inte steffo så ofta just nu.

    Bifogar en länk till en bild jag tog på kitebeach i våras.

    mvh
    /Jonas
    jonas.malmsten@transit.se

    http://www.sv7.nu/jonas/jonasftp/surf/Big%20Wave%20cruising%20switch.jpg

  • backe

    Medlem
    20 september, 2003 vid 17:00

    Såg film från Capetån i torsdags kväll, filmat i vintras av en vindsurfare. Det va stort och mycket mycket vind…
    Enda faran jag kan se förutom att bli hajmat e att man måste köpa små, små kites för att kunna hålla sig på vattnet. Men det är ju vind man vill ha så…

  • fred

    Medlem
    22 september, 2003 vid 07:01

    Tack för ditt SUPER svar! laugh.gif

    Laddar nu för min SUPERsvulstiga resa som bär av i oktober medans ni andra fryser röva av er här hemma. wink.gif

    Sköt om er FRED.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fågor om Sydafrika

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.