• Publicerad av andersbq på 27 september, 2013 vid 07:50

    Jag såg på min frus FB-sida att en av hennes “vänner”, en fågeltittare irriterade sig över att en vindsurfare klampat omkring på Måkläppen förra vecka, och hämtats in av farbror blå. Men stället ser ju riktigt bra ut för speed, när jag läser regler för setta reservatet så verkar det vara fritt fram från 1 november. Är det någon som rekat denna ankdamm?

    Föreskrifter för allmänheten i naturreservatet Måkläppen
    Utöver föreskrifter och förbud i andra lagar och författningar är det inom naturreservatet Måkläppen förbjudet att:
    med farkost färdas inom området eller i övrigt beträda ön med tillhörande sandrevlar och grunda vattenområden utanför Falsterbohalvöns fastland under tiden 1 februari- 31 oktober

    jester svarade 10 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • joth

    Medlem
    27 september, 2013 vid 10:02

    Det är säkert bra där ute. Öppet vatten på de flesta sidor och inget som läar. Men frågan är om man tar sig ut dit i november när det är kallt.

    Runt näset finns ju många bra ställen att surfa men alla har ju mer eller mindre begränsats. Norr om hamnen finns det möjlighet att speeda på ostliga vindar. Kanonfint men man få inte så stort utrymme då det är förbud efter en kort sträcka. Finns bra kartor med förbuden inritade. Inte mycket kvar att surfa på tyvärr.

    På väst är det i prinsip bara Habo och Klagshamn som duger året runt. På ost så är det vikhög och klagshamn. Jag föredrar då Vikhög. Har bra potensial bara det kan komma in lite stark ost eller no vind. Sydost funkar inte så bra. Nord kan fungera men inte testat.

  • tobhed

    Medlem
    27 september, 2013 vid 10:37

    Tro fan att jag har rekat där BQ, det är Holland i miniatyr. Seglade där med Per Andersson när det begav sig och det var fantastiskt. Jag är osäker på om man verkligen får segla där efter den 1:e november – googlar man/kikar på kiteforumet så tror jag att där är förbud året runt där trots allt. Skulle det inte vara så är du välkommen ner efter dit äventyr i Luderitz så kör vi så det ryker där 🙂

  • tobhed

    Medlem
    27 september, 2013 vid 10:40

    På den här länken som kommer från kitearna så får man ju absolut uppfattningen om att man inte kan surfa på de bästa speedställena någongång under året http://www.surfklubben.se/wp-content/uploads/2011/07/Surfzoner-Nset_2011.pdf

  • tobhed

    Medlem
    27 september, 2013 vid 10:46

    Jag har lyft upp frågan här http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?82251-Surfing-på-Näset-info
    då detta ständigt diskuteras. Det är möjligt att det finns andra regler som komplement till det du skriver Anders

  • andersbq

    Medlem
    27 september, 2013 vid 12:21
  • jfr007

    Medlem
    28 september, 2013 vid 14:07

    Jo nog är vi några som kikat på både södra (Måkläppen) och norra delen av Skanör/Falsterbo-sträckningen över åren. Sand ligger som bekant inte stilla så det förändrar sig mellan åren. Hade gärna sett ett speed-rekord med skånsk flagga så jag fortsätter spana. En personlig reflektion från 2013 är att jag just iår har svårt att tro att Måkläppen är godis godis eftersom kanten/dynerna är högre än vad man tror. Det är beträdnadsförbud större delen av året och galna fågelskådare hela året, men bör vara görbart utan fängelse under december-januari. Om vi tänker södra kanten på Måkläppen så är det i år jävligt grunt vid normalvatten går knappt att komma runt 0-200 meter från kanten även med motorn i luften med ribben. Tror mer på norra spetsen “Nudistmekkat”.

    Slutligen vi får komma ihåg att förbudet för Måkläppen finns där av en anledning. Nyfikna sälar som faktiskt tumlar runt båtens för och turkos vatten. Det är en galet häftig miljö vars bevarande vi alla vill skydda så bruka det med omdöme alldeles oavsett farbror blå.

  • andersbq

    Medlem
    28 september, 2013 vid 14:18

    Säl är inte bra, det var länge sedan jag körde in i en, men rejält kastfall blev det den gången, och Surfan mosade väl material för cirka 30 lakan i våras norr om Varberg…

  • joth

    Medlem
    28 september, 2013 vid 20:09

    Norra näset är nog bästa alternativ. Är det lika stränga regler dår. Har inte pallat kolla kartorna igen. Men man skall inte göra Robban och de andras lilla tripp. Sicken berättelse 🙂

    Det bästa som jag ser det om det är norr om hamnen är att gå i vid hamnen och dra upp längs kusten till nakenbadet. Inte långt men en hel del sandbankar. Dessa måste rekas innan det speedas.

    Vi har nog ställen men det är andra som bestämt att vi inte får använda dom. När det gäller måkläppen så håller jag med Jonas. Var rädd om desss riktiga invånare.

  • tobhed

    Medlem
    28 september, 2013 vid 21:53

    Kolla kartorna och tråden på kitesektionen så inser ni snart att ni kan sluta spana och reka

  • jfr007

    Medlem
    29 september, 2013 vid 10:16

    @tobhed 716636 wrote:

    Kolla kartorna och tråden på kitesektionen så inser ni snart att ni kan sluta spana och reka

    Idag är det söndag och följaktligen vilodag så jag ska inte uppvigla. Men. Så ingen här har kört snabbare än 30+ på svensk motorväg därför att man kan få böter eller t o m fängelse? Det enda underliggande intresse jag kan respektera i just detta fall är fåglar, sälar, musslor osv men fan inte inkompetenta byråkrater som kör för sakta i innerfilen i en Fiat Punto utan katt. Det lär nog hursomhelst dröja innan någon surfar Måkläppen (vem vet med nuvarande havshöjning får våra barnbarn knappt se den) men reka och drömma kan vi väl fortsätta göra. Sen om någon realiserar så tycker jag det mest går på kontot liberalism och jag ställer gärna upp som bollplank och sponsor.

    Dessutom verkar just foilande carbonkattor hanteras annorlunda i regelverket… så jag tror det löser sig ändå.

    Badboy

  • andersbq

    Medlem
    29 september, 2013 vid 17:17

    Det känns onekligen lite icke-miljövänligt att vi måste flyga till Sydafrika och sedan bila 130 mil för att få speeda i lite anständigt fart i ett naturreservat utan att vara brottslig…

  • kapten-k

    Medlem
    30 september, 2013 vid 10:34

    Jag tror mer på norra revlen. Hade en +100kg speedare med 5.0 eller mindre varit med oss där den gången så hade det varit Speedrekord på svenskt vatten. Det blåste 25-30m/s och var minst 1km helt platt vatten. Lagunen är oftast för grund, har kört en repa där med 35knop i topp men det var 30cm vatten. Måkläppen? snackar ni om insidan eller utsidan?

  • brett74

    Medlem
    7 december, 2013 vid 20:55

    OK boys, for those of you who have not heard, it was actually me that got stuck right at the very tip of Måkläppen and taken away by the cops.

    I sail a yacht with my family in the summer so I know how flat it gets there in anything Northerly. I started sailing just from just West of the canal.
    It was my second day out after 18 years of no windsurfing. A mate of mine in the States gave me a 2004 Carve 99 and two Neil Pryde sails, it was blowing 10m/s NE so I started sailing up towards Näset, I think you have stay 200m of the beach or something, anyway, made it all the way up towards Näset in about six tacks.
    On my last run getting all the way out towards the tip of Näset, still 200 meters out, I felt my board go off balance, looked down and the mast foot was not in the center line anymore. tried to head in as high upwind as I could and about 150 meters of the beach, South of Näset, the bolt that goes into the mast track let go, probably been sitting in my mates garage wet with salty SanFran water over and over again and a galvanic cell kinda thing just ate the bolt where it goes through the big flat plastic washer that rests between the mast foot and the board.
    It took me at least half an hour to swim the board and rig in to the shore. There were seals all around me, they came as close as three meters to me and were at least 20 of them.
    Once on the shore, I tied my board on top of my sail and ballanced it on my head in the stiff 10m/s breeze and proceeded to walk back to my car.
    I tried along the shoreline but it was so muddy and full of reeds that I gave that up, instead, I walked up on dry land and, in the waste deep grass and bushes proceed to walk out, I fell many time on the uneven ground, after the first half an hour I notice an idiot about 100 meters ahead of me, “spying on me” with his camera or phone or binoculars or something, for the next hour he was there, always 100 meters ahead, no help offered to me, and I was very obviously having a hard time of it.
    This is now 2 hours since I started swimming in and I am really exhausted, starting to feel quite dehydrated and weak. Once on the beach I am met by the “Livräddare” in his Landrover.
    “Hey” I smile
    “Sure glad to see you! ” thinking he is going to help me out with a lift back to my car…
    This is when it gets even better, he proceeds to shit me out from a dizzy height, telling me how much trouble I am in and being a real dick about it too.
    I show him the broken bolt and tell him how close I was to actually drowning out there and ask him if I should rather have drowned instead of swimming in amongst his precious seals and he actually tells me yes, he would rather I had drowned ! At this time I lost my temper and told him to “F…off” and refused to talk to him anymore. He points down the beach and says “they are waiting for you”.

    In the distance I see 2 dark figures who turned out to be cops. We met half way, the arsehole in his Landrover following me along the beach as I still carry my downed equipement.
    The cops were cool but when the “Livradderen” came and joined us I told the cops I didn’t want that idiot anywhere near me, I told them what he had said to get me so angry and he blatantly denied it all, the coward!
    He got the same message from me again the cops tried to calm us down a bit and eventually took him off to one side so they could get my story out of me, they took pictures of my broken bolt and were kind enough to give me a lift back to my car so I could drive back to my rig and fetch it.
    They also thought the “Livräddere” was being a dick but could not stop him from “police anmelding” me. They could take a statement that day or if I wanted a defender, they would have to do it at later date. I decided the defender would come in handy so opted for a later date. About 10 days, without any further contact later I got a letter from the “åklager”. All was well, he did not think I had had any criminal intentions and had dropped the whole thing.
    The cops said they had been looking for me for over an hour when I first met them on the beach and a story I had read in the paper kept flashing in head the rest of the day. A woman had found someone on “Blocket” selling a bicycle that had been stolen from her, she had been to see it and identified it as hers and called the cops, only to be told that they were to busy to be dealing with stuff like that .

    I am not saying the police were wrong here because they were really nice guys, I just don’t get how they can waste their time with these nature lovers and their hatred for anything that is not birdwatching or flower photographing or whatever floats their boat. This was such a clear cut case of “sjönöd” but even though the police didn’t think it was needed, they still had to go all the way and waste all this time and energy and resources by “polisanmelding” me.
    The “Livräddre” dude was just such a jerk, he should be so ashamed of himself, driving around like Baywatch and thinking he is such a hero when he was just a little man, out for blood, “hehe, now I got him, this windsurfer doesn’t know who he is messing with !”
    The whole incident just left such a bad taste in my mouth.
    A taste that gets even worse everytime I walk across the stones and down the bank and through the mud and grass and god knows what else is in that muddy stuff between the car park and Habo’s water, I actually found a maggot in the velcro on my wetsuit boot the other day ! Then I think about the white sand on those beaches down in Skanör/Falstorbö area and how nice it would be to launch from there, they are deserted for 2/3rds of the year! It is just not fair at all the way they have all this no surfing here and here and here, with no real reason other than some old dudes had a council meeting and decided on it. Sure, Näset has seals, I can get that we should leave them in peace, but the rest of the areas down there are so heavily restricted for nothing, comments welcome here guys ….

    @andersbq 716550 wrote:

    Jag såg på min frus FB-sida att en av hennes “vänner”, en fågeltittare irriterade sig över att en vindsurfare klampat omkring på Måkläppen förra vecka, och hämtats in av farbror blå. Men stället ser ju riktigt bra ut för speed, när jag läser regler för setta reservatet så verkar det vara fritt fram från 1 november. Är det någon som rekat denna ankdamm?

    Föreskrifter för allmänheten i naturreservatet Måkläppen
    Utöver föreskrifter och förbud i andra lagar och författningar är det inom naturreservatet Måkläppen förbjudet att:
    med farkost färdas inom området eller i övrigt beträda ön med tillhörande sandrevlar och grunda vattenområden utanför Falsterbohalvöns fastland under tiden 1 februari- 31 oktober

  • joth

    Medlem
    14 december, 2013 vid 18:07

    Im glad you were ok and I find the self acclaimed so called protectors of our naturreservat to be real dicks. How on earth can they live with them selfs. Urgh …

    Men som sagt så finns det potential för fina farter runt näset. Tyvärr är väl vädret inte så varmt och najs när man väl får surfa där. Men får väl se om våren kommer tidigt nästa år så man kanske hinner dit o testa. Norr om hamnen är väl säkraste kortet. Eller är söder om bättre ur tillgänglighets synpunkt?

  • andersbq

    Medlem
    16 december, 2013 vid 08:56

    Alla som någonsin kört på en säl, vet i allafall att det inte är något man vill uppleva igen.
    Så jag kan utan att konsultera Surfan säga att vi två avstår från att speeda i sälrikt vatten.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.