Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fan oxå…rest in peace Göran!
-
Fan oxå…rest in peace Göran!
Publicerad av anonym-anvandare på 1 oktober, 2002 vid 21:59………………………det finns för få!
markram svarade 23 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Vad har hänt?
Det låter som om Göran numera kan räknas till gruppen
pionjärer med bla Curt Carlsmith. Legender som
har varit före sin tid och visat vägen för oss andra. -
*Vila i frid*
Hörde på radion att han hade dött under nån klättring i Usa. -
Det var inte i Usa utan i Canade dit han ganska nyss hade flyttat med sin Flickvän/fru!
hon ledde nån expidition till baslägret vid Mt. everest och han skulle bara klättra på en lokal klättringsled i närheten av deras hem.
när han nästan var uppe tappade han fotfästet och ramlade ner 20 meter studsade mot klippan och fortsatte sedan rakt ner mot marken.
Det var inte bra med tanke på att han är/var en person som gjort mycket bra och spännande grejor som hela sverige har läst om!
Han är en national hjälte!R.I.P Göran Kropp vi minns dej.
-
Att leva ut sin dröm och våga inrätta sitt liv efter det, samtidigt som man inspirerar andra att göra det och sprider glädje.
-Det blir ett stort gap efter honom.
Göran levde sitt liv fullt ut.- Hur många kan säga ett de gjort det?
Många beundrar honom för det, en del i det svenska ”climbing-community´t” var avundsjuka på hans kommersiella framgång, men alla respekterade honom.
Denna envishetens mästare inspirerade mig att lämna ett tryggt jobb och det är jag tacksam för.
Vad som hände på klippan får utredningen visa, men när 5 mellansäkringar rippar, så blir man fundersam .. -
Tycker det låter lite med endast 5 kilar på ca 21m. Det innebär en kil var fjärde meter. Normalt trodde jag var att sätta en kil ungefär varannan meter. Dessutom verkar bergarten vara allt annat än hård svensk granit…märklig olycka med tanke på att han var normalt var noga med säkerheten…måste vara maximal otur att alla säkringarna släpper. Tragiskt! R.I.P.
-
Det är fruktansvärt tragiskt men tyvärr är detta en händelse som kan hända alla extremsugna freaks. Det är späningen som drar oss till de olika livsstilarna men samtidigt är gränsen mellan att klara sig och inte göra det fruktansvärt tunn ibland. KROPP, du är och förblir en förebild och en riktig legend för oerhört många. Nu har vi mist en av de riktigt stora!
-
Väldigt tråkigt. Vila i frid Göran.
Han var verkligen en cool snubbe som körde sitt race utan att bry sig för mycket om vad folk ansåg.För övrigt så ligger Seattle där han bodde och även platsen där han förolyckades i USA och inte i Kanada.
-
Lite uppföljning.
En karbinhake lär ha gått av, detta kombinerat med dåligt lagda säkringar i mjuk bergart, glesa säkringar och eventuellt 1-2 faktorer bidrog till slutet för en stor personlighet.
I förra helgen när jag hade fest berättade gammal klätterpolare att Göran tappat en karbin i Seglora från ca 7 meter och sedan satt in den i rackett igen.
Själv brukar jag alltid kassera allt som jag tappat, det är en gyllene regel, sprickor syns ej.
Det kanske är dags att se över jointen, sprintar, bombeslag och dylikt?
Logga in för att svara.