Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fanatic freewave 95 eller Goya 95 eller?

  • fanatic freewave 95 eller Goya 95 eller?

    Publicerad av wytze på 12 november, 2008 vid 19:43

    Hej!

    Jag har inte varit så aktiv den sista 5år i vindsurfing därför att jag har haft blessyrer/skador och flyttat (från Holland) till Sverige 2 år sen.

    Jag tycker ändå mycket om sporten och började kola på en “ny” bräda som är lätt att komma igång både i vågar eller på en sjö.
    Just ny ha jag en AHd Kingstyle 264 och en Ahd 245 Style och tänker att byta om dem till en bräda.
    Jag tycker att fanatic freewave 95 , Goya One 95 är intressant. Har någon erfarenhet med dem här brädor eller en annan som du tycker skulle passa?
    Jag har ingen annung hör mycket bättre de brädor är när man kolla hur snabb de kommer igång (Kanske räker det med 85l).
    Hur bra acceleration dem har?
    Uppvind egenskaper?
    Med vilken vind/segel är de fortfarende kontrolerbar?
    Kvalitet och garanti?

    Jag är 78 kg, 1.89 och vann med att köra med relativ stora seglar och brädor och tänker att ha roligt när det börja blåssa 7-8 + m/s.
    Jag har den följande seglar föresten: 5.8 , 4.7 , 4.0 Kanske en bra ide att bytta dem om till 6.3 , 5.4 och 4.7 eller nånt. Men först en bräda 😀

    Wytze

    sinclair svarade 15 år, 6 månader sedan 18 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2008 vid 08:28

    Hmmm, tänker du segla i Västerås mest, eller åka runt lite i Sverige och kanske till Holland?

    För segling enbart på Mälaren tycker jag nog att den är lite liten, kanske.

  • grrrr

    Medlem
    13 november, 2008 vid 10:10

    Welkom terug in de sport…

    Altijd fijn met nederlanders op surfzone!

    /Erik.

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 november, 2008 vid 12:47

    77 kg, 186 lång. Jag klarar mig bra med en freewave 98 som enda bräda här uppe på ostkusten. Om jag skulle önska skulle det kanske varit 5-6 liter till så en freewave 104 kanske blir bättre?

    Sen så skulle jag definitivt slänga in en 6.8-7.0 i segellinjen! Haft 50% av mina dagar iår på freewave 98 och 7.0.

    Om du har en bra segel nu, behåll dem och komplettera med en 6.8 eller dylikt så har du en bra linje Hoppet 5.8 -> 4.7 är kanske lite stort dock 🙂 Men du kommer ändå köra på 5.8 och 7.0 85% av dagarna i västeråstrakten tror jag..

  • ola_p

    Medlem
    13 november, 2008 vid 12:55

    Är det insjösegling så är nog 85an lite i minsta laget, kräver lite mer pulver i 5.8an än vad 95an gör. Är det byigt kan det vara gott med det extra glidet som den större brädan har.

    Har seglat de mindre ONE brädorna samt freewave 85… Skitkul brädor (Freewave 85an är nog den “roligaste” brädan jag haft (ONE 85 har jag bara testseglat lite kort, så ingen djupare analys på skillnaden)).

  • ola_p

    Medlem
    13 november, 2008 vid 13:04

    @Tim.Eriksson 515514 wrote:

    Hoppet 5.8 -> 4.7 är kanske lite stort dock 🙂 Men du kommer ändå köra på 5.8 och 7.0 85% av dagarna i västeråstrakten tror jag..

    Jag hade 5.7 4.7 4.1 förra säsongen. 5.7 4.7 steget tycker jag sällan är ett problem.

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 november, 2008 vid 13:13
    Ola_P;515517 wrote:
    Är det insjösegling så är nog 85an lite i minsta laget, kräver lite mer pulver i 5.8an än vad 95an gör. Är det byigt kan det vara gott med det extra glidet som den större brädan har.

    Har seglat de mindre ONE brädorna samt freewave 85… Skitkul brädor (Freewave 85an är nog den “roligaste” brädan jag haft (ONE 85 har jag bara testseglat lite kort, så ingen djupare analys på skillnaden)).

    Vet inte riktigt hur du kom in på 85 liters plankan… Han verkar vara inne på 95..

    Jag skulle i alla fall tagit en 104 liters eller i dessa trakter, för hur mycket man än vill så seglat man majoriteten av dagarna med 6.0+ segel och jag har hellre bra drag i 7.0an än halvtaskigt drag i 6.5an

  • surfen

    Medlem
    13 november, 2008 vid 14:49

    Jag har seglat bägge brädorna vid Mälaren och kusten, bägge brädorna är bra Goya FW95 och Fanatic FW95 är väldigt lika varandra på vattnet, Goya One95 har lite mera vågkänsla i sig. Personligen så gillade jag den lilla Goyan FW85 bäst men det var ju inte den du frågade efter.
    Men det finns många andra bra brädor av den sorten och storlek. Att nämna några är, Exocet Cross94 fungerar hur bra som helst bland vågor och plattvatten, snabb och svängig bräda som är en favorit, som man kan köra med rätt rediga segel till utan att den storknar, kör själv den med segel från 4,2 till 7,1m² inga problem på med rätt fena bara sen är det bara och stå på så mycket tygeln håller, en värsting. Sen finns det Exocet X-wave en riktigt bra sverige vågis, den tar jag fram när det blåser 5,9m² och nedåt en trevlig bräda. Det finns massor RRD, JP, Mistral, F2.
    Ta en som passar din plånbok och stil för dom är bra allihopa!!

    Fanaticen och framförallt Goyan FW95 gillade inte så stora segel gick bäst med 6,5m² och nedåt, det skilljer en hel del mellan olika brädor. Anpassa segel storleken med rätt fena bara, så brukar det bli bra.

    Väger själv 80kg och har Exocet Cross94 som min största bräda, planar upp hur lätt som helst med Goya FXR6,9m² som jag kör som storsegel nu.

    surfen

  • poppo

    Medlem
    13 november, 2008 vid 15:42

    Kan varmt rekommendera Goya One. Har själv bara kört 85:an (-09), men den är helt fantastisk både i vågor och utan. Definitivt den roligaste bräda jag kört för svenska förhållanden. Själv väger jag 68kg, men skulle kolla närmare på One 95:an om jag var du.

    Satte nosen lätt i stenbotten efter ett litet (och misslyckat) aerialförsök på Torö och det vart ingen skada, så min bedömning hittills är att de verkar hålla mycket bra. Tar bra höjd och är allmänt superkul att segla! Har haft en Mistral Syncro 82 (-06) samt lite annat i samma kategori och Goyan är enligt mig överlägsen, har iofs inte provat Fanatic freewave som du också var intresserad av.

    4097.jpg

  • stickan

    Medlem
    13 november, 2008 vid 17:28

    Hej!
    kan tyvärr inte tillföra så mycket när det gäller brädorna men vill ändå välkommna dig till Västerås!

    Om du inte redan har hittat dit så har vi vårt lokala forum http://www.wasteraswindsurfing.com

    Emil Liveborn här i stan har ett par Freewave som du säkert kan få klämma på!

    Hör av dig på forumet!

    Mvh Stefan

  • sinclair

    Medlem
    13 november, 2008 vid 17:39

    @Wytze 515350 wrote:

    Hej!

    Jag har inte varit så aktiv den sista 5år i vindsurfing därför att jag har haft blessyrer/skador och flyttat (från Holland) till Sverige 2 år sen.

    Jag tycker ändå mycket om sporten och började kola på en “ny” bräda som är lätt att komma igång både i vågar eller på en sjö.
    Just ny ha jag en AHd Kingstyle 264 och en Ahd 245 Style och tänker att byta om dem till en bräda.
    Jag tycker att fanatic freewave 95 , Goya One 95 är intressant. Har någon erfarenhet med dem här brädor eller en annan som du tycker skulle passa?
    Jag har ingen annung hör mycket bättre de brädor är när man kolla hur snabb de kommer igång (Kanske räker det med 85l).
    Hur bra acceleration dem har?
    Uppvind egenskaper?
    Med vilken vind/segel är de fortfarende kontrolerbar?
    Kvalitet och garanti?

    Jag är 78 kg, 1.89 och vann med att köra med relativ stora seglar och brädor och tänker att ha roligt när det börja blåssa 7-8 + m/s.
    Jag har den följande seglar föresten: 5.8 , 4.7 , 4.0 Kanske en bra ide att bytta dem om till 6.3 , 5.4 och 4.7 eller nånt. Men först en bräda 😀

    Wytze

    Jag har provat fanatic freewave 95 l och 105 l, tyckte att båda storlekarna fungerade väldigt bra. Körde 5,7 och 6.0 i gubbhöga vågor, vilket jag trodde skulle funka mindre bra.
    Om jag skulle satsa på 1 bräda för mestadels insjö segling skulle jag lätt välja 105 liters alternativet.

  • wytze

    Medlem
    13 november, 2008 vid 21:09

    Tackar tackar för alla svar…

    Surfen” med vilken vind och segel har du testat bägge brädor? Och samma fråga för den 85… Vilken brädd tycker du var snabbare och lätt att komma igång?

    Om det är möjligt med en 85liter att surfa f.o.m 7-8 m/s då är det helt okej för mig.

    Jag tror att det är bäst att kolla eller kanske testa på dem brädor än gång. De säljes javisst i Stockholm som är inte så långt från Västerås.

    Ved någon om där finns bra butiker rund Västerås(finns där bara Stockholm och Karlstad?) eller kankse en segelmässan eller nånt.

    Ps:Leuk om te weten dat er ook nederlanders zijn in het hoge en toch wel koude noorden…wie weet tot op het water…maar eerst maar eens flink trainen….ik kan mee de spierpijn nog herinneren in het begin van een seizoen.

  • stickan

    Medlem
    13 november, 2008 vid 21:15

    Tyvärr inte några butiker i Västerås 🙁

    Närmast är väl skidsport bromma i stockholm har du väl också, http://www.surfspot.se, http://www.vindsurfing.se samt http://www.surfbutiken.nu

    Vet inte hur det ser ut i Örebro hållet? annars är det väl http://www.onwater.se i Karlstad

    Kanske kan finnas någon mer…

    Mvh Stefan

  • surfen

    Medlem
    13 november, 2008 vid 21:52

    @Wytze 515649 wrote:

    Tackar tackar för alla svar…

    Surfen” med vilken vind och segel har du testat bägge brädor? Och samma fråga för den 85… Vilken brädd tycker du var snabbare och lätt att komma igång?

    Om det är möjligt med en 85liter att surfa f.o.m 7-8 m/s då är det helt okej för mig.
    QUOTE]

    Fanatic95 GoyaFW95/one95 Exocet Cross94, är brädor som jag har kört som lättvindsbrädor alltså vindar från 6m/s till10-12m/s behaglig surf, visst i vindbyarna mera. men om möjligt så går jag ner på en mindre bräda så fort det går. Dom gick i gång lätt allihop. Men den som går igång lättast av brädorna jag kört i 95 liters klassen är utan tvekan Exocet Cross94, snabbast av dom jag nämnt är den också, den finns i en 84liters storlek med. Snabb och svängig, men den körda jag med en ONSHORE wave fena för att den var så rolig att bränna fram med i choppen.

    Det krävs en hel del teknik om man ska gå igång med en 85 litare i 7-8m/s men det går. Körde min Exocet Cross84 med Challenger Liquido6,2m² och 32cm fena, den planade runt 8m/s om inte vattnet var för stökigt.
    Nu kör jag en Exocet X-wave83 med ett 5,9m² segel, den poppar upp riktigt snabbt också och sticker iväg, men släpper nog bäst runt 8-9m/s. Det beror mycket på rutin och omständigheter på vattnet, om det är byig vind grov sjö att man har rätt fena på brädan och att man inte kommer direkt från matbordet;=)

    Crossens fördel är att det är PowerBox så man kan labba rätt vilt med olika fenor, man blir lite begränsad om man har US-box. X-wavwn har US-box, Goyan har på äldre PB den nya Goyan ONE från 2009 är det både och, Fanaticen US-Box

    surfen

  • ola_p

    Medlem
    13 november, 2008 vid 23:01

    @Tim.Eriksson 515524 wrote:

    Vet inte riktigt hur du kom in på 85 liters plankan… Han verkar vara inne på 95..

    Kanske för att han skrev:

    Jag har ingen annung hör mycket bättre de brädor är när man kolla hur snabb de kommer igång (Kanske räker det med 85l).

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 november, 2008 vid 01:07

    “Fanaticen US-Box “
    Fanaticen har powerbox… bara min 2006 som har us-box 🙁

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fanatic freewave 95 eller Goya 95 eller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.