Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Fantastisk kundservice GoPro!
-
Haha, helt rätt mattias! Man ska supporta lokala butiker så mkt man kan! Spec den butiken man själv har. 🙂
Men seriöst så skiljer det så tokigt mkt pengar på vissa grejer att man inte kan rättfärdiga ett köp i sverige. Gopro är ett exempel. Det blir ungefär halva priset att ta hem den från USA och det med tull/moms. Våra butiker har antingen riktigt taskiga priser från tillverkarna eller så plockar de väldigt många procent.
Ett annat ännu sjukare exempel är Lipoaccar till rc grejer. Där är det inte ovanligt med 5-10ggr högre pris i sverige än i kina. En acce till en miniheli (blade msr) kostar i sverige 119:- medans den kostar 0.99$ i kina och typ 3$ i frakt för 9st. så 9accar med frakt och moms kostar mindre än 1 acce i sverige. Då är det svårt att sponsra den lokala butiken.
Men det är ju skillnd på vad man handlar, skulle aldrig palla handla större elektronik utomlands, gopron var en chansning men som tur är så är ju deras egna support grym! Jag köpte inte ens min kamera från gopros egna sida utan en butik i NY. Kunde lika gärna haft kass kundservice och jag hade behövt fixa det själv.
-
Haller med ovanstaende, gor faktiskt de allra flesta inkopen hos min lokala handlare (Biltema):laugh:
-
så om man ska köpa en lcd display så ska man vända sig till vem?
– gopro i USA?
– den lokala gopro återförsäljaren?
priset är säkerligen lägre om man handlar direkt från gopro, men sen är det väll tull och fraktkostnad?
blir kanske lättare å handla i sverige? -
dawwg;645688 wrote:så om man ska köpa en lcd display så ska man vända sig till vem?
– gopro i USA?
priset är säkerligen lägre om man handlar direkt från gopro, men sen är det väll tull och fraktkostnad?
blir kanske lättare å handla i sverige?Ja det är ”lättare” att handla i Sverige, men förmodligen betydligt mycket dyrare.
GoPro själva tar 79$. Men det finns återförsäljare som tar 69$! Frakt + tull/moms är så klart dyrt men i praktiken betalar ju även dina lokala återförsäljare det plus att de ska ha en marginal att tjäna pengar på så USA är oundvikligen billigare…
Om man ber en kompis ta hem kan man alltså få skärmen för 450kr, helt överkomligt! -
dawwg;645688 wrote:så om man ska köpa en lcd display så ska man vända sig till vem?
– gopro i USA?
blir kanske lättare å handla i sverige?Finns annars billigare amerikanska shoppar som har lägre frakt. Ska leta lite, är själv sugen på att skaffa skärmen.
-
Point Of View Cameras (http://pointofviewcameras.com/) har samma pris på skärmen, men lägre pris på frakt till Sverige.
-
jaja, blir nog till att beställa från gopro direkt. verkar ju som om alla återförsäljare både i svarje och utlandet inte får in den förrän i början på mars..
-
Har nyligen beställt den från GoPro. Tycks bli ganska dyrt med tullavgifter och svensk skatt och landa på ungefär samma pris som i Sverige…
De var riktigt snabba och har redan skickat den (beställde igår) och beräknat leveransdatum är om en vecka med FedEx. Tror det kan dröja innan den dyker upp på den europeiska marknaden då flera stora amerikanska återförsäljare har flyttat fram datum för tillgänglighet (inkl. PointOfViewCameras) till slutet av mars. -
nu har jag gjort samma sak! beställd och klar! bara att vänta 😀 någon som har koll på hur dyrt det brukar bli med tull och skatter?
jag betalade 162.80 till gopro sen stod där att tull och skatt kan uppgå till 80 % av huvudbeloppet?!erfarenhet?
-
kolla in tullens hemsida: http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html
verkar som det bara är 25% moms enligt dom..
men jag har aldrig testat själv -
80%… neeeeeee?
Förutom momsen så är tullavgiften något från 2-5 %, så ca 30%.
-
Aldrig att det blir 12% tull på en gopro! Har du beställt in en och fått så mycket?
-
m3lk3r;645881 wrote:Aldrig att det blir 12% tull på en gopro! Har du beställt in en och fått så mycket?
Fel av mig. Tullsatsen är 0-20% beroende på vara. Vad jag har hört är elektronik vanligtvis 12%. Men hur som helst, läste även detta:
”Om varornas totala värde är högst 1400 kronor exklusive frakt behöver du inte betala någon tull. Värdet ska framgå av de handlingar som finns tillgängliga för Posten eller för det företag som förtullar varan”
En vanlig GoPro är ju värd betydligt mer! Men bara själva LCD-backpacken är ju inte värd mer än 1400….. Så blir 0% tull i så fall.. och 25% moms så klart..
Logga in för att svara.